Så går EC till; grunderna
Jag ska här kort gå in på vad EC går ut på och ge lite exempel. Detta är baserat dels på vad jag läst och dels på mina egna erfarenheter. Ingenting säger att jag har rätt lösning för alla eller har all kunskap.
Vi vuxna kissar/bajsar på toaletten. Dels för att det inte är skönt att göra på sig i byxorna och dels för att det inte är socialt accepterat att göra det. Bebisar har naturligtvis inte denna sociala taktkänsla, och ska inte heller känna skam i samband med sina behov, utan EC ska handla om att lära barnet att förstå när det är rätt läge ur ett praktiskt perspektiv.
EC står för Elimination Communication, dvs att kommunicera kring att göra ifrån sig. Det är enligt mig lite av en förenkling, och säger inte mycket om hur det ska gå till. Ingrid Bauer radar upp fyra hörnstenar inom EC, utan inbördes rangordning:
1: Timing och rytm
2: Barnets signaler till den vuxne
3: Signaler till barnet
4: Intuition
Timing och rytm handlar om att som vuxen lära sig att förutse barnets behov.
Barn är som regel nödiga när de vaknar, och många även efter en måltid. Under sömnen håller sig kroppen automatiskt (undantaget de nyfödda) och en måltid utlöser en reflex för tömning så att det bereds plats för den nya maten. Detta är vanliga exempel, men iaktta ditt barn för dess unika mönster.
Min erfarenhet är att detta är det enklaste sättet att börja. Jag märkte att min son från den allra första början bajsade en liten stund efter varje amning, ca var tredje timme. Därför började jag vid två veckors ålder att ta honom till toan direkt efter amning, för att förekomma den reflexmässia tömningen, och det funkade nästan undantagslöst från den dagen.
Barnets signaler till den vuxne är till en början ofta svaga, blandas lätt ihop med signaler för t.ex. hunger, och är därtill unika för varje barn. Därför måste du iaktta ditt barn och försöka lära dig.
Ofta handlar det om att barnet bärjar att "krångla" med kroppen, blir grinigt, släpper bröstet. Eller så blir det istället lugnare, blir tyst. Snart kanske barnet börjar söka din blick och kommunicera mer medvetet. Efter ett antal månader kan barnet signalera med teckenspråk och så småningom med tal.
Signalerna är inte alltid lätta att tolka; du kanske tror att barnet är hungrigt istället, eller tar det på toa när det inte är nödigt. Ingen fara, försök att lära dig av de små missödena och tänk på att dessa signaler blir tydligare så småningom. När en bebis är upptagen med annat kan den också ge svagare signaler som du missar, eller så är du själv upptagen och märker dem inte. Det viktiga är inte att förstå varje gång, det är nog en omöjlighet.
Signaler till barnet är stimuli som barnet lär sig att förknippa med att göra ifrån sig. Mitt tips är att försöka att använda så många signaler som möjligt, så blir det enklare när man behöver vara flexibel och t.ex. kissa/bajsa på andra ställen än hemma. Men många använder inte alls ord eller platser som signaler, utan t.ex. bara en ställning, det går också bra.
Barn lär sig att vuxna är lite olika, så det är inte nödvändigt att t.ex. två föräldrar gör exakt likadant, men kanske kan det vara en fördel att inte göra väldigt olika så att barnet inte blir förvirrat i framtiden då det ska lära sig att signalera till er.
Den första signalen man börjar med är ofta ett ljud som kopplas till kiss/bajs. Vi säger ksss-ksss-ksss resp. poo-poo-poo, och detta började vi med från nyfödd eftersom det hördes tydligt när min son bajsade i blöjan efter maten. Vi upprepade detta sedan även när han bajsade över handfatet. Vi började snart att även ge det som en startsignal redan när vi kom dit: nu kan du bajsa. När bajset kom sade vi det igenom som en bekräftelse. Det är inte nödvändigt att ha olika ord för kiss och bajs. Vissa sjunger en sång, ja det finns alla möjligheter att välja vilken signal man är bekväm med.
Att klä av barnet på underkroppen och ta av ev. blöja blir till en signal.
Att sitta på huk är en ställning som gör det lätt att slappna av i bäckenbotten och är utmärkt för att göra ifrån sig. Att hållas under låren/knävecken med ryggen mot den vuxne blir snabbt en signal i sig.
Ofta hålls barn över handfatet eller en potta/skål, och barnet förknippar även denna miljö med att göra ifrån sig. När bebisen bärs in i badrummet eller ser pottan förstår den vad som är på gång.
Om vi nu tar exemplet med att ni är borta från hemmet så kommer barnet inte att känna igen sig i miljön, men med samma vanliga ställning och ljud så räcker antalet signaler för att barnet oftast ska förstå situationen. Samma sak när ni t.ex. börjar använda potta istället för handfatet.
Intuition är enligt den vetenskapliga definitionen omedveten behandling av medveten information. Detta betyder i praktiken att du omedvetet ser en diskret signal och tänker att barnet är nödigt, utan att vara medveten om varifrån din tanke kommer ifrån. Andra kanske läger en betydelse av "tankeläsning" i begreppet. Hur som helst så får man ofta en plötslig impuls av att det nog borde vara läge att ta barnet till toan nu. Gör man inte det så ångrar man sig ofta när man märker att det kommer kiss/bajs i blöjan kort därpå.
Intuition, eller en känsla, tror jag är något som växer fram när de lite mer taktiska och styrda verktygen sitter naturligt.