Inlägg från: tes 75 |Visa alla inlägg
  • tes 75

Phil & Ted syskonvagn del 17

en fråga till er VIBE-ägare som haft problem med att framhjulet trögar sig:

vi köpte vår VIBE i september 2009 hos Odenplans barnvagnar, och hade redan efter en vecka problem med att framhjulet var otroligt trögt & drog sig åt ena hållet (och med sufletten som satt jättelöst). åkte in till Odenplans barnvagnar & fick hjulet smörjt & sufletten utbytt. vagnen funkade bra ett tag, men hjulet började tröga sig snart igen varför vi smörjde med barnvagnssmörja (lithiumfett). vagnen gick ok ett tag igen, men hjulet blev snart trögt återigen & sedan denna vinter gjorde sitt intåg har framhjulet inte gått att svänga alls vissa dagar när det varit riktigt kallt. eftersom det är en ny vagn har vi inte tyckt att vi ska behöva hålla på & smörja stup i kvarten, så hjulet har bara blivit trögare & trögare. förra veckan började det knaka i ena bakhjulet, troligtvis pga det ökade trycket som uppstått då vi inte kunnat svänga med vagnen som man ska. då åkte vi in till Odenplans & reklamerade skiten. förutom att framhjulet är trögt så gnisslar dessutom chassit som 17 vid ena skarven där man fäller ihop vagnen, & det har inte blivit bättre trots att vi smörjt där. leverantören skulle komma dagen därpå, så vi lämnade kvar vagnen för inspektion av dem. svar: de byter ena bakaxeln, men de sade att det tröga framhjulet beror på den extrema vintern, så det är bara att smörja ofta. eh, ska man behöva smörja hjulet på en NY vagn en gång/vecka?! ett hjul som dessutom trögar sig även när det INTE är extremvinter? jag tycker inte det. dessutom ska inte ett helt nytt chassi gnissla så barnen i vagnen inte kan sova & vagnsföraren drivs till vansinne. inte heller ska lite extra tyngd på ena bakhjulet under en kort tid göra att bakaxeln pajjar. vi har bara använt vagnen till ett barn på 12 kilo hittills! vagnen ska ju klara 2 barn på 25+15 kilo! allt detta är ju problem man kan förvänta sig av en begagnad vagn, inte en ny! och det är ju för att slippa att smörja hjul & annat hela tiden, och slippa gnisslande chassi, som man köper en ny vagn! 
    hur som helst, nu blev det långt, när jag sade till Odenplans barnvagnar att eftersom vagnen uppenbarligen inte uppfyller de kvalitetskrav man kan förvänta sig av en ny vagn som dessutom är P&Ts dyraste modell, & eftersom den inte går att använda ordentligt på vintern (vilket det inte står nåt om i vagnens beskrivning) så har vagnen uppenbart ursprungliga fel & att jag vill häva köpet, sade han att han kunde fixa vagnen genom att fila på nåt i framhjulet. alltså inte byta ut den "ring" som jag sett här i tråden att en del fått utbytt. ni som fått framhjulet fixat, på den NYA VIBE-modellen (alltså inte ni med vobblande hjul som fått kullagret bytt), hur har det fixats och har det blivit bättre? hur tycker ni man blir bemött på Odenplans? jag tycker det ofta är med nonchalans & arrogans. t ex hävdade han att det gnisslande chassit inte alls berodde på att det gnisslade i skarven där man fäller ihop vagnen, & att vi "smörjt fel" när vi misslyckats med att minska gnisslet. 
    jag blir så trött. har BF om 3 veckor, och en dyr syskonvagn som känns som en sämre begagnad i dålig kvalitet. ska hämta upp den i veckan iaf & se om det blivit nåt bättre efter att han "filat" och "smörjt rätt". 
    nån med liknande erfarenheter?
  • tes 75
    en fråga till er VIBE-ägare som haft problem med att framhjulet trögar sig:

vi köpte vår VIBE i september 2009 hos Odenplans barnvagnar, och hade redan efter en vecka problem med att framhjulet var otroligt trögt & drog sig åt ena hållet (och med sufletten som satt jättelöst). åkte in till Odenplans barnvagnar & fick hjulet smörjt & sufletten utbytt. vagnen funkade bra ett tag, men hjulet började tröga sig snart igen varför vi smörjde med barnvagnssmörja (lithiumfett). vagnen gick ok ett tag igen, men hjulet blev snart trögt återigen & sedan denna vinter gjorde sitt intåg har framhjulet inte gått att svänga alls vissa dagar när det varit riktigt kallt. eftersom det är en ny vagn har vi inte tyckt att vi ska behöva hålla på & smörja stup i kvarten, så hjulet har bara blivit trögare & trögare. förra veckan började det knaka i ena bakhjulet, troligtvis pga det ökade trycket som uppstått då vi inte kunnat svänga med vagnen som man ska. då åkte vi in till Odenplans & reklamerade skiten. förutom att framhjulet är trögt så gnisslar dessutom chassit som 17 vid ena skarven där man fäller ihop vagnen, & det har inte blivit bättre trots att vi smörjt där. leverantören skulle komma dagen därpå, så vi lämnade kvar vagnen för inspektion av dem. svar: de byter ena bakaxeln, men de sade att det tröga framhjulet beror på den extrema vintern, så det är bara att smörja ofta. eh, ska man behöva smörja hjulet på en NY vagn en gång/vecka?! ett hjul som dessutom trögar sig även när det INTE är extremvinter? jag tycker inte det. dessutom ska inte ett helt nytt chassi gnissla så barnen i vagnen inte kan sova & vagnsföraren drivs till vansinne. inte heller ska lite extra tyngd på ena bakhjulet under en kort tid göra att bakaxeln pajjar. vi har bara använt vagnen till ett barn på 12 kilo hittills! vagnen ska ju klara 2 barn på 25+15 kilo! allt detta är ju problem man kan förvänta sig av en begagnad vagn, inte en ny! och det är ju för att slippa att smörja hjul & annat hela tiden, och slippa gnisslande chassi, som man köper en ny vagn! 
    hur som helst, nu blev det långt, när jag sade till Odenplans barnvagnar att eftersom vagnen uppenbarligen inte uppfyller de kvalitetskrav man kan förvänta sig av en ny vagn som dessutom är P&Ts dyraste modell, & eftersom den inte går att använda ordentligt på vintern (vilket det inte står nåt om i vagnens beskrivning) så har vagnen uppenbart ursprungliga fel & att jag vill häva köpet, sade han att han kunde fixa vagnen genom att fila på nåt i framhjulet. alltså inte byta ut den "ring" som jag sett här i tråden att en del fått utbytt. ni som fått framhjulet fixat, på den NYA VIBE-modellen (alltså inte ni med vobblande hjul som fått kullagret bytt), hur har det fixats och har det blivit bättre? hur tycker ni man blir bemött på Odenplans? jag tycker det ofta är med nonchalans & arrogans. t ex hävdade han att det gnisslande chassit inte alls berodde på att det gnisslade i skarven där man fäller ihop vagnen, & att vi "smörjt fel" när vi misslyckats med att minska gnisslet. 
    jag blir så trött. har BF om 3 veckor, och en dyr syskonvagn som känns som en sämre begagnad i dålig kvalitet. ska hämta upp den i veckan iaf & se om det blivit nåt bättre efter att han "filat" och "smörjt rätt". 
    nån med liknande erfarenheter?
  • tes 75
    norgesessan skrev 2010-02-22 10:26:50 följande:
    Tes, om det fortfarande är fel efter denna gången (när dom ska fila) så har du rätt till att få häva köpet, den som säljer har 3 chanser på sig att fixa...
    fast eg är ju detta 2a gången de fixar vagnen.. men de fixar iofs 3 saker. nåväl, återstår att se hur den funkar efter denna lagning. 
  • tes 75
    segnälkab skrev 2010-02-22 20:58:13 följande:
    Jag hade gärna kastat min VIBE i´sjön om jag fått, men det blev en snabb affär och så var jag av med den. Vansinnig på den. *Syskonsitsen är mindre än på sport, min son slogi huvet i bågen och han var ändå bara 80 cm då. *vet inte om det är så på sport men varje gång jag skulle låsa upp hjulet om jag kört i låst läge så skulle man snurra, råkade man dra i den pluppen (vilket lätt hände tyckte jag när man stod och tippa vagnen så lossna hela hjulet) kanske bara jag som är klumpig:) *Sen är de väl grejer jag eg skulle kört på garanti som. * sitter en liten säkerhetsspärr som klickar i innan man knäpper ihop vagnen, den hoppa inte i utan man fick sätta på den manuellt. * ett jäkla gnisslande
    jag är också fruktansvärt besviken på vår Vibe (se förra sidan i tråden). hade du samma problem som de jag beskriver?
  • tes 75
    nian74 skrev 2010-02-24 21:28:49 följande:
    Hur har det gått med vagnen? Har du fått någon ordning på den?
    vet inte än, ska hämta den imorrn..
  • tes 75
    Chipotle skrev 2010-02-24 21:43:50 följande:
    Någon som beställt vagn från odenplansbarnvagnar.se? Deras erbjudande nu känns ju lite lockande..
    jopp. snabb leverans dock är jag inte helt nöjd med vårt exemplar & har varit till butiken för smörjning & nu senast lämnade jag in vagnen på service. man får hjälp, men jag kan tycka att bemötandet är lite nonchalant bitvis (se ett av mina senaste inlägg)
  • tes 75
    Chipotle skrev 2010-02-24 21:54:15 följande:
    Hmm lät ju inte alls kul.  Undrar om man törs.. Kan ju bli problem vart man än beställer från.
    ja, & det är ändå värt de tusenlappar vi sparade när vi utnyttjade deras erbjudande. hade vi köpt vagnen på babyland eller liknande hade vi kanske också fått problem med vagnen (eftersom många Vibe-ägare verkar ha det) men varit flera tusen kronor fattigare. vi bor i uppsala så vi har ändå rätt nära. 
  • tes 75
    t h o w e skrev 2010-03-05 09:28:15 följande:
    vi är flera stycken som har upplevt det. ta kontakt med återförsäljaren så borde de försöka fixa problemet åt dig.. Har fått hjälp med smörjning samt utbyte av nån ring i framhjulet.. Sen är det jätteviktigt att hjulen är pumpade ordentligt.
    vattenkanna skrev 2010-03-05 09:45:54 följande:
    Tack för svar. Ringde återförsäljaren o han sa att jag ska börja med att smörja den och om inte det funkar så ska han skocka nån slags ringsats.
    har ni nyaste modellen av Vibe, eller den gamla med kullager i framhjulet? enligt affären där jag köpte vår Vibe så byter man bara ut delar i framhjulet på gamla modellen med kullager. när vi lämnade in vagnen sist filade han lite & smörjde, men sade att det inte fanns någon "ring" att byta på vår vagn..
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17