Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
Hej tjejer! Har inte skrivit på ett tag...:) men läser ff i denna tråd, det känns viktigt att få veta hur det går för er!
Jag vill bara nämna en grej, som är viktig att inte glömma när man är mitt uppe i sina försök (om man nu har en man i sitt liv som man kan försöka med varje månad, förstås, vet hur din situation ser ut Mika1980) och det är att trots att man bara har en aktiv äggledare så spelar det faktiskt inte så stor roll på vilken av sidorna som ägget släpper på. De säger att fruktsamheten minskar med högst 10 % om man bara har en äggledare, och detta pga att den friska, kvarvarande äggledaren kan "svinga" sig över även till "fel" sida. Detta är vanligt även vid normal befruktning, varje månad tampas faktiskt äggledarna om vem som ska "vinna" och få suga upp ägget.
Så i praktiken ska det inte spela någon roll från vilken av äggledarna ägget släpper ifrån. (om allt är som det ska med den kvarvarande äggledaren vill säga) Naturligtvis blir det ju lite "roligare" om man vet att det släpper från "rätt" sida (jag vet, jag har varit där själv) eftersom det känns som om chanserna blir större då, men som sagt- det ska egentligen inte spela någon roll. Det finns kvinnor som enbart har haft en äggledare på ena sidan och ingen äggstock, och tvärtom på andra sidan, som trots detta blivit gravida inom ett år!! Förlora inte hoppet!