• ISSEN

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Hej! Vet inte om jag platsar in härmen det känns som det! Jag har fött två killar prematurt en i v 30+6 och en i v26+2 och nu är jag där igen! Väntar mitt tredje barn och har denna gång fått cerklage va in till spec mvc igår för jag har fått väldigt mkt sammandragningar som vägrar ge med sig fast jag är helt sängliggande! De mätte min tapp till ca en halv cm oså jag fick Adalat utskrivet och nu får jag bara ligga ner och gå på toa vid behov! Imorgon ska jag in igen och träffa min läkare som sa att om det inte ser bättre ut då blir jag förmodligen inlagd! Bebisen kommer få Betapred för lungorna, jag är dock bara i v 22+4 så det känns rätt hopplöst det här :( Cerklaget satt där det skulle och tappen var helt stängd men oroar mig såklart ändå! Har molande värk till och från men det kan väl lika väl vara växtvärk (intalar jag mig iaf)  Är så orolig så jag vet varken ut eller in!! kommer min lilla flicka ut nu känns det kört! Vet inte vart jag ska ta vägen!

• ISSEN
    MolleMalin skrev 2011-04-13 10:05:40 följande:
    ISSEN: Så jobbigt det låter! De är ju så otroligt duktiga inom vården nuförtiden o bara de lyckas stoppa några veckor till ser allt helt annorlunda ut! Antar att du kan en hel del vad gäller premisar då du har egen erfarenhet. Jag har ju klarat mig så länge nu! Var det av samma anledning de andra föddes för tidigt? Hur gick tiden på neo med dom? Jag är lite extra intresserad av han som föddes v 30+6 då jag är 30+1 idag. Vad han vägde o vilken hjälp han behövde osv... om du vill berätta såklart. Har ju ett annat läge då vår bebis lungor kan vara underutvecklade pga långvarig vattenavgång men ändå!

Ang extremt prematura bebisar har du verkligen hamnat rätt! De är så himla hjälpsamma o gulliga här i tråden!
    Min lilla skrutt vägde 2137 och var 43 cm lång så liten var han egentligen inte men då den minsta vi hade sett!
    Han hade inte hunnit få något för lungorna men behövde bara cpap några dagar, vet inte riktigt när lungorna utvecklas men kan de underutvecklas av tidig vattenavgång? han hade syrgas ett tag och vi var på neo i 5 veckor! Idag är han en glad pigg 5 åring! 

Futurum nobis est skrev 2011-04-13 10:14:53 följande:
    Hej! Jag har samma problem som dig, fick första i v.24+1 och med andra barnet satte det igång i v.22+2. De stoppade upp förlossningen med bricanyl och jag fick precis som du adalat utskrivet. Jag blev inlagd i Uppsala direkt och sängliggande där. Jag hade längre tapp än dig, 1,5 cm när jag blev inlagd, men den förkortades hela tiden trots att jag var sängliggande. Runt v.25 var den helt utplånad, i v.30 var jag dessutom öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. I v.35+1 föddes min son  

Jag förstår att det känns pissigt och mörkt, men det finns hopp.

Tänkte på dig när jag läste den här artikeln; har du funderat på att fråga dina läkare om eventuell progesteron behandling? Men man kanske inte kan kombinera det med cerklage?
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/04/06/proge...
    Skönt att höra att det kan gå bra!! Fick en gnutta hopp men har fasiken bestämt mig, det här barnet stannar i min mage!!  Jag har bara ätit två tabletter Adalat, vet du hur länge det dröjer innan et ger eftekt? Tycker jaghar lite mindra SD men fortfarande en hel del! Eller hjälpte ens det för dig? Har aldrig hört talas om Adalat förr så det är helt nytt för mig!
    Sprutorna ska jag absolut fråga min läkare om imorgon! Värt att fråga iaf! Lät intresant!
  • ISSEN
    MolleMalin skrev 2011-04-13 12:17:55 följande:
    ISSEN: Ja. Tyvärr är det så. Ingen vet i vilket skick lungorna är i förrän han kommer ut. Förhoppningsvis är allt ändå ok då han inte legat helt tomt men det ska vara mellan 50-250 mm o jag har legat runt 15-35... Mao väldigt lite. Kan även bli problem m sk klumpfot el felställningar i armar o ben då de har svårt att röra på sig när där inte finns ngt vatten men det går oftast att fixa o är småpotatis i jämförelse m lungorna! Mitt vatten gick ju redan v 21+1 vilket är extremt tidigt o just den tiden är viktigt för lungornas utveckling.

Oj! Han måste varit väldigt stor för veckan då han vägde så mkt! Härligt att det gått så bra för er!

Som ngn annan skrev tidigare. man ska inte ge upp hoppet. Se på mig! När vattnet gick trodde läkarna det skulle sätta igång snart o gav oss inga chanser. När jag kom t göteborg v 23+1 sa det 50%chans ungefär. Men än idag är bebis kvar i magen - nio v sedan vattenavgång. Kämpa på! Ni kommer klara det här! Har du fått cortison nu?
    Jag kämpar! Eller jag ligger hela tiden ner! Förutom när jag ska på toa! Imorgon får jag veta om jag blir inlagd eller inte, har fasat för att jag kanske blir det men nu såhär när "det händer" känner jag nog att de här mest kritiska veckorna nog kanske är bra om jag får bli inlagd, har ju två små yrväder hemma oxå ;) Inte det lättaste att verkligen hålla sig i sängen när de gråter,bråkar eller vill något fast pappa är hemma så vill man ju lixom oxå vara en del av deras liv!  Men nu är läget som det är o jag måste verkligen ligga stil och när jag gör det oroar jag mig en hel del, läser massa saker jag helst skulle ha låtit bli mm, är jag på sjukhuset kan de ha stenkoll på mig och min luriga tapp som på några min kan öppna sig och vipps föder jag barn, så var det med min son som kom i v 16! Inte kul alls. Från att jag kom till BB tills han var ute tog 40 minuter och då hade jag ingen aning om att jag skulle föda barn, hade endast lite mer sammandragningar än vanligt och två veckor innan det var jag på TUL och allt såg jättefint ut!

Är det någon som går eller har gått på Huddinge spec? det är där  jag går och antar att det är där jag blir inlagd!
  • ISSEN

22+5 är jag i idag! Ni måste ha haft en grymt jobbig resa när hon föddes! Jag tyckte det var jätteroligt då min minsta föddes i v 26+2! Vet ni varför hon kom så tidigt? Och skönt att hon mår fint idag! Va och träffade min läkare idag på Huddinge och jag slapp att bli inlagd! Tappen var idag 20 mm och helt stängd, dock har mitt cerklage glidit en aning men inte oroväckande enligt läkaren! Hon var jättenöjd och inte orolig alls så nu är jag mkt lugnare!

• ISSEN

Fy här är en hemsk dag idag, går in i v 26+0 (sonen föddes 26+2) så allt kommer tillnax och som att det inte var nog så har jag fått mensvärk och ökade flygningar så jag åkte in till förlossningen i hopp pm att bli lungn, men istället visade fet sig att jag håller på att öppna mig och vart satt på dropp ner strikt liggläge , får inte ens kissa.. fan fan fan vill inte föda ännu inte i v 26 igen, ingen som har en solskens historia, skulle verkligen behöva det nu :(

• ISSEN

Hej tänkte höra med er som har extremprematurer i lite äldre ålder, hur växer de? Jag tycker min lilla 5 åring är så pluttig jämfört med andra jämnårig kompisar till honom! Han har fortfarande sttl 104 i kläder , kanske är normalt att vara mindre om man är född i v 26? Tycker det har blivit en sån enorm skillnad på hans kompisar i samma ålder efter sommaren och nu är han helt plötsligt ett huvud kortare än alla! Annars är han en pigg och glad kille :)

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17