Grattis Livsglädjen!! Håller alla tummar att det går bra!!
Hur går det med din graviditet Jennyc?? Hoppas att du mår bra också!!
Här hemma är det jobbigt, vi kämpar o kämpar med maten och det känns inte som om någon tar oss på allvar. Jag är dessutom rätt trött och ledsen då det är ett år sedan jag åkte in på sjukhuset nu och går igenom mycket känslor igen..
Just nu äter Ante bara ersättning även om han är 8mån gammal korrigerat. Han äter mellan 600-700ml per dag vilket är för lite, så vi häller i grädde o mjölk på dietistens inrådan. Men jag är så trött på att halvtvinga i honom mat så jag kräks, min rygg gör ont efter ha suttit som en ostbåge på soffan och försökt få i honom att äta.. Jag kan inte mata honom utomhus så jag är bundet till hemmet var 3dje timme.
Nu ska vi gå till en logoped om 2v, men jag tror inte det kommer att hjälpa, för det är inte direkt så att han är hypersensitiv i munnen, vissa dagar äter han jättebra och han stoppar fingrar skedar, nappar o leksaker lååååångt in i munnen... Så nu ska vi prova refluxmedicin för andra gången då han kräks ganska mycket fortfarande, men jag tyckte inte det blev ngn skillnad sist vi provade men men,,,
Så skönt att få klaga av sig lite!!
Livsglädjen, vad ville du veta om spirometrin?? Det är ett ganska "svårt" test att genommföra på barn, men inget farligt, det är nog därför de vill att han ska "öva". Det gäller att han kan ta directions.. Han kommer att få andas vanligt i en "tratt" som är kopplad till en dator och sen när en sköterska säger nuuu, så ska han ta ett djupt andetag och sedan blåsa allt vad han har ut genom tratten tills lungorna är alldeles "tomma" (gud förlåt min svenska, har så svårt att hitta orden när jag inte pratar svenska på dagarna längre)
Sen får de ut massa parametrar där de främst tittar på om han har tendens till astma.. Om han har astma eller lite täta lungor så är det svårare för honom (det tar längre tid) att blåsa ut all luft ur lungorna.
Sen kommer han antagligen få en inhalation med luftrörsvidgande och göra testet igen efter 10min, för att se om han får bättre resultat efter inhalationen...
Som sagt det är ett standard test på barn med astma o allergier eller andra lungsjukdommar och det är ett test som man kommer att vilja följa, för det är lite individuella resultat så det är bra att kunna jämföra med tidigare tester.