• Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

Välkommen!

bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

• Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Littlefriend
    Lady2 skrev 2016-05-27 19:14:23 följande:

Igår fick jag äntligen tag i min diabetes ssk. Hon gratulerade och påminde om gränsvärde enligt deras önskan. Under 5.7 i fastevärde och under 8 efter måltid. Men absolut inga låga värden (!!) Ja det är ju inte alls svårt;)

Hur har det gått för dig Little friend, med läkaren?

Hoppas du fått hjälp med ditt mående. Det låter verkligen tufft.

Hamnade på 11.2 i em. För lång tid mellan jag ätit. Justerat min lantus dos igen, kanske det som spökar.. Min ssk påtalade att man ofta behöver mindre insulin i början av grav. Kan nog stämma, men jag ligger kvar på samma som innan. Vill såklart ligga ganska pressat..

Vad skönt att du fått kontakt med din sköterska.

Ja du, inga låga värden....det är ju lätt. Vet ju precis vad du menar. Vill ju också pressa mig lågt och drar mig för att sänka insulinet pga rädsla att bli hög. Men idag har det varit hopplöst. Jag ligger nu på 3,9 och CGM visar att det sjunker mer. Så snart är det dags igen. Det blir 6:e eller 7:e gången jag är låg detta dygn. Pallar inte o dricka mer saft. Ska prova nu inatt och sänka pumpen med 30% i några timmar o kolla vad som händer.

Vad funkar bäst för dig nu när du är låg? Jag kör saft/tetra Festis i väskan, mjölk eller oboy om jag är jätte låg, oftast. Dextro mår jag jätte illa av. Ren mjölk är också svårt ibland.

Gynläkaren igår fixade näringsdryck. Inte toppen för blodsockret som åkte jojo men min hjärna kickade igång lite. Så det var skönt. Jag skulle höra av mig om det inte blir bättre. Men viktigt att jag får i mig B-vitamin vilket jag redan tar med Folsyra.

Diabetesläkaren ringde idag och tyckte att mitt HbA1c hade sjunkit för mycket för fort sen sist jag tog för 2,5 vecka sedan. Att jag alltså ligger för lågt.

Han sa att jag ska fortsätta hålla koll på ketoner och försöka reda ut om det verkligen är svältketoner och inte insulinbrist. Sen sa han oxå att det är ok att stiga upp till 10 korta perioder i samband med mat. Skönt att höra men jag vill verkligen inte stiga så ändå.

Mitt mående är annars som tidigare. Vet inte hur jag ska orka. Det blir ännu tyngre när jag är låg hela tiden.
  • Lady2

Hur gick det när du sänkte under natten? Det är såklart extra svårt för dig att ändra doserna när du inte äter och mår som annars. Hade du ätit samma frukost / middag osv hade jag tipsat att minska nån enhet vid varje..

Har du så många låga värden bidrar kanske det till att du mår dåligt, eller vad tror du? Det är tufft att sjunka och sen höja upp det, men utan att det blir för högt....

Jag har alltid haft små stycksaker typ japp/pigall i väskan som jag "unnat" mig vid låga värden. Nu har jag druvsocker istället. Jag hade väldigt otäcka känningar för några veckor sen (kanske gravid?) Och det sägs väl att druvsocker ska vara snabbaste hjälpen. Är det inte så akut dricker jag mjölk/juice.

Jag vaknade på 10 idag. Så besviken. Tryckte ner det med 4 enheter direkt. Efter en timme låg jag på 11.2. Väldigt otacksam sjukdom många gånger..

• Littlefriend

Det gick så där. Blev inte riktigt som jag tänkt mig. Blev ju låg när jag skrivit här och drack ett glas mjölk. Sen somnade jag. Vaknade av larm på dexcom 30 min senare. Låg igen. Och riktigt illamående. Sänkte pumpen med 90% i en timme och vaknade efter 1,5 med 5,3. Det var ju bra. Sen sänkte jag som jag tänkt och vaknade tidigt med 6,7. Lite för högt för att vara morgon alltså. Men det kan ju ha varit nån form av rekyl också. Svårt att veta. Ätit lite bättre idag men hade ändå 0,4 i ketoner med blodsocker på 5-6. Nu har jag 6,1 och kan inte bestämna mig hur jag ska göra denna natt. Tror jag provar utan att sänka och ser vad som händer.

Säkert kan antalet låga värden påverka hur jag mår. Idag har jag bara varit låg 3 gånger och hade ju lite lättare att äta middag även om den var mycket liten.

Förstår att det måste varit knäckande för dig imorse. När morgonvärdar är högt känns det såå orättvist för man har ju bara sovit. Inte ätit fel liksom.

Att sjukdomen är otacksam var ett grymt bra uttryck. Jag håller med dig till fullo. Känner verkligen att livet vore så mycket lättare nu som gravid om jag slapp det här.

• Lady2

Här har verkligen tröttheten slagit till. La dottern för middags vila igår och la mig helt slut på soffan. Hann bara blunda innan hjärtat började dunka och blev så varm. Bara upp igen och leta fram druvsocker. Blev helt genomsvettig. Byta kläder och tvätta av sig. Sambon tog med dottern till hennes farmor och jag gick och la mig. Sov över 2 timmar. Börjar må illa och är hungrig och mätt samtidigt. Jag som älskar kaffe och dricker hur mycket som helst klarar knappt av det längre...

Vaknade på över 6 idag men ändå godkänt. Bättre än tidigare.

Inskrivning på mvc på torsdag. Känns som jag behöver gnälla av mig så hoppas jag får en bra bm, haha..

Idag jobbar jag men hade helst stängt in mig i ett mörkt rum med en skön säng..

Jobbar du Little friend eller du är sjukskriven?

• Littlefriend

Vilken vecka är du nu Lady2? Hoppas du inte ska behöva må så här

Kaffe ja, älskade också det tidigare. Men det går verkligen inte längre.

Om du vaknade på drygt 6 så ska du ju vara jätte nöjd med det om du jämför med tidigare morgon värden. hoppas du får en toppen bra bm. Förstår dig precis när du säger att du behöver gnälla.

Jag känner mig så ensam hela tiden även om mannen är underbar o fixar allt o alla runtomkring vill så väl. Men ingen förstår eller kan dela känslan o stressen med blodsockret och matproblemet.

Jag är sjukskriven. Blev låg 6 ggr igår igen så jag fixar inte o jobba när jag inte kan äta. Mitt illamående är inte konstant längre. Det kommer o går mer nu men avsmaken för maten är sig lik. Men glad att nånting är bättre iaf. Når v 11 imorgon.

Nu har jag lite extra kilon sen innan men har gått ner drygt 3,5 kg på ca 2 veckor. Oroar mig för fostrets näring. Var uppgiven igår o ringde diabetessköterskan som inte var jätte positiv till näringsdryck med så mycket kolhydrater i. Hon tipsade om en annan sort som jag nu har på kylning. Fanns dock bara chokladsmak på det Apoteket jag var på och det känns lite sliskigt. Men vi får se.

Blir helt nervös av allas välvilja att hitta på o fundera ut vad jag kan äta. Jag vill inte tänka på vad jag ska äta. Vill bara få nåt framför mig o försöka få i mig det om det inte är nåt specifikt jag blir sugen på. Usch. Känner mig så jobbig mot min omgivning. :(

• Lady2

Idag var jag på inskrivning på mvc. Fick inte samma bm som förra gången och det känns bra. Detta va en äldre kvinna med lång erfarenhet och kloka ord. Hon trodde att jag skulle vara i v 10 nu men nej, det tror inte jag. Fick tid för ul nästa vecka så då får vi veta. Börjar redan bli nervös för att nåt skulle va fel....

Hoppas du mår bättre snart. För de allra flesta börjar det vända vid v 12 va? Men en del får ju dras med det men hoppas verkligen du slipper det! Hur funkade den nya näringsdrycken?

Jag har haft fina värden senaste dagarna. Så skönt. Vaknar lite högt bara runt 6-7. Diabetes ssk får hjälpa mig med det jag vet inte vad jag ska göra. Att man ska vara känslig för insulin i början stämmer inte för mig (om jag nu inte har gått längre än jag tror)

Det är inte lätt för folk runt omkring att förstå. Men va gulligt att du får mat tips (fast jag förstår att du inte uppskattar det;))

Har du mer ul inbokat?

Fick veta idag på inskrivningen att dom tagit bort kub test här. Blev lite paff. Fostervatten prov pratade hon om men det innebär risk för missfall.. Hoppas läkaren som gör ul nästa vecka har nåt klokt att komma med.

• Svea 123

PANIK! Har en inplanerad resa i September som inte är poppis att avboka. Jag kommer då va i v.20 och läste idag att man inte bör flyga under en graviditet som diabetiker alls?!?! Någon som vet vad som gäller!

• Littlefriend
    Svea 123 skrev 2016-06-02 22:48:47 följande:

PANIK! Har en inplanerad resa i September som inte är poppis att avboka. Jag kommer då va i v.20 och läste idag att man inte bör flyga under en graviditet som diabetiker alls?!?! Någon som vet vad som gäller!

Oj, var har du hört det? Jag har aldrig hört nåt liknande. Varför skulle man inte få flyga alls som diabetiker och gravid? Däremot bör ingen gravid flyga i slutet på graviditet. Olika flygbolag och fördäkringsbolag har olika gräns för exakt vilken vecka man inte får flyga men det är långt senare än v 20.
  • Littlefriend

Lady2 åh vs skönt att det kändes bra med din bm. Spännande att du får UL snart.

Förutom KUB så har jag fått tid för rutin UL i mitten på juli.

Jag hoppas på att det vänder i v 12. Bara en vecka till i så fall. Den nya näringsdrycken var toppen. Blodsockret höll sig riktigt fint så det känns bra. Försöker satsa på en sån per dag nu.

• velicious01

Hej tjejjor :)

Då hoppar jag in här då jag nu är gravid igen. Tidigt här v 5-6.

Idag har blodsocker varit på topp, mellan 5,3-8 hela dagen. Känner mig lite stolt faktiskt hehe ;) men de är klart de vänder nog imorgon o åker berg och dalbana som vanligt.

Vet ni om de är ok att få / låna Libre under graviditeten? Min ssk sa bara att de inte skriver ut nu under sommar månaderna. Hur ser de ut för er? Hade ju vart underbart att slippa sticka sig i fingrarna nu, lär ju bli en del stick :)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare