EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Tack Livsglädjen för en ny tråd och vi skulle aldrig döma dig. Tvärtom, du verkar vara en fantastisk stark och framför allt klok kvinna.
Tack Livsglädjen för en ny tråd och vi skulle aldrig döma dig. Tvärtom, du verkar vara en fantastisk stark och framför allt klok kvinna.
Här hemma har vi också fått åka in till akuten. Shit vad rädd jag var. Vi åkte in vid 23 i går natt då Oskar hade svårt för att andas. Han hade fått falsk krupp. Fick inhalera adrenalin som hjälpte typ 2 timmar sen var det likadant igen. Ingenting hjälper, frisk luft, fuktig luft, mollipect, nezeril nässpray, nej inget. Han är fortfarande lika roslig o hostig. 1177 kunde inte bry sig mindre än de gjorde när jag ringde dit nyss. Vi får helt enkelt stå ut.
Så nu har jag kräkt ur mig... känns redan bättre.
Ser även att det är många av oss härinne som har barn som är sjuka. Fy för sjuka barn. Jag fasar för dagisstarten i september.
Xandra: Håller med dom andra här inne-stå på dig.
Vi var också väldigt strikta med att alla vi träffade var friska. Nu är O 21 månader och det var först vid 17-18 månader vi började gå på öppna förskolan och sådant.
Tänk när jag fick dottern för 7 årsedan i v 33+0 var det ingen som sa någonting om att de kunde ha sämre immunförsvar. Det var bara tack o hej, inget återbesök, nej inget.
Tal om återbesök, vi var på neo-mottagningen i förra veckan. Sista besöket. Vi blev nu helt utskrivna därifrån o bvc tar över allt. Känns helt ok, jag trivs med min bvc. Och O är ju stor nu, väger ca 13 kg och är 85cm lång.
Han följer utvecklingen som han ska. Dock pratar han inte vårt språk. Jo mamma säger han men inget annat förståligt. Bara en massa (ja det låter lite som arabiska)babbel.
Beklagar djupt !
Kram
Jennyc: grattis.
Pelle*3: När jag fick min första barn v(33+0) låg jag i karlskrona.(jag bor i blekinge) Där använde de samma spruta i ett dygn. Jag tänkte aldrig på det, det var ju mitt första prematura barn så vad visste jag.
Med andra barnet som jag fick i v 27+0 fick jag inte föda i Karlskrona. Tidigaste barn de tar emot är v 28.Närmsta sjukhus som tar emot barn innan v 28 var i Lund. Där var det andra rutiner. Ny spruta vid varje mål osv. Vi fick bara stanna där till pojken skulle varit i v 28.
De skulle nu skicka oss till hemsjukhuset Karlskrona. Jag bara tvärvägrade och påpekade då att vi har fritt vårdval i sverige. (naturligvis ville jag vara kvar i lund men fick inte då de har ont om platser. och vissa sjukhus ligger som har undantag från vårdvalet ofta de sjukhus som tar emot barn som föds innan v 28.) Jag valde då kristianstad. Underbar neo avdelning. Läkarna hade samarbete med lund och alla rutiner var de samma. Naturligvis tyckte karlskrona att vi skulle dit men de kunde inte tvinga oss.
God Middag!
Har läst ikapp tråden nu. Shit säger jag bara till pelle*3. Fy vilken mardröm ni lever i. Hoppas ni får stanna hemma resten av tiden nu.
MR undersökning?? Har inte hört någonting om detta. HAr en kille som fyllde 2 i sep. Vi har varit utskrivna från neo-mottagningen i ett halvår. Ska alla bli kallade??
Jag undrar också lite, ni som har två-åringar, hur mycket talar dom. Min säger bara mamma o pappa, inget annat. Han förstår allt men pratar bara sitt egna språk. Bvc tycker att vi ska avvakta.
Dessutom vaknade vi idag med O prickig. Vattkopper. Kul.
Hoppas alla andra får en bra dag.
Livsglädjen: Oj vad glad jag blir för er skull. (hoppar i soffan)Inte så ofta man tittar in här men det var det värt
Jag har börjat jobba.. har varit föräldrarledig i över 2 år sedan O föddes. Under dessa två åren stängde de kontoret jag arbetade på men nu efter 10 dagars arbetslöshet har jag börjat jobba igen. (på ett statligt ftg som inte gillas härinne) Måste säga att jag har delade känslor, lite seperationsångerst men jobbet är sååå roligt.
Oskar trivis som fisken i vattnet på dagis. Skönt. Han är lite småförkyld men inget annat. Någon vaccination är det inte frågan om till honom, 12.5 kg som han nu väger. Behöver jag säga att han älskar mat.
Det enda jag oroar mig lite för är språket. Han är väldigt få ordig, bara de vanliga.
Men sedan påtalar jag för mig själv att han skulle inte varit 2 ännu.
HA en bra kväll på er
Kram