• ewaulrica

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

leana skrev 2010-10-07 16:49:26 följande:
    Hej,
    För 6 veckor sedan i v7 hade missfall med mycket klumpar och blod. Hcg har inte gått ner utan upp och idag tittade de på VUL igen och såg att det var utomkveds. Ska tillbaka på måndag för antingen operation eller så kunde man göra någon medicinsk behandling som jag inte kommer på namnet på, metotroxat?. Någon som gjort något av detta och kan dela lite erfarenheter?. Är så orolig: ( Om man behandlas medicinskt får man med sig tabletter hem då?
     Sedan glömde jag fråga honom vad är det jag blödit ut (när man blödde så mycket klumpar etc) om graviditeten inte satt i livmodern?
    Hej och välkommen hit, om än under tråkiga omständigheter. Själv fick jag aldrig medicinsk behandling, utan de tog bort embryot tillsammans med min vänstra äggledare under en operation. I mitt fall satt embryot så pass illa till, och var så pass stort, i v 9, att det inte fanns någon annan utväg än operation.

Att medicinera bort det tror jag att de gör när det sitter bra till, och när man inte är så långt gången, dvs att embryot inte har hunnit växa så mycket och skadat äggledarenn (rätta mig om jag har fel ni andra :))

Operationen görs med titthålsteknik, dvs "3 små hål i magen" (ett i naveln, ett på sidan och ett längre ner mittpå, fast det är olika vissa får bara 2 hål), du blir sövd och får ligga kvar på sjukhuset ett par eller några dagar.

Det du blöder ut är livmoderslemhinnan, som med hjälp av graviditetshormoner trots allt förberett sig på en graviditet. Då kan det gärna bli lite klumpar och "sniglar" (koagler)  Det var så mitt utomkveds upptäcktes, jag fick en blödning (en liten dock) och sedan blödde jag, och blödde, och blödde... men inget kom ut egentligen, (kanske är det kroppens sätt att försöka stöta ut det som hamnat fel också?) utan mitt hcg steg hela tiden.

Hoppas att du känner dig lite mindre orolig nu, och lycka till på måndag! Hör gärna av dig och berätta hur det gått! {#emotions_dlg.flower}
  • ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-10-09 19:44:24 följande:
    Lycka82: På mig sparade de också en bit av äggledaren (varför förstår jag inte), men jag har förstått det som att den sitter fast vid äggstocken och inte livmodern - eftersom de var tvugna att operera bort en liten bit av min livmoder också. Så då borde inte ett nytt x kunna sätta sig i "stumpen". Förstår inte varför de sparar en bit sådär, de borde väl förstå att det ökar risken för ett nytt x, som för dig..du borde stämma dem.. Jag har funderat lite löst på att anmäla läkaren som skickade hem mig med värktabletter trots att jag berättade att jag hade ont där x:et satt (de hade konstaterat det 4 dgr innan och gett mig metrotrexat) - och senare samma kväll sprack äggledaren.

Leana: det kan inte vara mensen som har kommit nu då?
    hmm...nu började jag fundera.. du skriver att  stumpen som är kvar av din äggledare sitter fast i äggledaren och inte i livmodern, och att du därmed tror att ett nytt X inte kan sätta sig i stumpen.. Men har jag fattat fel? Det är ju från äggstocken till äggledaren som äggen far in i, och det kan väl mycket väl börja växa igen i den stumpen som är kvar då? Det är ju vägen mellan äggstock-livmoder som ägget passerar, inte tvärtom? ;)
  • ewaulrica

Men jösses...Cool jag måste vara urdum... haha!! ja, jag förstår hur du menar. Naturligtvis så måste ju spermierna komma och befrukta ägget någonstans ifrån också!!!!! *skrattar högt* förstår helt och hållet, vet inte hur jag tänkte! Skäms 

• ewaulrica

men oj Lycka82!! Det tycker jag nästan att du ska ta och göra-det är ju inte klokt rent ut sagt! Hur tänkte de??!! Skrikandes

• ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-10-13 21:26:49 följande:
    Hej alla. Jag har varit väldigt deppig i dag, på Sophiahemmet fick jag veta att jag återigen kommer ha ägglossning från vänster äggstock, om jag ens har någon ägglossning den här månaden... De såg några småblåsor i vänster äggstock och inget i höger..samma sak varje gång, jag har själv kommit fram till att min vänstra äggstock är dominant, något som min gynekolog inte har kommenterat trots att jag haft äl på vänster sida varje gång jag gjort vul. Och eftersom vänster äggledare är borta blir det ingen tripp till köpenhamn och storkkliniken den här månaden heller - jag som äntligen skulle få börja försöka igen efter tre månaders väntan (pga metrotrexat). Jag börjar tro att ivf är mitt enda alternativ, det känns tungt..dessutom kostar det ca 30-40 000 kr och då får man inte ha en öppen donator som jag hade tänkt. Allt verkar tala emot att jag ska få barn..livet känns verkligen orättvist och tungt nu.

Sunflower: måendet har gått upp och ned, första veckorna efter op var jag väldigt känslig och grät massa - fick baby blues pga att hormonerna sjönk så snabbt. Sedan har jag varit stabil men ganska låg, och nu börjar jag tappa hoppet och sorgen kryper sig på.
    Hej vännen! Det var tråkigt att höra!...:( Det enda jag måste få skriva och trösta dig med är att du faktiskt inte har testat så många gånger än, hoppet är ju verkligen inte ute för din del! Även om du har en äggstock som är dominant så betyder inte det att du ALDRIG kommer ha ägglossning på rätt sida. Jag trodde som sagt att jag var som du, men efter 12 månaders väntan och försök (det är värt väntan, tror knappast att du kan bli få ägglossning, bli gravid på en eller ett par månader) egentligen är det ju "bara" första försöket efter dina 3 månaders "vila"? *pepp, pepp*

för att få igång lite bätte ägglossning på egen hand skulle jag rekommendera dig att äta Apiforce. Den kickar igång äl och ger kraftigare äl.
  • ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-10-14 13:40:50 följande:
    ewaulrika, tack för tröstande ord men sanningen är att jag har gjort ultraljud i ett års tid och alla gånger förutom en har jag haft äl på vänster sida, så prognosen ser inte så bra ut. :/
    Vad är Apiforce och hur får jag tag i det? Kan man inte hormonbehandlas om man har som jag/vi? Även om man har egen äl så är det ju inte mkt värt om de åker ut i buken liksom..
    Efter hur lång tid blev du gravid igen..för du är gravid nu? Hade du äl på "rätt" sida när du blev gravid?
    oki, visste inte att du kollat så många gånger... Hjärta då förstår jag att det känns lite mer hopplöst! *stackare*

Apiforce är ett naturpreparat (naturligt östrogen)  som schvungar igång äl, så mycket att du tom kan känna av den. Tänkte att den kanske gör så att din högra "rycker till" och sprattlar igång, vem vet? Hormonbehandlas tror jag att du kan göra, det finns ju metoder som kan göra underverk. Kanske värt att prova?

Och nä..det känns ju hopplöst när man igen och igen och igen och igen ALLTID får äl från samma sida. I mitt fall så kände jag både på smärtan på vänster sida att äl skulle komma där och varje månad så hoppades jag ändå att höger äggledare skulle göra sitt och svinga över (som jag skrev om förut) men likaväl kom smärtorna som talade om att mensen var på g. Månad efter månad.. Och visst-jag hade det lättare än du, eftersom jag har en "källa av spermier" som jag kunde utnyttja varje månad... Jag slutade med p-piller i juli -09, blev gravid några månader efter, fick utomkvedet som togs bort i november och sedan har vi försökt tills augusti i år, då vi äntligen fick plus på stickan. (hade iof problem med snabbväxande cystor också, som ställde till det) så allt som allt 13 månader innan vi fick en graviditet som kunde fullföljas, och efter X:et 9 månader.

Jag har ingen aning om jag hade äl på rätt sida, jag fick en JÄ'TTEBLÖDNING i mitten av juli, som egentligen inte var min mens, utan som jag trodde var en cysta som sprack. (har varit lite knussel med mellanblödningar osv sen X:et också) Men 10 dagar (?!) efter det så fick jag plus på min ägglossningssticka. (då hade jag dessutom gått med 2-3 månader utan positivt på ägglossningsstickan, dvs ingen äl) Så fatta att jag inte fick ihop det överhuvudtaget!!!! (hade dessutom alltid äl 14 dgr efter mens så ingenting stämde ju) MEN vad jag kommer ihåg så hade jag inget ont på vänster sida den gången (dvs antagligen äl på höger) Vi körde på och hoppades på det bästa (gällde ju att passa på när den högra äntligen kanske hade vaknat till liv) och jag blev mäkta förvånad när jag till sist stod där med pluss på testet... Förstod inte alls hur det hade gått till..

På alla ulj jag har gjort efteråt (man får ju göra en del efter ett X när man blir gravid igen) så har det visat sig vara ett "mindre foster" än efter sista mensdatum. Typ en vecka, så jag har ingen som helst aning om när vi egentligen blev gravida, jag visste ju när äl var (pga testet) men det verkar ju inte ha stämt heller. Så vi prickade nog helt enkelt in en dag när som...
  • ewaulrica
    Hjärtat78 skrev 2010-10-14 17:29:18 följande:
    . (hade iof problem med snabbväxande cystor också, som ställde till det) så allt som allt 13 månader innan vi fick en graviditet som kunde fullföljas, och efter X:et 9 månader.
    Jag undrar vad det är för cystor som du hade i somras? Försvann din helt? Jag fick blödning idag efter lite umgänge med sambon och det har jag aldrig haft, vet inte om det var den ena cystan som sprack.

Jag var i tisdags på VUL kontroll igen efter 10 veckors väntan för att se om min gulkroppscysta var kvar och tyvärr är den det plus att där har kommit ytterliggare 1 till.

Är ju inte konstigt att jag har haft jätte ont nu igen i nästan 2 veckors period, kom efter förra ÄL i september. Så nu är det ny väntan igen på 6 veckor för att göra nästa VUL annars blir det operation sa läkaren för att ta bort dom. Vill helst slippa opeoration. Fick ju cystan 2 månader efter X:et som var i maj
    Jag började få mina cystor redan i dec -08 -- jan -09, då jag fick en störtblödning i skolan och fick åka in akut. Jag hade då en gulkroppscysta som var 8 X 8 cm på den äggledare som senare blev förstörd. Jag sattes på p-piller för hormonernas skull och efter 3 månader hade den krympt så pass mycket att de var "nöjda" med den, dvs jag behövde ingen operation. Till mig sa de att gulkroppscystor aldrig blöder men det tror jag vad jag vill om. Ända sedan jag fick första blödningen så har jag vetat när den vuxit eller när jag fått en ny, samma  slags blödningar varje gång!! Jag är nästan tvärsäker på att det var den första cystan som förstörde äggledaren och gjorde så att ägget fastnade. (en av de vanligaste orsakerna till X tydligen) Så hade jag fått opereras redan då hade de kanske fått ta äggledaren redan då och jag hade sluppit X:et. Men det är bara vad jag tror... ;) Det är jättevanligt att ha ont vid ägglossning när man har cystor, jag hade verkligen tväront. :S

Kan du inte få några hormoner som tvingar bort den lite?
  • ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-10-14 18:39:06 följande:
    Jag undrar en sak, dessa cystor som jag tycker att många skriver om..hänger det på ngt sätt ihop med X? Får man lättare cystor efter X eller tvärtom..?

ewaulrika: jag ska ringa min gynekolog på måndag och fråga om det inte är dags för hormoner nu, jag hade ju försökt i nästan ett år med att bli gravid innan jag fick X:et, och nu detta med äl på fel sida.. Men om jag får nej ska jag köpa det där hälsokostpreparatet, trots att jag är lite skeptisk *s*
    Vilken vecka/månad är du i förresten?? Och grattis! :)
    Tack rara! Hjärta Har hunnit så långt som till v 14 redan, det går undan... :) Har dock fått högrisk på det här KUB-ulj man gör för att kolla bla Downs Syndrom, så det blir fostervattenprov om några veckor, vilket är JÄTTENERVÖST!!!  (missfallsrisker osv)

självklart så tror jag att cystor hör ihop med X. Om du har en cysta som växer sig så stor som 8x8 cm (som det var i mitt fall) så måste det ju givetvis göra påverkan på äggledaren. Det kan ju bli ärrbildningar av dem också som förhindrar passagen.

Om man lättare får cystor före/efter har jag ingen aning om! Cystor har vi ju tydligen allihop då och då men oftast så ger de inga besvär. Just gulkroppscystor har ju samband med ägglossningen osv så det är möjligt att det blir vajsing redan då.

Tycker verkligen att du ska kunna få nån slags hjälp nu, om inte landstings-IVF (vet din sits) så åtminstone kolla av äggsläpp och påskyndande hormoner (typ Pergotime eller nåt)!!!! Kämpa på! Det kommer snart bli din tur!! :) Jag tror på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • ewaulrica
    mariliza skrev 2010-10-18 13:45:49 följande:
    Shibby; Får man bekosta ivf själv för att man har ett barn sedan tidigare?  Sedan undrar jag får man gå i någon slags "gräddfil" till ivf då man fått operera bort äggledarna? Jag menar man slipper ju hela utredningsbiten. Hur lång tid har du fått i uppgift om att det skall ta innan ni får börja?
    Du behöver inte bekosta det själv om ni inte har några GEMENSAMMA barn. Det har de en tendens att glömma att upplysa om! :) (vet det för i mitt fall var det så, min sambo har inga, men jag hade inte hunnit landstings-IVF ändå, eftersom kötiden här i Sthlm är lång)
  • ewaulrica
    Shibby 78 skrev 2010-10-18 13:59:18 följande:
    Hej,

Ja, man får bekosta det själv. Vi har bara bokat tid för första mötet, men sköterskan jag pratade med sa att hon trodde det skulle räcka med vul, spermaprov och mina tidigare journaler innan vi sätter igång. Utredning känns ju överflödig då det är rätt självklart varför det inte kommer bli något. Jag och min sambo har ju "lyckats" plussa 3 gånger, även om det resulterat i endast 1 barn, så det verkar ju inte finnas några direkta problem oss emellan.

Funderar ni på ivf oxå?
    Jag och min sambo startade en utredning innan sommare, vi hade fått en bokat tid till första mötet. Det jag tycker är konstigt är att du inte fått remiss för dels spermieprov (ni kanske har gjort det redan?) men även för det blodprovet som tas under menscykelns tredje dag? Det är ett hormonprov som utesluter tex sköldkörtelproblem, som är en STOR bidragande orsak till att man inte får behålla det befruktade ägget. Det provet tycker jag egentligen att du ska få ta INNAN du går till mötet, det kostar ju dig pengar och det är skönt att kanske slippa vänta en hel månad på att man ska få mens. Man vill ju gärna få svar på åt vilket håll utredningar ska gå åt rätt omedelbart när man väl är där? Vad menar du med att "utredning är överflödig" ? Har jag missat nåt? :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3