Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Andreas tjej skrev 2010-01-22 21:22:28 följande:
    knappast.
    Varför skulle det inte vara det?
  • Virriga Vera
    Knytt1 skrev 2010-01-23 09:01:35 följande:
    Har inte LIDL rätt ruttna arbetsförhållanden också? Har för mig att anställda inte får vara fackligt anslutna och att kvinnliga anställda som har mens måste ha nåt slags "märke" på sig för att markera att de har rätt att ta fler raster än de i vanliga fall skulle ha rätt till?
    Nej, Lidl precis som alla andra arbetsgivare i Sverige måste följa svensk arbetslagstiftning.
  • Virriga Vera
    MDM skrev 2010-01-23 19:53:15 följande:
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa. Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen)  Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig.. Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    Men hur kan det vara handlarna fel att personalen går med på att facket förhandlar fram dåliga avtal? Det är väl ändå de anställda och  de fackliga representanterna som skall föra de anställdas talan.

Du har dessutom fel när du tror att de är billiga för att de har "dåliga" arbetsförhållande. de är billiga pga sitt sortiment. De har ett sortiment som de kan pressa priserna på och de köper in stora partier just för att kunna pressa priserna. hade de haft ett fullsortiment hade de varit dyrare. 
  • Virriga Vera
    Åsa skrev 2010-01-23 20:58:33 följande:
    OT men varför heter det City Gross när det inte finns några affärer(?) i större orter?
    Vilka orter är det? De finns i Stockholm, Malmö, Halmstad och Helsingborg vad jag vet.
  • Virriga Vera

Jag tycker att det är ganska märkligt hur många som vet att Lidl har dålig personalpolitik, att de inte får vara fackligt anslutna m.m.

Men det märkliga är ju när folk som ÄR anställda på Lidl berättar om hur bra det är och att de visst får vara fackligt anslutna, då är belackarna väldigt tysta.

Jag undrar bara hur de som vet så mycket om anställningsformerna vet det? Hur har de kollat att det stämmer?

• Virriga Vera
    plommon skrev 2010-01-24 11:05:56 följande:
    Håller helt med! Sedan finns det andra svenska butiker utan kollektivavtal och liknande och där handlar jag inte heller!
    Kommer ihåg när det var sådant rabalder om att Ge-Kås inte hade kollektivavta. Det var skriverier och det var blockad av alla transporter dit.

Det var ju så att de anställda inte ville ha kollektivavtal, de hade högre lön än avtalet och var jättenöjda.

Sedan hade v i det lilla fiket i Göteborg som inte hade kollektivavtal, där blev det blockad av sophämtningen. Det resulterade i att fiket fick slå igen. En anställd blev arbetslös och ägaren gick i konkurs.

Kollektivavtal är bra, men ibland så måste man se nyanserna och inte vara så rigid.
  • Virriga Vera
    mammahaj skrev 2010-01-24 11:15:07 följande:
    fast jag har svårt att se hur du kan kalla mig för lögnare för jag tvivlar på att du vet hur det är i samtliga Lidl butiker i landet liksom. varför smutskasta mig och mina källor när du egentligen inte är bättre själv då?
    Men du baserar ju din åsikt på vad som hänt i en butik och säger att hela kedjan är så?
  • Virriga Vera
    mrbiig skrev 2010-01-24 15:50:31 följande:
    engångsgrillar bäst i test från lidl www.testfakta.se/img/2009/6/24/172478.pdf sen kan ni kolla här med ,ni som kör mc och köper era snobbhjälmer som kostar skjortan, hoppas ni får med ett nytt huvud med,får hjälmarna är sämst www.aftonbladet.se/bil/mc/article5302318.ab
    Nu är ju inte den testen riktigt rättvis även om Lidl hjälmar är bra. Alla deras MC tillbehör är förvånansvärt bra t.ex blev deras ryggskydd bäst i test för några år sedan.
  • Virriga Vera
    mrbiig skrev 2010-01-24 16:06:18 följande:
    Den är inte rättvis eftersom det är så mycket mer som spelar in om en hjälm är riktigt bra eller ej.

Det de testade var ett slagtest och det var den bäst på och Nolan var sämst. Men personligen så hade jag aldrig köpt denna hjälm från Lidl eller någon annan hjälm med ett skal av plast oavsett pris eller bäst i test.

Hjälmskalet INTE vara av polycarbonat(plast), eftersom det ger en studseffekt och ger en onödig snärt på halskotorna.
    Plasthjälmar är ofta väldigt bekväma att bära.

Ett skal av en carbonmix som gör att skalet kollapsar och därmed inte studsar är bättre för halsen.
  • Virriga Vera
    Freddan skrev 2010-01-25 09:18:52 följande:
    De som handlar på Lidl, är sådana utan några större krav på kvalitet på råvarorna.
     Det är väl att förenkla det hela lite. Lidl har en del som vida överstiger kvalitén i de flesta svenska vanliga matvarubutikerna. De har även en del som har sämre kvalité, precis som i de flesta svenska matvarubutiker.

Det som dessa trådar visar är en sorts snobberi att enbart svensk mat har kvalité, allt som inte kan hittas på ICA är suspekt och därmed av dålig kvalité.
  • Virriga Vera
    Freddan skrev 2010-01-25 09:38:12 följande:
    Att råvarorna är svenska är aboslut inget signum för god kvalitet. Varumärket ICA borgar inte heller för att maten skulle vara av extra bra kvalitet. För mig är Hemköp en ypperlig kedja där jag hittar den bästa kvaliteten. Men även de har har givetvis råvaror som är underkända i mina ögon. Jag är definitivt en matsnobb. För mig är en god och vällagad middag dagens höjdpunkt. Lidl som butik är allt annat än inspirerande att handla i.
    Din sista mening kan jag hålla med om, den är inte inspirerande ett dugg. Men det bryr jag mig inte om när jag kan hitta helt ok mat till helt ok priser. En del av köttpålägget har högre kötthalt än det du hittar i vanliga matbutiken. En del av korven är också den med högre köttmängd. Glassen är godare än den jag hittar i vanliga mataffären. Smöret märker jag ingen skillnad på annat än priset. Deras Tonicwater är helt jämförbar med Schweppes och till ett bra mycket billigare pris. De har kryddor i kryddkvarnar som är billiga och smaka som alla de andra jag köpt.

De har ofta "utländska" varor till kampanjpris, oliver, olivoljor m.m.

Grönsakerna är ofta mycket billigare.

Nu handlar jag varken var eller varannan dag på Lidl, högst någongång i månaden. Men då handlar jag det jag vet håller en bra kvalité och är billigare där.
  • Virriga Vera
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 10:02:27 följande:
    Jo fast då kan man ju inget om matlagning, visst har dom Scan (men det betyder ju inte bra kvalité) och å andra sidan är det förmodligen andra sortering t.ex bacon med lite väl stor fettrand etc. Det ÄR skillnad på en oxfile för 199:-/kg på konsum och en för 500:-/kg på Östermalmshallen, det måste ju folk fatta, eller?
    Jo, men hur många har en affär som Östermalmshallen att tillgå?
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?