Inlägg från: Majskolven |Visa alla inlägg
  • Majskolven

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Vi handlar oxå på Lidl och man sparar betydligt mer än 30 kr.
    Storhandlade igår och fick med mig 2 stora påsar + en stor papperspåse för 700kr, hade jag handlat samma varor på ica lr konsum hade det gått på runt 1000 spänn.

Lidl har ju samma varor: scan kött, felix ketchup, arla mjölk, både softlan och comfort sköljmedel, via och ajax tvättmedel, gammaldags makaroner, goda baguetter, samma frukt och grönt och pågens bröd, mm.
    Varför skulle jag då handla på ica?
    Kan däremot hålla med om att det är mer "städat" på de andra butikerna.

Vår Lidl butik ligger då oxå ca 700 m från ica och konsum så det blir ingen omväg.
    Öb handlar vi bara hygienartiklar på om vi har vägarna förbi.
    Oxå samma varor till betydligt lägre priser.

• Majskolven
    MDM skrev 2010-01-23 19:53:15 följande:
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa.Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen) Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig..Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    Är det inte upp till var och en var man jobbar? Det är väl ingen som har tvingat dom att söka jobb där lr för den delen vara kvar om de skulle ha sökt tillfälligt.
    Finns företag som behandlar sina anställda som skit lite här å varstans.
    Så som jag jobbar nu skulle jag inte ha något emot att jobba på Lidl.
    Finns nog jobb om man letar men man blir väl lite bekväm av sig kanske och klagar hellre än att göra något åt det.
    Och självklart tänker jag på mig själv när jag handlar där, det är ju jag som ska äta av maten.

Fast du kan ju se det såhär istället:
    Pengarna jag sparar på att handla samma varor för lägre priser har jag råd att skänka till bättre behövande, att handla nån annanstans pga status är ego!!
  • Majskolven
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:36:10 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där. På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...Så jag anser INTE att det är OK att handla där!
    Som jag sa tidigare så finns det även andra företag som inte är fackligt anslutna och behandlar sina anställda som skit å utnyttjar provanställning mm.
    Har själv 2 kompisar som jobbar på Lidl där jag bor å de har inte klagat och de har varit anställda i flera år nu.

Ica är väl inte bättre dom som sänker priset på vissa varor när det görs prisundersökningar och höjer dom direkt igen efteråt, allt för att de ska verka billigare än konsum.
    Lr säljer gammalt kött och köttfärs och märker om, myspys!
    Förresten, för er som inte visste det så är köttfärsen inte röd från början som den är på ica, knallröd full med vad vet jag.
    Den är grå, har själv jobbat i chark.
  • Majskolven
    plommon skrev 2010-01-24 11:05:56 följande:
    Håller helt med! Sedan finns det andra svenska butiker utan kollektivavtal och liknande och där handlar jag inte heller!
    Vet du alla butiker å företag som inte har kollektivavtal?
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?