Inlägg från: bumbi 84 |Visa alla inlägg
  • bumbi 84

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Här äter damen allt med god aptit!

Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • bumbi 84
    Anelan skrev 2012-01-04 17:14:34 följande:
    bumbi 84 skrev 2012-01-03 17:04:40 följande:
    Ja här är det en väldigt bestämd dam som vet vad hon vill. och lite beroende på vad det är hon vill göra eller att vi ska göra så får hon det. tycker det är ba att dom lär sig att ta för sig till en viss del. dom blir så lätt överkörda på dagis av dom andra annars.
    Vad roligt med så framåt och bestämda töser! Det låter som att de har skinn på näsan och goda förebilder i sina mammor :) Visst är det viktigt att de små liven kan ta för sig och säga nej. På förskolan Matheo ska börja på nästa vecka (hjälp!) arbetar de mycket med just den personliga integriteten och att kunna känna igen sina känslor och åsikter och förmedla dem till andra och det känns bra. Kan dock tänka mig att det blir en hel del bus på de små när de hänger med de stora, de är ju som små svampar när det kommer till att ta efter :D Du som är gammal i geamet när det kommer till förskolor Bumbi, har du några tips till en nervös förstagångsförälder? Hur gick inskolningen för V Kittycat?
    Mina har stormtrivts på dagis och det har inte varit några problem alls. Det är jobbigast för en själv att lämna dom
  • bumbi 84
    Sussna skrev 2012-01-10 14:21:10 följande:
    Nu har jag varit på UL, fick ta det på magen vilket var skönt. Allt såg bra ut, men det var nog det snabbaste ul jag har varit på, tog typ 1 minut så var han klar.
    Men man såg bebisen och h*n sprattla på där inne och hjärtat slog fint. 31,5 mm lång och jag är nu i 9+5 så jag följer gravräknaren här på FL exakt...
    Så nu ska vi börja berätta för släkt och vänner, det blir roligt. Jag undrar om det kanske blir att kännas mer verkligt då? Hittills har det nästan inte känts så....

Kittycat: Vad var V allergisk för? Eller är?
    Åh vad härligt att allt såg bra ut
  • bumbi 84
    Sussna skrev 2012-01-10 15:39:21 följande:
    Ja det var riktigt skönt, det lilla dom nu kan se i det här stadiet. När var det du hade bf?  Det börjar väl närma sig iaf?
    har bf på torsdag
  • bumbi 84

Tyvärr sitter jag fortfarande och väntar på att den ska vilja ut

• bumbi 84

I torsdags på bf+7 Kom det en liten kille

En Liten förlossnings berättelse då

Vid 18:30 i torsdags den 19 januari fick jag ett par värkar som kändes annorlunda mot förvärkarna och förstod att det nog var dax nu. Ställde mig i duschen för att se åt vilket håll det skulle gå, dom lugnade ner sig lite och kom jätteoregelbundet 2min-20min i mellan! Men kände ändå att det här är nog på riktigt och ringde barnvakten vid 19:00 Hon kom vid 20:20 och vid det laget sov mina tre små sessor gott

Värkarna kom fortfarande lika oregelbundet men hade ökat en del i styrka precis när vi åkte från gården fick jag en värk sen kom det ingen förns efter 15min och sambon frågade om det bara hade lurats och jag blev med lite tveksam. Men då fick jag fyra stycken på raken den ena hann precis ta slut så började nästa Kom fram till fl vid 20:50  då gjorde värkarna åter igen ett långt hopp och det kändes lite dumt när hon frågade om jag hade några värkar Var ju tvungen att tala om att dom är väldigt oregelbundna men hon gick för att hämta bm i allafall. Bm kom vid 21:00 och skulle då koppla en ctg men då jag fick en värk direkt när hon satt fast den som hon tyckte var väldigt stark tog hon loss den direkt för att kolla hur öppen jag var?! 8cm så hon gick och fixade ett rum direkt istället Minnns att jag sa att det kanske inte är så konstigt om man vill ha lustgas nu då  

Värkarna fortsatte komma lite då och då men blev starkare och började känna att det tryckte på lite bm kollade och det var hinnblåsan som tryckte och liten låg fortfarande högt och rörligt. ett par minuter i halv går vattnet och strax efter börjar krystvärkarna. kände hur han gled ner men vid öppningen tog det stop han ville bara inte åka längre men det fanns en liten anledning till det! Navelsträngen satt tre varv runt halsen och han kom inte längre. Bm Lyckades pressa in honom lite igen så hon fick loss den sen kom hela han på nästa krystning! han var rejält blå men mådde ändå fint när han kom ut och skrek efter bara ett par sekunder.

21:38 föddes våran lille son Hemi 3395gram och 52cm och ett huvud på 36cm    
         Allt som allt tog det ca 3h. Och nu bara vi njuter hans systrar är helt tokiga i honom!  

Tre tjejjer ♥-07,-09,-10 & en pojk -12♥
  • bumbi 84
    Sussna skrev 2012-01-17 14:31:58 följande:
    Anelan: Tack! Han ville inte säga nått bf datum eftersom det var så tidigt ännu tyckte han. Men barnmorskan räkna ut på sin lilla snurra att det var 11 Augusti. Så vi får väl så på RUL om det stämmer...
    Vi har börjat berätta för alla lite smått nu, sa faktiskt till pappa idag, jag tror han blev lite chockad för han sa inte så mycket...han trodde nog inte att det skulle komma en till så fortGlad

Ja det är med skräck blandad förtjusning, det var planerat men ända är jag lite orolig över hur allt ska gå med 2 små barn. Gabriel är en väldigt " behändig" liten pojke just nu, men tänk om han blir jätte svartsjuk sen? Jag har sett ett skräck exempel på det, en som har 1,7 månader mellan barnen, och storasyskonet har varit så elak mot den lillaObestämd Men sen har jag ju hört massor med gott oxå förstås! Men såklart gläds jag och längtar efter bäbisen oxå, man ska väl inte ta ut all oro i förskott. Hur ser ni på syskon? Ni kommer ju oxå att ha ca 2 år emellan?

Bumbi: Hoppas den lilla behagar titta ut snart! Du får ju barn ganska tätt och har några styckenGlad Hur tycker du det funkar?
    För våran del har det funkat jätte bra att ha dom så tätt. dom älskar verkligen varandra och är jätte hjälpsamma. och visst bråkar dom ibland som syskon gör men ingen direkt svartsjuka.
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2012-01-23 07:50:50 följande:
    Grattis bumbi till er fina kille! Skönt att allt gick bra:
    Ovanligt och fint namn, är det något släktnamn? Jag har hört det förut, men kan inte komma ihåg i vilket sammanhang.

Var precis likadant med Vilhelmina, fast de kom aldrig på varför hon inte kom ner... Jag fick ju ligga med krystvärkar i 3,5-4 timmar... Och allt de sa var att jag inte skulle krysta för att hon inte hade kommit ner tillräckligt. När hon väl kom ut hade hon också navelsträngen flera varv runt halsen, samt runt hela överkroppen.
    Låter som en väldigt bra förlossning. Tycker du att det har blivit lättare med varje barn?

Tack
    Det är faktiskt en motor Men han är inte ensam om namnet.

Oj det var inte dåligt att krysta så länge han tog ju inte 10 min ens och det tyckte jag var länge då den förra kom på första krystvärken.
    Tredje förlossningen var heltklart min lättaste men utan navelsträngen hade nog denna varit lika lätt. dom har ju blivit snabbare för varje barn.   
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2012-01-23 10:34:36 följande:
    Hi hi, kanske är därför jag känner igen namnet då

Alltså, jag behövde inte krysta så länge. Jag fick ju INTE krysta, eftersom hon inte hade kommit ner tillräckligt (men att ligga och "hålla emot" krystvärkar är också jäkligt jobbigt...). Tror att jag "provkrystade" ca 20-30 min om jag minns rätt (fick tillslut iaf krysta för att V skulle komma ner), och efter det tog det ca 30 min att krysta ut henne - men då var jag jäkligt slut.

Hålla imot tror jag inte jag hade klarat Han låg med högt upp men behövde inte vänta men vet att dom ville vänta med 2:an . konstigt att det kan vara så olika.
  • bumbi 84
    Sussna skrev 2012-01-23 13:56:26 följande:
    Grattis till er lilla kille! hur känns det att få en pojke då? Om det nu skulle kännas nått annorlunda...Ja det var därför jag kände igen namnet. Det verkar ju som det var en väldigt snabb och bra förlossning, jag hoppas på nått liknande!
    Vad skönt att höra att det har gått bra med barn så tätt, jag lägger till det med allt annat pssitivt jag har hört om att ha barnen ganska tättGlad
    tack.-) Blir lika förvånad varje gång jag byter blöja
  • bumbi 84
    Anelan skrev 2012-01-24 19:14:14 följande:
    Stort grattis till lilla Hemi! Vad härligt att läsa att förlossningen gick bra! Det är ett väldigt fint namn Hemi! Vad roligt att systrarna hans är tokiga i honom, det låter verkligen härligt.

Tack
  • bumbi 84
    MrsCharlotte skrev 2012-01-23 19:08:07 följande:
    Hej vänner!!!

Känns som tusen år sen jag skrev här sist Vår lilla Matilda föddes ju 15 juli 2010 och det verkar som att det inte bara är jag som väntar ytterligare en liten skrutt i år Har en liten lillasyster i magen som är beräknad till 2 maj, men vi kör förmodligen på igångsättning denna gången också så jag hoppas på i mitten av april.

Grattis alla till alla fina små busungar och massa kram på er!

Grattis till lillasyster i magen!
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2012-02-03 07:24:58 följande:
    Mest för att det är praktiskt tänkte jag nog vända mig till en Vårdcentral som ligger tvärs över gatan från mitt jobb. Eftersom jag pendlar så blir det för mycket tid som går åt, om jag ska gå där jag bor.

Jag har faktiskt funderat på en doula, jag tror att det skulle kunna vara en hjälp om jag hittar en där personkemin stämmer. MEN det stör mig lite på något sätt att jag då måste betala för att vara säker på att få ett bra bemötande vid en ev. förlossning Obestämd, för min del tycker jag att ett professionellt bemötande ingår när man arbetar som BM.... En annan idé jag funderar på är att be min mamma var med på förlossningen förutom min sambo. Min mamma jobbar som sjuksköterska dessutom (inte inom förlossningendock), så jag tänker att hon kanske då bättre kan säga ifrån när/om bemötandet inte är professionellt längre?

Hi hi, sötplutt-Matheo
    Tyckte det lät som en bra ide att ha med mamma om du känner för det. sambon kan fokusera på dig och mamma kan fokusera på att det blir som du vill.
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2012-02-03 19:55:10 följande:
    Precis, lite så jag tänkte. Som en doula - fast gratis
    Perfekt
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2