• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Tyvärr är jag inte så mycket klokare än för de såg inget i livmodern på vul. Nu väntar jag på att ta blodprov, ska sen ta nytt prov om två dagar. Jobbigt, men jag fick i alla fall väldigt bra bemötande av de två läkarna som undersökte mig och som tog min oro på allvar

• Pemberly

Jag kom på att jag inte uppdaterade här efter telefonsamtalet från läkaren igår. Hon sade att jag hade väldigt låga halter av hcg så det var ingen fara för utomkvedeshavandeskap troligen var det ett väldigt tidigt missfall, det var skönt att höra

• Pemberly

När jag hade utomkvedeshavandeskap såg man inte något embryo på ultraljudet men tillslut när mängden vätska i buken ökade så blev det operation och då hittade de det i vänster äggledare.

• Pemberly

Emly det låter ju tyvärr helt klart som utomkvedeshavandeskap. De brukar först avvakta och se om det kanske tillbakabildas av sig själv för det är skonsammare mot kroppen. Då får man komma in regelbundet och lämna blodprov och så följer de hur hcg utvecklas det var så det började för mig men så fick jag extremt ont och åkte in akut och fick läggas in och opereras. Vi lyckades inte bli gravida av oss själva igen men fick som tur var en son med hjälp av ivf. Tveka inte att söka hjälp sedan om ni inte lyckas bli gravida igen. Vissa lyckas men äggledarna kan vara skadade och då behöver man hjälp och om det är så är det dumt att gå och försöka år efter år utan att göra en utredning om sin barnlöshet. Det är en jobbig tid du har framför dig men jag önskar dig all lycka till

• Pemberly

Jag gjorde titthålsoperation. Det var först då de hittade embryot i äggledaren. Det är inte alltid det går att se med ultraljud var det sitter. För mig blev det som sagt operation efter att jag fått mer ont och det var mer vätska (blod) bakom livmodern.

• Pemberly
    Gabbi88DA skrev 2013-03-31 21:35:34 följande:
    Jag fick reda på att jag är gravid igen på långfredagen så nu väntar jag bara på att läkaren ska komma tillbaka från semestern så jag får boka tid för ett vul. Opererades för x den 20 augusti och hade beräknad födsel 8 april så känns väldigt skönt att plussat igen innan det datumet. Så ser ut som det blir en liten bebbe 2013 ändå :)

Grattis!
  • Pemberly

Precis som grip skriver så kan de förhoppningsvis operera genom titthålstekniken. De stoppar in en kamera och små operationsinstrument genom titthålen. För mig hade de bara tre hål där ärren sen blev mindre än en cm på varje. Ibland om det sitter tokigt till eller om det blir stor blödning så kan de behöva skära upp ett större snitt men det gör de i så fall på en gång under samma operation.

• Pemberly

Är det inte akut med blödningar vid äggledaren så kan det ju vara bra att slippa operation. Men det beror väl tex hur hög hcg är om cellgifter har en bra chans att fungera. Vissa som tagit cellgifter måste ju sen ändå opererar och då kan det ju vara lika bra att opereras på en gång.

Rädslan för att det kan hända igen är något man får leva med. De flesta dagar tänker jag inte alls på det men ibland dyker rädslan upp. Jag hoppas det löser sig för dig också så småningom att få barn. Själv lyckades vi ju inte på egen hand efter utomkvedeshavandeskapet men fick vår son via ivf. Vi hade tur och lyckades inom landstingsfinansierade försöken. Nu vill vi skaffa syskon och får betala själva. Livet är inte rättvist, vissa får barn gratis andra får betala dyra pengar men det är så det är jag har accepterat det. Förhoppningsvis tillhör du dem som kan få det gratis, men jag tipsar ändå om att börja spara pengar så att det finns om det behövs. Får ni barn gratis så kan ni ju köpa en bil eller göra en resa eller något istället för pengarna.

• Pemberly

Så roligt att höra att du fått ett embryo tillbaka och flera till frysen lappgeten! Lycka till du också supers! Jag skulle fått ett fryst embryo insatt idag men det ena embryot dog vid upptiningen och det andra tappade celler så att de ville odla det vidare till imorgon. Jag är rätt pessimistisk och tror att det också dör. Det är bara att ta nya tag med ny behandling. Jag vet ju att det kan fungera eftersom vi fick vår son med hjälp av ivf

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3