Phil & Ted syskonvagn del 17
en fråga till er VIBE-ägare som haft problem med att framhjulet trögar sig:vi köpte vår VIBE i september 2009 hos Odenplans barnvagnar, och hade redan efter en vecka problem med att framhjulet var otroligt trögt & drog sig åt ena hållet (och med sufletten som satt jättelöst). åkte in till Odenplans barnvagnar & fick hjulet smörjt & sufletten utbytt. vagnen funkade bra ett tag, men hjulet började tröga sig snart igen varför vi smörjde med barnvagnssmörja (lithiumfett). vagnen gick ok ett tag igen, men hjulet blev snart trögt återigen & sedan denna vinter gjorde sitt intåg har framhjulet inte gått att svänga alls vissa dagar när det varit riktigt kallt. eftersom det är en ny vagn har vi inte tyckt att vi ska behöva hålla på & smörja stup i kvarten, så hjulet har bara blivit trögare & trögare. förra veckan började det knaka i ena bakhjulet, troligtvis pga det ökade trycket som uppstått då vi inte kunnat svänga med vagnen som man ska. då åkte vi in till Odenplans & reklamerade skiten. förutom att framhjulet är trögt så gnisslar dessutom chassit som 17 vid ena skarven där man fäller ihop vagnen, & det har inte blivit bättre trots att vi smörjt där. leverantören skulle komma dagen därpå, så vi lämnade kvar vagnen för inspektion av dem. svar: de byter ena bakaxeln, men de sade att det tröga framhjulet beror på den extrema vintern, så det är bara att smörja ofta. eh, ska man behöva smörja hjulet på en NY vagn en gång/vecka?! ett hjul som dessutom trögar sig även när det INTE är extremvinter? jag tycker inte det. dessutom ska inte ett helt nytt chassi gnissla så barnen i vagnen inte kan sova & vagnsföraren drivs till vansinne. inte heller ska lite extra tyngd på ena bakhjulet under en kort tid göra att bakaxeln pajjar. vi har bara använt vagnen till ett barn på 12 kilo hittills! vagnen ska ju klara 2 barn på 25+15 kilo! allt detta är ju problem man kan förvänta sig av en begagnad vagn, inte en ny! och det är ju för att slippa att smörja hjul & annat hela tiden, och slippa gnisslande chassi, som man köper en ny vagn!
hur som helst, nu blev det långt, när jag sade till Odenplans barnvagnar att eftersom vagnen uppenbarligen inte uppfyller de kvalitetskrav man kan förvänta sig av en ny vagn som dessutom är P&Ts dyraste modell, & eftersom den inte går att använda ordentligt på vintern (vilket det inte står nåt om i vagnens beskrivning) så har vagnen uppenbart ursprungliga fel & att jag vill häva köpet, sade han att han kunde fixa vagnen genom att fila på nåt i framhjulet. alltså inte byta ut den "ring" som jag sett här i tråden att en del fått utbytt. ni som fått framhjulet fixat, på den NYA VIBE-modellen (alltså inte ni med vobblande hjul som fått kullagret bytt), hur har det fixats och har det blivit bättre? hur tycker ni man blir bemött på Odenplans? jag tycker det ofta är med nonchalans & arrogans. t ex hävdade han att det gnisslande chassit inte alls berodde på att det gnisslade i skarven där man fäller ihop vagnen, & att vi "smörjt fel" när vi misslyckats med att minska gnisslet.
jag blir så trött. har BF om 3 veckor, och en dyr syskonvagn som känns som en sämre begagnad i dålig kvalitet. ska hämta upp den i veckan iaf & se om det blivit nåt bättre efter att han "filat" och "smörjt rätt".
nån med liknande erfarenheter?