• Lady2

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Va bra att det känns bra! Hoppas du kan njuta lite av sommaren också?!

Det låter konstigt i mina öron men jag kan inte tänka mig annat än att det är fel. Hon skulle gå på semester nu men nästa vecka är min vanliga ssk tillbaka så jag får se vad hon säger.

Å va mysigt med ul! Jag längtar! Tror jag har iaf 3 veckor kvar till vi ska dit i augusti. Det är säkert bebisen du känner. I början är det väl ganska diffusa rörelser eller "pirr" man känner. Men har du aldrig känt det som icke gravid så är det såklart det lilla livet som rör sig:)

Idag ringde jag till mvc och jagade provsvar från nipt. Det hade precis blivit klart och allt såg bra ut. Det var såklart skönt att höra. Men vill verkligen på ul för att se att allt det fysiska är som det ska. Man kan bli lite knäckt av all oro men jag försöker verkligen skjuta det åt sidan så gott det går.

• Lady2

Jag hade en mardrömskväll igår. Vaknar upp med ambulans personal runt mig och nål i armen efter att ha somnat på soffan. Måste sjunkit oerhört fort för jag tappade medvetandet och krampade. Stackars sambon som tur väl fanns där och kunde ringa efter hjälp. Blev såklart itryckt en massa socker så vaknade såklart högt idag på morgonen 14.5, kunde varit värre iofs.

Pratat med min ssk idag som sa att det inte skulle vara nån fara för bebisen om det händer en gång. Men usch och fy vilka tankar och samvete som snurrat idag:(

Bs har inte varit bra idag heller men lugnat sig nu på kvällen iaf.

Isglass är väl lite bättre än vanlig glass men det är väl inte det du har sug efter, brukar vara så:) Jag har också unnat mig glass i sommar. Tycker det funkar för det mesta så länge det inte är stora lass som du säger:)

Ang TUL så minns jag inte från vilken vecka man börjar. Tror det kan variera beroende på vart man bor. Men jag tror jag var på 3 iaf. Sen blev jag igångsatt. Så kanske 4 annars? Från v 34? Kanske ännu tidigare. Det är ju inte ovanligt med igångsättning i v38.

Lycka till på rul! Du får skriva om upplevelsen sen!

• Lady2

Det var verkligen ingen kul upplevelse. Jag har varit med om det en gång tidigare men det är många år sen nu. Då sov jag som tur väl var över hos min pojkvän som kunde larma ambulans. Då levde jag ett annat liv med andra vanor och var inte så noga med att hålla koll på bs och doser. Nu har man ju stenkoll men uppenbarligen gjorde jag en ordentlig felbedömning. Nu mår jag bra men haft svängigt bs. Höga toppar runt 10 och upp till 15. Igår kväll låg jag på 2.9 när jag skulle lägga mig. Åt tre kex och la mig men vågade inte somna. Kollade bs som var 3.7 så kände mig trygg att det steg. Vaknade på 4.5 och det var ju bra. Men jag är väldigt nojig nu känner jag.

Har inte glukagon hemma (visste inte att det hette så, men det är en spruta med socker eller?) Hörde talas om det då sist jag krampade för flera år sen.. Är det vanligt att man får det utskrivet att ha hemma?

Nu när du säger det så är det nog inte helt fel tänkt med glassen. Jag tänkte typ piggelin och storelsmässigt är det väl den minsta man kan hitta. Samtidigt tycker jag att ska man unna sig nåt ska de va nåt man tycker om och vill ha istället för att kompromissa och inte stilla suget:)

Du har ju inte din aptit som vanligt men annars upplever jag att det krävs mindre insulin om man äter middag eller nåt stadigt som blandar upp det. Typ en glass efter maten eller fika efter maten. Glass på tom mage är nog svårare men du har ju pump som kanske underlättar? Jag är inte alls insatt i det..

• Lady2

Låter som det vore bra att ha, absolut. Jag har en tid till läkaren och ssk nästa vecka så får se vad dom säger. Vi pratade i telefon dagen efter jag blev dålig och då pratade hon om sensor. Jag är ju inte supersugen och hon tyckte inte det var nödvändigt så länge det inte händer igen, då blir jag nog så illa tvungen;)

Å va roligt med rul! Blev du flyttad fram eller bak? Så härligt att allt såg bra ut! Vi ska på rul nästa vecka och det är verkligen allt jag vill höra!! Fick ni reda på kön?

Tycker det låter glest med var 4e vecka men som sagt så funkar det säkert olika vart man bor. Hos bm mäter man ju magen och springer inte det iväg så finns det väl iofs ingen anledning att gå på TUL. Däremot är det ju väldigt mysigt att se det lilla livet:)

Jättefint hba1c. Självklart ska du vara nöjd med det! Börjar bs svänga när du toppat på 8-9? Eller du tar extra insulin? Både denna grav och förra upplever jag att insulinet inte riktigt hänger med när jag äter, speciellt frukost. Kan lätt hamna för högt en timme efter mat men efter 2 ligger jag fint igen. Förra grav slutade jag kolla efter 1 timme och väntade längre, bara för att slippa se de höga värden (jobbigt och man vill så gärna ta extra insulin).

• Lady2

Skönt att du ligger fint hela natten. Det gör jag också nu. Det är ändå många timmar av dygnet så det är skönt att känna att man ligger bra och stabilt i bs då. Jag minns från förra grav att jag i slutet, när jag var uppe och kissade på natten, fick ta flera enheter extra trots att jag låg bra just då. För att inte vakna högt. Känns skumt att ta 6-7 enheter när man ligger kanske runt 5 i bs och inte äter nåt. Men annars vaknade jag en bra bit över 10 på morgonen. Där kommer det definitivt vara skönt med sensor för dig! Om nu din kropp funkar som min, det är såklart inte säkert alls:)

Å säger grattis igen! Vilken julklapp ni har att se fram emot! Mysigt att handla babykläder. Visst känns det lite konstigt men ändå rätt! Här blir det nog att ärva mycket kläder, om det inte visar sig vara en pojk då. Visst kan pojkar klä i helrosa men det är inte min stil riktigt;)

Då har vi samma problem med morgonen och insulin. Det hänger inte med alls här. Jag tar vanligtvis dosen precis innan eller helst efter måltiden. Precis som förra grav har jag börjat ta dosen en stund innan frukost. Det hänger med lite bättre då. Detta tycker inte läkaren och ssk om. Blev förbjuden att göra så men vad gör man inte för ett fint bs...

Snart är semestern slut och vanliga rutiner igen. Det kommer nog vara bra för mig. Hur går det för dig med sjukskrivning? Är det fram tills bf eller du får några veckor i taget?

• Lady2

Hmhm - Välkommen hit och stort grattis!! Svängigt bs är en ständig oro men man kan bara göra sitt bästa. Super att kunna diskutera här! Hur gamla är dina barn?

• Lady2

I måndags var det dags igen:( Vaknade på golvet i vardagsrummet med ambulanspersonal runt mig. Medvetslös i för lågt bs. Denna gång följde jag med in till akuten som ville behålla mig över natten. Morgonen efter fick jag ett snabbt ul (efter att jag frågat flera gånger...) fick se ett hjärta som slog och fötter som sprattlade för fullt. Så skönt att se.

Imorgon är det dags för rul. Önskar av hela mitt hjärta att allt är bra med liten i magen. Ska träffa ssk och läkaren imorgon också. Känns mycket välbehövligt. Nu börjar jag bli nervös inför att börja jobba. Där finns ingen som kan hjälpa mig om jag blir dålig då jag arbetar helt själv.

Blodtryck kollar jag hos mvc och i kontakt med diabetes teamet. Har inte haft några tätare tider för att kolla blodtrycket. Men det är jättebra att dom vill ha koll på dig. Jag ligger också lite lågt men ingen som höjt på ögonbrynen för det. Som sagt är det säkert olika rutin vart man bor.

Heja er alla som kämpar och var rädd om er!!:)

• Lady2

Idag fick vi se en pigg liten krabat på rul. Ville inte visa kön men det kändes verkligen oviktigt efter att allt såg bra ut. Vilken skön känsla! Ändrade inte bf heller så jag är supernöjd:) Nu längtar jag verkligen!!

Fick sensor med larm hos ssk och läkaren idag. Nu ska jag bara lära mig hur den funkar;) Känns redan tryggt att ha den. Så kan både jag o gubben slappna av lite mer. Läkaren är väldig försiktig och ville backa på i princip alla mina doser. Det var jag inte lika glad över men jag förstår henne också.

• Lady2

Jag är redan supernöjd med sensorn. Förstår inte varför jag varit så anti det innan. Jag var inte insatt i hur man kan ställa funktioner och larm. Trodde det skulle pipa konstant om man inte låg mellan 4-8 typ. Det hade inte funkat på jobbet och inte i andra samanhang heller, för min del. Redan första kvällen räddade den mig då jag sjönk från 6.9 till 2.7 på en timme när jag var ensam hemma. Hade jag somnat på soffan då hade det säkert varit samma visa igen, annars.. Den heter dexcom och det har jag läst här innan. Är det samma som du har? Min ssk pratade väldigt gott om den så antar att den är poppis.

Dottern har sovit båda gångerna det har hänt som tur är. Denna gången var gubben iväg på ett ärende som tur var gick snabbt. Detta har varit jobbiga upplevelser för honom, tycker så synd om honom. Han är konstant orolig nu. Men han gillar också sensorn och har stenkoll på den;)

Å så mysigt att känna rörelser i magen! Jag har känt något bubbel men nja, det känns som det kan vara vad som helst... Längtar efter när det blir mer tydligt.

Jag fick glukagon spruta utskrivet. Har inte hämtat den än men ska göra det. Tror och hoppas att den inte ska komma till användning men det blir nog en trygghet.

Nu har jag berättat för min chef om graviditeten. Magen är uppenbar nu så jag ville inte vänta:)

Jag upplevde också att det var svårt med bs efter förlossningen. Dels skulle man gå tillbaka till sina gamla doser och samtidigt alla hormoner och såklart bebisen att tänka på. Man prioriterar inte sig själv direkt. Jag vet att jag hade läskiga känningar ett tag efter men sen började kroppen bli sig själv igen. Amning funkade inte för mig men absolut ska du ha något ätbart lättillgängligt. Ha kvar sensorn ett tag efter! Det hoppas jag att jag får ha.

• Lady2

Jag är verkligen nöjd! Men jag har upptäckt att den inte riktigt hänger med alltid. Då blir den lite stressande. Men det krävs kanske lite tålamod från min sida så att den hinner svänga. Låg runt 3 och skulle precis sätta mig och äta jag struntade i att ta något annat. Sen var den helt plötsligt under 2 och stannade där (länge kändes det som, men det var väl runt 10-15 minuter) om jag minns rätt sa min ssk att den ligger 15 min efter? Kan det stämma? Det blev en stressad måltid då jag bara slängde i mig allt och det var nog inte så mycket panik egentligen;)

Chefen gratulerade och var positiv mot mig även om det nog kom oväntat. Min förra grav var min vikarie helt klar samma vecka som jag gick hem. Så planeringen är inte den bästa. Men det är inte heller mitt problem som tur är! Däremot är det säkert stressande för mina kollegor och det gillar jag inte riktigt... Hon vet inte om att jag är diabetiker. Tyvärr. Men vi står inte nära och har inte alltid kommit överrens så det har väl blivit så av den anledningen. Sen jobbar vi inte nära heller utan ses vid enstaka möten osv. Skulle aledig rekommendera någon att hålla tyst om sin Diabetes för jobbet. Men samtidigt vet jag att det är svårt. Byter jag jobb kommer jag förhoppningsvis vara ärlig där direkt. För sin egen säkerhet.

Littlefriend - du känns lite gladare nu- att du kan slappna av mer ang din grav? Hoppas det. Hur har det gått med ditt blodtryck? Visste inte att vi hade så pass högre risk för havandeskapsförgiftning. Ingen som har påtalat det för mig (tur kanske;) men det ska väl visa sig tydligt isf?

Åttiosjuu Supergrattis till dig!! Hoppas du och bebisen mår bra! Har du tid och ork får du gärna skriva lite om din upplevelse kring förlossning och din bebis. Men framförallt njut av denna tiden! Och unna dig att vara lite slappare med din diabetes - men inte på farligt sätt naturligtvis:)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare