MolleMalin skrev 2011-04-13 10:05:40 följande:
ISSEN: Så jobbigt det låter! De är ju så otroligt duktiga inom vården nuförtiden o bara de lyckas stoppa några veckor till ser allt helt annorlunda ut! Antar att du kan en hel del vad gäller premisar då du har egen erfarenhet. Jag har ju klarat mig så länge nu! Var det av samma anledning de andra föddes för tidigt? Hur gick tiden på neo med dom? Jag är lite extra intresserad av han som föddes v 30+6 då jag är 30+1 idag. Vad han vägde o vilken hjälp han behövde osv... om du vill berätta såklart. Har ju ett annat läge då vår bebis lungor kan vara underutvecklade pga långvarig vattenavgång men ändå!
Ang extremt prematura bebisar har du verkligen hamnat rätt! De är så himla hjälpsamma o gulliga här i tråden!
Min lilla skrutt vägde 2137 och var 43 cm lång så liten var han egentligen inte men då den minsta vi hade sett!
Han hade inte hunnit få något för lungorna men behövde bara cpap några dagar, vet inte riktigt när lungorna utvecklas men kan de underutvecklas av tidig vattenavgång? han hade syrgas ett tag och vi var på neo i 5 veckor! Idag är han en glad pigg 5 åring!
Futurum nobis est skrev 2011-04-13 10:14:53 följande:
Hej! Jag har samma problem som dig, fick första i v.24+1 och med andra barnet satte det igång i v.22+2. De stoppade upp förlossningen med bricanyl och jag fick precis som du adalat utskrivet. Jag blev inlagd i Uppsala direkt och sängliggande där. Jag hade längre tapp än dig, 1,5 cm när jag blev inlagd, men den förkortades hela tiden trots att jag var sängliggande. Runt v.25 var den helt utplånad, i v.30 var jag dessutom öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. I v.35+1 föddes min son
Jag förstår att det känns pissigt och mörkt, men det finns hopp.
Tänkte på dig när jag läste den här artikeln; har du funderat på att fråga dina läkare om eventuell progesteron behandling? Men man kanske inte kan kombinera det med cerklage?
www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/04/06/proge...Skönt att höra att det kan gå bra!! Fick en gnutta hopp men har fasiken bestämt mig, det här barnet stannar i min mage!! Jag har bara ätit två tabletter Adalat, vet du hur länge det dröjer innan et ger eftekt? Tycker jaghar lite mindra SD men fortfarande en hel del! Eller hjälpte ens det för dig? Har aldrig hört talas om Adalat förr så det är helt nytt för mig!
Sprutorna ska jag absolut fråga min läkare om imorgon! Värt att fråga iaf! Lät intresant!