Inlägg från: Maddie72 |Visa alla inlägg
  • Maddie72

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

jul1 skrev 2010-11-02 09:36:12 följande:
    förlåt, det var ju inte du som har havandeskapsförgiftning. *skäms*

vem var det, har du lust att svara?
    "det jag undrar är, märkte du något av detta själv innan eller var det blodtryck och äggvita som visade? (förlåt om du redan redogjort för detta!)"
    Det var Turkisk Peppar som blev inlagd för havandeskapsförgiftning

Jag själv misstänker det med. Men som sagt var, det förhöjda blodtrycket berhöver inte betyda nåt enl BM då jag ringde idag. Äggvita upptäcks ju i urinprov. (för mig var det borta idag på morgonen) Annars är det väldigt stark huvudvärk och flimmer för ögonen som är starka tecken. Och känner man så ska man ringa akut till förlossning och prata med dem. Hittade en länk om lite sånt här, se nedan.

http://se.babycenter.com/pregnancy/complications/proteinurine/
  • Maddie72
    sakurasaj skrev 2010-11-02 10:37:38 följande:
    När jag har haft för gamla urinstickor (med utgånget datum) har det inte gått att lita på dem alls... tänkte bara säga det, det är ju onödigt att bli orolig för något som kanske inte stämmer.
    Ska åka till BM och få nya.
  • Maddie72

Turkisk Peppar - ok, ja det är mkt som händer där med dig nu. Hoppas det ändå känns bra med igångsättning på måndag. En vecka dit. Det är väl 24:e du har BF?

• Maddie72
    Karolina skrev 2010-11-03 16:08:57 följande:

ja nu blev jag klokare! detdär hade jag ju fått helt om bakfoten..

när börjar man gå på flödesmätning? mina läkare har inte alls pratat om det, så jag antar att dom inte erbjuder det här i danmark..

Här i Kalmar blir det flödesmätning om man går över tiden.
  • Maddie72

Har varit inne på förlossningen en sväng. Men inget är på G eller så. Hade tid hos Amanda-BM (aurora) för samtal och hade fått instruktioner pga det höga blodtrycker i måndags att jag skulle komma förbi och ta ett nytt efter Amanda-samtal. Meeeen hur lätt var det tror ni? Först var alla dörrar stängda i den korridoren, ingen personal i sikte (lunchtid). När väl en kom ut och jag meddelade vad jag ville, fick jag ett surt svar att det kunde jag väl bett Amanda-BM göra. VI HAR INTE TID! Jag fick en klump i halsen och tårar på väg, jag bara vände på klacken och gick. Herre jösses man klarar inte av mkt just nu, mkt jag skulle velat säga kommer jag på så här i efterhand. (som varför bli arg på mig, det var ju deras läkare som sagt att det var ok att göra så...) Sagt och gjort jag gick tillbaka till min Amanda-BM och vädjade om hennes hjälp. Hon är hur gullig som helst, hon hade inte tid själv upptagen med nytt samtal, men följde med mig ner till förlossningen där de tog blodtryck och jag fick även ett CTG. Hur gulliga som helst. Men det var väl ganska lugnt just nu idag. I alla fall blodtycket låg på 160/78 så det var OK tyckte hon. Jag ska ju till vanligt BM på tisdag igen och jag kollar urinstickor varje morgon nu. Känner mig mkt lugnare.

• Maddie72
    Mimoso skrev 2010-11-05 20:59:06 följande:
    Hej! Ny här och har precis kommit på att jag nog är gravid och hoppas att någon här vill peppa lite. Typ 1-diabetiker sedan 4 år och har inte legat jättebra senaste tiden och hade inte tänkt att bli gravid nu. Så händer det i alla fall jag har ett Hba1c på 7.1 och ett blodsocker om dagarna mellan 8-11... Är det någon som vet hur farligt det är? Alll information jag hittar låter det som katastrof och garanterad missbildning, så nu är jag nästan inte glad utan bara rädd!!! Har legat svajigt också men kommit på graviditeten snabbt.

Jag låg på 7,1 i början på förra graviditeten. Det gick hur bra som helt. Även denna... Huvudsaken är att du kämpar för att få ner ditt blodsocker till ok nivåer, Kolla blodsockret ofta och ta insulin därefter. Viktigt att du tar kontakt med diabetesläkare och mödravård snabbt med så du vår bra vård så fort som möjligt.

Första graviditeten hade jag lite för bråttom att få ner mitt blodsocker och fick lite vajsing på ögonen. Denna graviditet har jag tagit det lite lugnare och det har gått bättre med ögonen. HbA1c har nu hamnat på 5,6. Inte jättelågt eller superbra, men helt acceptabelt enligt läkaren. Jag har legat mkt jämt och har inte haft så mycket känningar och toppar. 

• Maddie72
    harvärldensunderbarastefamilj skrev 2010-11-05 23:31:41 följande:
    hej tjejer måste bara få avreagera mig lite på den dialäkaren som jag träffade i måndags ist för min ordinarie superbra. Hon ville få lite värden övermailade innan helgen så sagt o gjort. Mailade idag em har legat mellan ca 3,4-8,7 hela v vilket e bra enligt mig. Vet att även min "vanliga" skulle tycka att det var super då han vet att jag har ett svårinställt bs som inte så gärna vill hålla sig jämt osv. Hittade ett missat samtal efter middagen med meddelande att hon tyckte att jag minsann skulle höja mina måltidsdoser med mellan 1-2 enheter då det var alldeles för högt att gå upp till runt 8,5 efter maten.....Kan säga att skulle jag höjja dosen skulle det resultera i känningar ytterligare någon timme senare i ca 50% av fallen o de i sin tur resultera i rekyler. Blir så förbenad på läkare som man aldrig har träffat som tror att de vet allt!!!! Ja ja tänker fortsätta som jag gjort innan har ju korrat nattlantusen i förrgår o ligger så nästintill perfekt jag kan just nu med något halvlågt värde o några uppemot 9.
    Ja jag är glad om jag inte ligger över 10. Visst jag tar extra då, men vaddå det är svårt och kämpigt att ha det helt perfekt hela tiden.
  • Maddie72
    bebissam - Jag tog det beslutet själv. Månaden innan jag blev gravid pressade jag mitt blodsocker av bara attan så att jag vid befruktningstillfället skulle ligga skitbra. Att gå och planera och sega har aldrig varit min grej.

vallmoblomman - jag blev sjukskriven då det var 3 månader kvar. ca v 28. Men eftersom jag arbetar som lärare blev det ju redan i 1,5 månad innan det i och med sommarlovet. Det var supersvårt att hålla jämt blodsocker då allt annat hela tiden gick före, stress är aldrig bra för blodsockret, adrenaliinpåslag och då högt blodsocker. Så att vara sjukskriven är aldrig fel.
  • Maddie72
    Vallmoblomman skrev 2010-11-07 07:59:26 följande:
    tack, så skönt att höra! jag är också lärare, och hade eg tänkt jobba terminen ut, till v 32. men nu vet jag inte om jag klara det med alla nattliga dippar o koller. trodde jag var supertidig som övervägde sjukskrivning i v 25.
    Jag tror både du och bebis mår bättre om du kan vara hemma och i lugn och ro ta hand om blodsockret. Har du barn sedan innan? Min går gå på dagis som vanligt.

Är själv i v 38+5, jag 8 dagar kvar till BF. Tala om att jag börjar bli nervös. Jag vill ju gärna föda vaginalt eftersom jag fick snitt sist och det var ingen kul upplevelse efteråt. Min diab.läkare berättade för mig nu att det blir snitt för många diabetiker första gången. Ofta vill inte personal på förlossning att det ska bli så långdragen förlossning, som det blev för mig, Men att föslossning nr 2 är det väldigt vanligt att det går bättre vaginalt eftersom man varit öppen och så. Jag var ändå öppen 7 cm och hoppas att det ska gå bra. Tänk att kunna ta hand om sin bebis själv, kunna stå upprätt bara nån timme efter förlossning.
  • Maddie72
    Protea skrev 2010-11-07 09:10:22 följande:
    -Villhabarnigar - vilken knepig lakare, far du tillbaka din vanliga eller maste du ga kvar hos denna? Jag har precis bytt sjukhus och mitt nya team verkade valdigt petiga till att borja med...sa kandes det i alla fall....men nu nar jag traffat dem ett par ganger kanns det battre.

Just nu sa blir jag matt pa en gang...sa om jag knaprar i mig en stor morot, som jag ofta brukade gora, sa far jag knappt ner middagen sen....

En helt annan fraga - nar ar fars dag i Sverige?

Ha en bra sondag!
    Om jag nu  inte har fel så är Fars dag nästa helg.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare