Inlägg från: mammahaj |Visa alla inlägg
  • mammahaj

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där.

På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...

jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...

Så jag anser INTE att det är OK att handla där!

• mammahaj
    margarita skrev 2010-01-24 10:38:34 följande:
    Fast är det för att det är Lidl eller är det för att det är just den Lidl-butiken?
    därför att den polic som Lidl använder sig utav ser likadan ut i hela koncernen, mer eller mindre iallafall.
    Jag tänker inte påstå att jag vet exakt hur det ser ut i ALLA Lidl butiker i landet men jag har hört tillräckligt för att jag skulle känna mig bekväm i att stödja detta.
  • mammahaj
    Virriga Vera skrev 2010-01-24 10:42:50 följande:
    Jag tycker att det är ganska märkligt hur många som vet att Lidl har dålig personalpolitik, att de inte får vara fackligt anslutna m.m.Men det märkliga är ju när folk som ÄR anställda på Lidl berättar om hur bra det är och att de visst får vara fackligt anslutna, då är belackarna väldigt tysta. Jag undrar bara hur de som vet så mycket om anställningsformerna vet det? Hur har de kollat att det stämmer?
    Det kanske skiljer sig mellan butiker i landet? eller så vet inte personalen hur "dåligt" de har det jämfört med andra arbetsplatser? Eller så nöjer de sig med det de har och vill inte "snacka skit" eftersom de är rädda att förlora jobbet? Eller så gillar de helt enkelt bara det jobb de har!

Mina erfarenheter om detta kommer från en vän som jobbat i kassan på Lildl samtidigt som jag jobbade i kassan på konsum. Min mamma jobbade äöven som fackligt ombud som hade kontakt med dessa butiker och de anställda "fick" vara medlemmar men de ombads samtidigt att INTE vara det... och eftersom de flesta var visstidsanställda med vick som de gärna ville ha kvar så kanske man förstår att inte så värst många ville vara med i facket?
  • mammahaj
    gimatah skrev 2010-01-24 10:52:18 följande:
    Smarta människor som vet att man kan få samma vara fast till bättre pris.

Mm om allt handlar om priset ja.
    jag anser inte att jag som hellre handlar på Maxi eller Konsum är osmart.
  • mammahaj
    gimatah skrev 2010-01-24 10:58:24 följande:
    Nej det anser inte jag heller det var bara ett svar på TS sätt att fråga. Alla hanlar givetvis utifrån sin egna prioriteringar. Det är bra att vi har så stora utbud på affärer så alla kan välja vart man faktiskt vill handla.
    Instämmer
  • mammahaj
    Ejin skrev 2010-01-24 11:02:12 följande:
    ojoj.. här antar vi saker... inte ett spår av det du skrev är sant.. jag vet för jag har jobbet på lidl i 6 år och har b.la varit skyddsombud...diff i kassan betalas aldrig aldrig aldrig någonsin ur egen fick och efter 6 månader blir alla fastanställda _(om dom nu får fortsatt anställning då vill säga..) alla på min arbetplats är mer eller mindre fackanslutna och ingen där har fått ett enda problem p.ga de-.--så man kanske inte ska häva ur sej saker man har hört av sin syrras ,granners farbrors syssling typ...
    som jag skrev så skiljer det sig möjligen från butik till butik.
    jag kan ju lova dig att jag inte ANTAR en massa saker här utan skriver och svarar utifrån mina erfarenheter kring ämnet. och jag anser även att en mamma är lite nämre än "syrrans,grannes farbrors syssling typ" det där "påhoppet" var ju bara onödigt i sammanhanget.

nu vet jag inte var du arbetar och hur länge du har gjort det. jag är väl glad för dig om du trivs och saker och ting kan ju ha förändrats på ett par år dessutom. men jag vägrar ändå handla på Lidl.
  • mammahaj
    gimatah skrev 2010-01-24 11:10:04 följande:
    Jag har arbetat på Ica Kvantum och kan intyga att de inte hade den bästa personalpolitiken där. Arbetade där i 2 år tog åt mig alla pass jag blev erbjuden men fick aldrig ngn tillsvidare anställning. Långt ifrån alla som jobbade där var fatanställda. Folk satt i fikarummet och klagade på det mesta.Jag blev ganska trött på den arbetsmiljön och bytte jobb. Men det är inte alltid det lättaste därför blev jag kvar länge så om LIDL är skit så var inte säker på att andra Svenska butiker är så mkt bättre.Det var inte så att jag var en dålig medarbetare få då och då undrar dom om jag vill komma tillbaka som extra anställd men aldrig att jag sätter min fot där igen.
    Jag jobbade på konsum och jag var timmis där under många år jag tyckte det var helt ok. men som sagtdet skiljer sig säkert det också från konsum till konsum. precis på samma sätt som det skiljer sig mellan Lidl butikerna.
  • mammahaj
    Ejin skrev 2010-01-24 11:12:24 följande:
    vi har ett nära sammarbete med dom andra butikerna i vårat distrikt och ingen av dom har det på de viset.. dessutom jobbar jag numer som butikscef (började som medarbetare) och åker på bc möten där jag träffar andra från hela regionen och inte en enda av dom butikerna (större delen av södra sverige) har ju de sådär... Så antagligen var det någon som kanske inte riktigt talade sanning..tycker det är trist när man sitter och sprider ryckten som inte är sanna när man uppenbarligen inte har en aning om vad man pratar om...
    fast jag har svårt att se hur du kan kalla mig för lögnare för jag tvivlar på att du vet hur det är i samtliga Lidl butiker i landet liksom. varför smutskasta mig och mina källor när du egentligen inte är bättre själv då?
  • mammahaj
    mee2 skrev 2010-01-24 11:15:31 följande:
    ja handla alltid på maxi men vissa produkter har dem inte då åker ja till ÖB å varför köpa tex softlan på maxi för 25 kr när du kan köpa det för 15???? (dom små koncentrerade flaskora 750 ml)
    öb handlar jag också på. det är bara Lidl jag vill undivka. och jag poängterar igen att det inte har att göra med att jag anser att produkterna är skit eller att jag tycker illa om personer som handlar där. jag anser bara att de inte behandlar sin personal på rätt sätt.
  • mammahaj
    Virriga Vera skrev 2010-01-24 11:18:14 följande:
    Men du baserar ju din åsikt på vad som hänt i en butik och säger att hela kedjan är så?
    om du läst vad jag har skrivit så ser du att det inte stämmer. jag tror inte att hela kedjan är så och jag har upprepat flera gånger att det säkert skiljer sig från butik till butik.
    så mitt beslut må då vara baserat på de erfarenheter jag har och ja det är en butik. men för mig räcker det så. faktiskt.

lite krasst tilltaget jämför jag det med grisuppfödningen dådå, en del äter inte kött därför att de vet att djur far illa på vissa ställen, det gäller inte alla gårdar som bekant. men de gör ändå valet att inte stödja just den marknaden.

hoppa inte på mig om den jämförelsen i sig nu det är liksom bara samma poäng jag är ute efter. (och det är ju en helt annan disskussion inte sant)
  • mammahaj
    Ejin skrev 2010-01-24 12:16:27 följande:
    nej jag vet inte hur det är i sammtliga lidl butiker.. men eftersom lidl är en kedja där ingen butik har ett privat styre så att säga (som te.x ica där det är en ica handlare som bestämmer över sin butik ganska fritt) så vet jag att alla butiker har precis samma policy och funkar på samma sätt...butikerna har dessutom ett antal chefer över sig som gör regelbundna kontroller och besök i butiken så därför känns det ganska orimligt att det skulle fungera så som du säger...skillnaden mellan det jag påstår och det du påstår är att du talar om vad du har hört av en annan person medan jag talar om vad JAG SJÄLV hAR UPPLEVT..lite skillnad där..Du har helt enkelt bestämt dej för att du ogillar lidl och inget som någon anställd där säger kommer att ändra det du tycker....men då handlar det inte om att du ogillar lidl för deras personalpolitik (eftersom den helt enkelt inte funkar så som du säger ).. utan just bara för att...
     Du jobbar på Lidl och är dessutom butikschef, du är så partisk man kan bli. därför  visst fine, DU har upplevt det, min bästa kompis har upplevt det. vad jag inte förstår är varför det spelar någon roll vem som har det.
    och när du säger att alla Lidl butiker styrs på samma vis så antar jag att du har ändrat dig och tycker att man visst kan dra alla butiker över en kam? eller? hur menar du annars? att min vän ljuger? Eller att jag bara har hittat på allt jag skriver?
  • mammahaj
    Ejin skrev 2010-01-24 12:27:41 följande:
    att din vän har tummat lite på sanningen vore ju inte en världssensation direkt.. sånt händer hela tiden och alltid.. men fine.. det har väll hänt i din väns fall då.. men det lär ju isåfall gått helt emot alla regler som finns så dom inblandade där lär nog inte ha chefer som är direkt glada på dom.. alla butiker styrs på samma sätt javisst.. men det handla ju endå om olika människor så visst görs misstag ibland av enskilda personer...att då utgå från att det händer i alla butiker och därför kan du absolut inte handla där är i mitt tycke bara en lam ursäkt...ska du sluta handla på ica då me för min sambo jobbar där så om du vill kan jag rada upp olika händelser där och annledningar till varför du inte kan handla där...Bara för att jag är bc nu betyder inte det att jag alltid har varit det.. jag har jobbat på golvet och i kassan i flera år innan jag blev butikschef...
    Nu säger du emot det jag skrev innan ÅTERIGEN. det var ju JAG som inte ville dra alla över en kam från början.
    Jag tvivlar stark på att de högre cheferna ens fick veta vad som hänt i detta fallet eftersom hon sa emot och förklarade att hon skulle kontakta facket, två månader innan hennes provanställning gick ut, trot du att hon fick vara kvar eller?

Du påstår att hon ljuger med andra ord. och du är butikschef själv. är det bara jag som ser ironin i det hela?

oavsett om du nu säger att hon ljuger så kan jag bestämma mig för att du är för partisk (efter att ha jobbat alla dessa år både på golv, kassa och slutligen bc) för att kunna se detta från någon annas perspektiv.

Självfallet händer det saker i andra kedjor också, men face it, Lidl har varit i blåsväder gällande personalfrågor flera gånger under årens gång och ofast har de inte velat lämna några kommentarer, "för det är deras policy att inte göra det".
  • mammahaj
    Knasis skrev 2010-01-24 13:24:35 följande:
    DET har jag aldrig sett på ÖB.... sorry.. kunde inte låta bli...
    hihi, roligt med särskrivningar ibland :D
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?