• Raow

Recepttråden för oss som lagar egen barnmat

När kan man börja med korv egentligen? Min tjej är 6 månader är det för tidigt? Jag vill så gärna göra korvstroganoff eftersom det är såå lätt!

• Raow

Min tjej på 8,5 månad älskar kycklingwok.. Jag brukar göra den såhär:

Från ca 8 månader
    Ca 700 g kyckling
    1 pkt (ca 7-800 g) wokgrönsaker (finns i frysdisken)
    1 burk kokosmjölk
    2 msk mangochutney
    några msk sweetchilisås
    1 tsk spets sambalolek
    vitpeppar

Bryn kycklingen på svag värme, tillsätt grönsakerna. Blanda under tiden allt annat utom kokosmjölken i en skål. Häll över woken och rör om. Det gör inget om kycklingen inte är genomstekt. Häll sedan över en burk med kokosmjölk och låt woken koka färdigt - när kycklingen är genomstekt är woken färdig (ca 10 minuter).
    Jag brukar finhacka eller använda mixerstav och servera till coucous eller ris. Hon älskar det och det fungerar lika bra som middag till dig!

• Raow

Juste! Gjorde torsk med ägg och persilje-sås här om dagen..

Ca 400 g torsk
    4 dl vatten
    2-3 msk hackad persilja
    2-3 ägg
    2 msk mjöl
    2 msk smör
    2 msk grädde
    vitpeppar

Koka torsken i 4 dl vatten med lite vitpeppar (ca tio min). Koka äggen. Smält smöret i en kastrull och rör i mjölet. Häll över kokvattnet från torsken. Lite i taget, låt koka upp varje gång innan du häller på mer. Koka på svag värme några minuter - rör om då och då. Då såsen är färdig häller du i grädden - rör om. Tillsätt sedan persiljan och äggen, hackade. (Jag brukar använda äggskärare 2 ggr/ägg). Häll såsen över fisken.. Mixa för mindre bebisar mosa lätt med en gaffel för de som klarar av bitar.

Jag serverade med potatismos och ärtor. Är också gott att äta själv men då med lite örtsalt ovanpå!

• Raow

Idag blev det köttgryta..

Grytbitar
    Morötter
    Blomkål
    Ärtor
    Oxfond
    Lite grädde
    Peppar

Bryn grytbitarna lätt i en gryta/kastrull häll i morötter, blomkål och ärtor (eller andra grönsaker), häll över vatten lite mer än så att det täcker. Häll i en skvätt oxfond och lite peppar. Låt koka under lock, gärna i tre timmar på svag värme. Rör om då och då, ibland kan det behövas lite extra vatten. Häll i en skvätt grädde då det är färdigt.

Passar till 8 månader + eftersom oxfonden inehåller en del salt!

Jag mosade lätt med en gaffel till min åtta månaders (köttet bara gled isär :) Serverade med couscous! Båda tyckte att den blev supergod!

• Raow

Du kanske kan koka upp det igen med någon sötare frukt? Kanske vattenmelon, eller vad vet jag :)

• Raow

Ta en platpåse och frys in i, två om du vill vara säker på att det inte ska läcka! Vill du tina fort är det bara spola lite vatten på påsen så släpper kanterna!

• Raow
    Pinkmoe skrev 2010-06-12 13:28:25 följande:
    halloj, är det någon som har något tips på bra mellanmål?

min tjej är 7 månader nu och äter nog ganska bra? själv, kan tugga bröd osv.
    Så här brukar dagens se ut:

Frukost ex. smörgås  el youghurt m bär

Lunch  Lagad mat

Frukt

Mellanmål Smörgås youghur el gröt

Frukt

Gröt

Ser ni? det blir ju så himla tråkigt... finns det något mer man kan ge som jag fullstädnigt glömmer.. känns så, tråkigt, samma samma.
    Behöver hon verkligen så många mål eller har du en hungrig liten tjej?

Min äter:

Frukost 09:00 Gröt & smörgås med mjukost
    Lunch: 12:00 Hemlgagad mat och frukt
    Middag 16:00 Hemlgagad mat och frukt
    19:00 Välling
    Ibland äter hon en flaska ersättning på natten mellan 04:00 och 06:00 blir hon hungrig mellan målen vilket hon nästan aldrig blir får hon lite banan. Brukar göra så för att kunna skjuta upp målen någon timma eller två om det behövs. Så har hon ätit sen hon var 7,5 månad nu är hon 9,5..
  • Raow

Blanda i köttfärssås - då blir det som chiliconcarne :)

Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat