• Denebola

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Detta är en fortsättningstråd för oss som slutat använda schampo och som gått över till mer naturlig kroppsvård.

No ’poo är en förkortning av no schampoo, men är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” i håret/på kroppen. Vi försöker välja så milda och vårdande ämnen som möjligt att ha i håret och på kroppen.

Alla är jättevälkomna att hänga på och vi svarar gärna på frågor, men läs de första inläggen i tråden först! Där finns grundläggande information!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 03:45
    Lättillgänglig information och receptsamling finns på nopoo.se
  • Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård
  • pennanjenna
    Denebola skrev 2010-05-21 16:06:27 följande:
    Testa oljeinpackning eller fuktinpackning, eller båda.Oljeinpackning: Ta valfri vegetabilisk olja, tex olivolja eller rapsolja eller vad du har hemma, Jag brukar sätta upp håret i en tofs och bara smeta oljan där så att jag inte får något i hårbotten. Sen gör jag en liten snurra av tofsen och täcker med plast. Har haft det i över natten utan problem.Fuktinpackning: Testa SMT (recept i början av tråden). Balsam, honung och aloe vera gel. Låt sitta i allt från en halvtimme till över natten Gör du båda inpackningarna, så börja med olja och avsluta med SMT, SMT fungerar även som tvätt så det är bara att skölja ur den när du är klar, ingen annan tvätt behövs.
    tack för svaret, ska testa det :) jag är nog lite av en schampoomissbrukare, och vill gärna komma ifrån det. håret känns smutsigt och illaluktande efter nån dag bara, å det känns inte rätt. vore bra med en mjuk övergång. har läst första två sidorna nu, bra tråd!
  • Taggiz
    Cybele skrev 2010-05-21 15:41:17 följande:
    Hur blev håret?
    Det blev inte alls bra Vet ej vad som var felet, men ska ge det en chans till nån annan gång :P
    Päron1986 skrev 2010-05-21 15:42:57 följande:
    Har testat rapsolja + socker i en scrub nu. Tyckte rapsoljan luktade förjävligt, men svaret fick jag rätt snabbt, den var för gammal. Men det var inte förrän jag prövat som jag fick reda på det.. iaf, jag blandade i lite duschcreme, "cocos and ricemilk" och då doftade det mkt cocos! Så det blev väl inte riktigt "no poo" men nästa gång ska jag ha en fräsch olja :P vad brukar ni smörja in med efteråt för att dölja "oljedoften"? och en annan sak, vart köper ni era förpackningar, gulliga burkar osv att ha "allt detta no poo:andet" i!? jag vill ha en hink med gammaldags "hake" på om ni förstår hur jag menar, men jag har ingen aning om var de finns sånt :) Huden blev göööööörmjuk så jag är nöjd! Ska köpa sista schampoo idag också så försöker jag med det - igen! Hittills har jag mest testat balsammetoden men nu tänkte jag testa det med ägg och att skölja i öl, har även äcv hemma! (enda förkortningen jag kan!)
    Kicks och Åhléns har praktiska brukar och flaskor i plast. Men om man vill ha glasburkar med lock och sånt så finns det på Indiska att köpa just nu (i alla fall på "mitt" Indiska). Åhléns och Clas Ohlsson brukar också ha brukar.
  • Denebola
    Vårflickan84 skrev 2010-05-21 16:11:31 följande:
    hej hej! förlåt, men klick glidmedel i håret? funkar det? =)
    Jajemän Det är fuktgivande! Personligen upplever jag att håret blir lite statiskt av det, men för vissa funkar det jättebra!

Det ska vara det vattenbaserade Klick, absolut inte det silikonbaserade
  • Päron1986
    Taggiz skrev 2010-05-21 16:28:05 följande:
    Kicks och Åhléns har praktiska brukar och flaskor i plast. Men om man vill ha glasburkar med lock och sånt så finns det på Indiska att köpa just nu (i alla fall på "mitt" Indiska). Åhléns och Clas Ohlsson brukar också ha brukar.
    åhå, tackar! Jag vill nog ha lite blandat :)
    Än så länge har jag bara en sak att ha i dem, men har tänkt utöka mitt användande av no poo! Börjar lite försiktigt bara :)
  • Joe

jag är trogen anhängare av shenet sedan länge och pular gärna ihop egna inpackningar och masker - så när jag fick höra talas om CO var ju enda raka att testa förstås ;) MEN jag har en fundering... eller, jag har säkert massa funderingar :p men framför allt en just nu - hur blir det när man går till frissan? börjar bli dags att kapa topparna här och jag känner inte för att göra det själv, men de tvättar ju med schampo... kör man en "sista-vända" till efteråt, eller hur gör ni?

• Pillis1975
    Denebola skrev 2010-05-21 10:49:41 följande:
    Vi har ett utedass hemma (pappas barndomshem), det använde jag och mina systrar ibland på sommaren när vi var små bara för att det var så kul
    Huh, massa spindlar brukar det finnas på utedass {#lang_emotions_ghost}
    Rockan skrev 2010-05-21 11:48:13 följande:
    Öl funkar skitbra som styling också! Om man blöter håret med öl & lägger det som man vill ha det, typ håruppsättning/lockar, så håller det bättre när det torkat! (Tips från min farmor)
    När jag gjorde dreadlocks hade killen öl i håret, men det bidde inget bra så det var slutet på min ölstyling
    Cybele skrev 2010-05-21 12:36:59 följande:
    Jag kör med aloe vera först och sedan olja på (sheasmörolja) under natten, bäst med plastpåse och strumpor. Efter tre dagar på raken är de lena som en barnrumpa :)  
    Går det att sova med platspåsar på fötterna? Jag har med funderat på att göra så, men jag är så rädd att jag inte ska kunna sova ens med strumpor på.
  • Denebola
    Joe skrev 2010-05-21 19:25:59 följande:
    jag är trogen anhängare av shenet sedan länge och pular gärna ihop egna inpackningar och masker - så när jag fick höra talas om CO var ju enda raka att testa förstås ;) MEN jag har en fundering... eller, jag har säkert massa funderingar :p men framför allt en just nu - hur blir det när man går till frissan? börjar bli dags att kapa topparna här och jag känner inte för att göra det själv, men de tvättar ju med schampo... kör man en "sista-vända" till efteråt, eller hur gör ni?
    Antingen låter du frissan tvätta som vanligt och så kör du en sista tvätt när du kommer hem. Eller så går du dit med nytvättat hår och säger du till frissan att låta bli ditt hår Senast jag klippte mig sa jag att det räckte att hon blötte det innan hon började klippa, och att jag inte ville ha några produkter i det.
  • Pillis1975
    Taggiz skrev 2010-05-21 15:11:40 följande:
    Cooolt! Är det inte fukt som ditt hår behöver då? Tex klick glidmedel eller något annat med glycerin som är återfuktande/fuktbevarande?
    Klick ska jag i varje fall köpa o sätta i mina torra toppar
  • Pillis1975
    Denebola skrev 2010-05-21 19:41:02 följande:
    Antingen låter du frissan tvätta som vanligt och så kör du en sista tvätt när du kommer hem. Eller så går du dit med nytvättat hår och säger du till frissan att låta bli ditt hår Senast jag klippte mig sa jag att det räckte att hon blötte det innan hon började klippa, och att jag inte ville ha några produkter i det.
    Om hårfrisören inte får styla håret så syns alla snålklippningar tydligt, inte dumt! Har hört att blivande frisörer får lära sig att ekonomiklippa och inte att göra det grundligt Och en dålig klippning syns ju bra i ostylat hår, tycker jag i varje fall.
  • Cybele
    Pillis1975 skrev 2010-05-21 19:39:14 följande:
    Går det att sova med platspåsar på fötterna? Jag har med funderat på att göra så, men jag är så rädd att jag inte ska kunna sova ens med strumpor på.
    Det blir lite svettigt men definitivt värt det. Sätt annars på det på kvällen när du kommer hem och ta av det när du skall lägga dig.
Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård