Inlägg från: kalmar brud |Visa alla inlägg
  • kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 17

Lilla flodhästen skrev 2010-11-14 20:44:27 följande:
    Hej!

Här kommer en fråga från en nybörjare.... funderar på en P&T när lillasyskon kommer i vår. Har dock en fundering (ni har säkert redan diskuterat detta tidigare i tråden) gällande viloläget på sporten jämfört med explorer. Skiljer det mycket? Kan en liten på ca 5 mån sova bekvämt i en expolorer? eller hur gör ni?

Andra stor + eller - mellan sport och explorer?

Alla tips mottages tacksamt!
    jag har en sport och skulle inte klara mig utan viloläget på syskonsitsen... Någon i tråden har köpt klädsel till sport och satt på explorer för att få viloläget
  • kalmar brud
    Lilla flodhästen skrev 2010-11-14 21:03:49 följande:
    Ok, vi funderar lite på om vi ska köpa en beg sport kanske... viloläget verkar vara bra. Men hur är det med sufflett till syskonsitsen? finns det någon som passar som man kan köpa till eller är det onödigt?
    man kan köpa den sufletten som finns till explorer och sätta på syskonsitsen... Sen finns det dom som använder ett solskydd till vagnen... (Acta graco) egentligen är det tilll deras bilstol... Men det funkar bra ändå.
  • kalmar brud
    bohusbebis skrev 2010-11-22 15:58:54 följande:
    Aha, kan nog klämma fast den ena åxå. Tänkte att den andra kanske var kaputt. Får nog dra ett spännband runt den på flyget hur som helst så att syskonsitsen inte fladdrar omkring i transportväskan... Tack

En fundering till, det var väl nån som flyttat tryckknapparna på sportens syskonsäte för att få lite mer plats för längre barn i viloläget... Ungefär hur mycket flyttade ni? 5 cm?
    Jag flyttade ner den 7 cm. Men det funkar bara när man har den uppe... Det funkar inte att flytta ner den när den sitter nere.
  • kalmar brud
    bohusbebis skrev 2010-11-22 19:31:10 följande:
    Rynkar på näsan det var ju inte bra... får trycka ner dottern under ramen om dottern ska sitta i viloläget...får klura ut nåt skumgummiskydd eller stötdämpning.... Men tack för att du talade om det, hade ju blivit knasigt om hon släpat rumpan i backen istället...
    Det är sittvinkeln som blir konstig där nere eftersom den går emot kanten på varukorgen... Förstår du?
  • kalmar brud

Sporten är ju kanon även nu i snö... Dom har sandat och skottat för mycket här i Kalmar just nu så det får bli vagn till och från dagis...

• kalmar brud
    Miniigirl skrev 2010-12-06 19:13:48 följande:
    Vi hade en p&t ända tills för ca 2 måander sedan, då var min äldsta 3½ och min yngsta 1½...jag tänkte att nej, det behövs nog inte längre då storebror ändå nästan aldrig åker vagn...
    så vi köpte oss en singelvagn med ståbräda igen...den sålde vi efter ungefär 1 månad igen för att köpa en p&t igen
    Alltså, det känns som man lika gärna kan ha en p&t, så man kan ha dedär syskonsätet på ifall att den stora vill sitta...går man mycket så behövs det faktist ibland! Och det är inte alltid så lätt att få en trotsig 3 åring att stå på en bräda när den fått för sig att det endast är att sitta i vagn som dugen:-S
    Fördelen med p&t är ju att dom inte blir något större än en vanlig vagn lixom!
    Vi köpte ju en bugaboo cameleon, och den var både bökigare och tog större plats i bilen än våran p&t sport!
    Vet inte hur länge till vi kommer att ha våran "nya" p&t...men känns som att den kommer att bli kvar ett tag nu HAde vi däremot haft en stor bred syskonvagn hade jag nog tänkt annorlunda tror jag!
    Jag köpte min P&T för lite mer än 1 år sen och har aldrig trivts så bra med en vagn... Sonen är nu 4½ år och dottern är 2½ år... Jag använder min vagn nästan dagligen. till och från dagis... Ibland längre sträckor.
    Det är ingen vagn som man gör sig av med i första taget.

Skrattande
  • kalmar brud
    Tandfe skrev 2010-12-14 20:26:51 följande:
    Har börjat kika lite på vagnar och fastnat för P&T tycker de verkar så himla smidiga och smarta.

Men hur är den som första vagn till första barnet? Alltså när man bara har ett barn som nyfött och inga syskon? Någon med erfarenhet? Nackdelen som jag sett är väl att barnet inte är vänt mot dig när det vill sitta. Är den så smidig att man inte vill ha en smidigare vagn även när barnet blir äldre, ca 2år eller så?
    Gillar att den är smidig som ihopfälld och att alla verkar så himla nöjda med den.
    Jag använder den som singelvagn till min dotter som är 2½ år, storebror åker sällan vagn längre... Hon blir 3 i april och har aldrig haft en smidigare och bättre vagn...
  • kalmar brud
    Bess skrev 2010-12-14 22:27:17 följande:
    Jag skulle inte köpa en syskonvagn för att endast ha den som singelvagn. Onödigt slitage på en syskonvagn, skulle jag tänka. Då skulle jag istället lägga pengarna på en annan vagn, en singelvagn. Det finns många som e lätta att fälla ihop.
    Man behöver ju inte köpa syskonsitsen utan bara själva vagnen... Sen får man en billig syskonvagn bara köpa en syskonsits 1000 kr
  • kalmar brud
    Milliemolly skrev 2010-12-15 18:26:05 följande:
    Hej! Jag har en fråga.

Jag har idag monterat på syskonsitsen bak. Lillebror har blivit 6 månader 73 lång och 8,6 kg.

Storasyster är 3 år 10 månader ca 16 kg och ska sitta fram.

Jag reagerade på att när lillebror satt ensam i vagnen bak, sä kändes vagnen som den skull tippa lätt?????????

Får man ha lillebror därbak när inte syrran är med? Hon hoppa ju av o på l
    jämnt.

Likså går vi ju själva och hämtar henne på dagis. Tänkte att då kunde jag ha honom fram men där har jag ju ingen åkpåse????????

Kan ni hjälpsa mig?
    Jag brukar ha den stora bak... Detta för att han hoppar i och ur hela tiden... Han ör snart 5 år och väger ca 19 kg.
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17