Vad är EC? Här finss information!
Himla bra skrivet! Jag har praktiserat detta utan att ha ett namn på det med alla mina fyra barn.
Jag satte dem på pottan så snart de kunda sitta stadigt. Precis som Du skriver så satte jag dem så fort de vaknade, efter måltid och vid vissa andra regelbundna tider. De satt en stund och oftast kom det något väldigt snabbt. Då gjorde jag barnet uppmärksamt på det som kommit i pottan, men kom inget så tog jag bara bort dem fr pottan utan vidare kommentarer.
Jag bytte inga bajsblöjor från de var 5 månader. Kiss är lite svårare eftersom det kommer oftare. Men slipper man bajsblöjor så är mycket vunnet.
Min mormor, som bodde på landet i början 1910-talet höll fram sina barn över en tidning fr 6 veckors ålder. Det blev en betingad reflex och hon fångade upp bajset på det viset utan att ungen tänkte på det nåt närmare. Självklart kan barn lära sig detta och det är snudd på perverst att låta barn gå i blöjor till de är 3-4 år. Men eftersom blöjfabrikanterna har intresse av att sälja så många blöjor som möjligt så tutas vi i att barn ska vara "redo" för att sluta med blöjor och de blir inte redo förrän de är 3-4 år tycks det.
Varför det blir problem vid potträning nu är för att man väntar för länge med att börja träna. Om man börjar så tidigt som möjligt så tänker inte barnet på var det sitter utan det sitter lika gärna på en potta som på nåt annat.
Sen ska det vara så mycket tal om miljö och resurser, men när det gäller blöjor tycks det inte finnas något miljötänkande.
Om man vet att barnet nyss har kissat eller bajsat, så kan man låta det sova utan blöja med bara ett par små byxor på sig och med nåt sorts underlägg under sig, Tänk vad skönt att slippa vara inpackad i blöja!