Inlägg från: gutegirl |Visa alla inlägg
  • gutegirl

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Vi handlar på Lidl för de har bra grejer, och det är billigt. Vi är många i familjen och köper gladeligen digestivekex för en femma paketet när vi ska på utflykt eller blöjor för 70 spänn. Varför ska man betala 150 spänn för blöjor bara för att det ska vara Pampers?

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • gutegirl
    Elavela87 skrev 2010-01-23 10:39:36 följande:
    Handlar på ÖB för diverse. Typ som tvättmedel, schampoo, deo, maskindisktabletter och sådant. På Lidl handlar jag aldrig, tycker det är ofräscht där på något sätt. Handlade juice och mjölk där en gång. Juicen smakade mögel och mjölken smakade surt.
    En gång fick jag sur mjölk när jag köpte den på ICA. Ska aldrig mer handla där.
  • gutegirl
    sailormoon81 skrev 2010-01-23 10:56:36 följande:
    jag handlar bara blöjor på lidl....handla en paprika där en gång som jag tror låg i kylen i 2-3månader och den var LIKA fräsch, så den var nog redigt besprutad!!!USCH!
    Precis det har hänt med äpplen jag köpt på ICA
  • gutegirl
    Liselottang skrev 2010-01-23 11:01:48 följande:
    Jag fattar inte hur folk får tag i mat på Lidl!!!När vi gått dit och (försökt) handlat har vi kanske fått med oss "halva" listan hem. Inget ställe för vegetarianer, glutenallergiker och folk som gärna äter annat är suspekta fryspizzor och dylikt.
    Grejen med Lidl är att de har ett begränsat utbud för att kunna hålla priserna nere. Det finns en jävla massa människor som INTE är vegetarianer och glutenallergiska eller har hösnuva som gladeligen köper korv utan att skämmas. Varför ska allt vara anpassat eter dig?
  • gutegirl
    Liselottang skrev 2010-01-23 11:16:58 följande:
    Jag menar absolut inte att allt ska vara anpassat efter mig. Tänkte bara att vanligt folk kanske också vill äta quinoa, bulgur eller kanske någon ekologisk grönsak ibland.
    Som finns i andra affärer
  • gutegirl
    Trynträ skrev 2010-01-25 08:48:14 följande:
    Om du får seg biff så beror det på tillagningen.
    Ack så sant!

Kan man köpa samma varor till ett lägre pris så är man fan dum om man inte gör det, tycker jag.
    Asså typ lixom.
  • gutegirl
    Freddan skrev 2010-01-25 09:18:52 följande:
    De som handlar på Lidl, är sådana utan några större krav på kvalitet på råvarorna.
    Hellre en tysk bratwurst med 95% köttinnehåll än en svensk falukorv gjord på bindväv och stärkelse.

Vari ligger skillnaden i att köpa franska ostar på en saluhall eller en tysk korv på Lidl? Det är importerat i båda fallen, det är bra kvalitet på båda produkterna fast de inte är köpta på Ica eller tillverkade i sverige. Varför har så många fått för sig att bara svenska produkter är bra?

En fråga bara; om ni reser utomlands, packar ni med er svensk mat i väskan då?
  • gutegirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-25 08:26:53 följande:
    jaha dom hade visst Tyskt vetemjöl, jo troligt att jag skulle köpa det och stödja sydeuropieska bönder, och ekologiskt, jorråsåatt....
    Sist jag köpte mjöl på Lidl så kom det från Ramlösa kvarn och det är väl ändå ett svenskt märke med svenskt spannmål, eller är jag helt ute och cyklar?
  • gutegirl
    Freddan skrev 2010-01-27 10:20:05 följande:
    Jag köpte impulshandlade en 3-kilos brasiliansk oxfilé för 199:-/kg häromveckan och det var riktigt bra med tanke på priset. Och framförallt var det underbart fläskigt stor. Problemet med svenska kött råvaror är priset. Det står inte alls i paritet med kvaliteten tycker jag. Skälet till det löjligt höga köttpriset beror givetvis på svenskars ogrundade rädsla för utländskt kött.
    Hehe, nu vaknar foliehatten i mig!

GalnaKo-sjukan är ett led i en konspiration från swedish meat för att de ska trissa upp sina priser! Jag visste det!

• gutegirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 10:29:31 följande:
    Brasilianskt är väldigt bra (fritt betande djur), dock är ju kontrollen av antibiotika och andra läkemedel noll, det fuskas säkert med Svenska kossor också. Det tråkiga med Sydamerikanskt kött är att det ofta är fryst och produktionsdatumet brukar ligga 3-4 månader bakåt i tiden, nyslaktad kossa är godast.
    Nej, nyslaktat är inte så gott. Köttet bör hängmöras i ungefär 14 dagar innan man ger sig på det, så färskt är det ju inte.
  • gutegirl
    Sockerbiten skrev 2010-01-27 19:24:51 följande:
    det beror på om man hängmörar eller vaccummörarhängmörarman så är det 14dagar i 4grader vaccummörarman så är det 10dagar i 4grader. hängmörat är godast dock!
    Sak samma, min poäng var att nyslaktat inte är bäst alla gånger
  • gutegirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 20:12:13 följande:
    Näe jag menade inte att stå med stekpannan i slakteriet och vänta heller.men 4 månader gammalt fryst vaccumpackat, näe tack.
    Att äta gammalt kött är egentligen inget nytt. För inte så länge sedan hade man inte kyl och frys, vilket majoriteten av jordens befolkning fortfarande inte har. Saltat, rökt och torkat kött kan hålla sig ett bra tag, och jag tror inte att så många har något emot att sätta tänderna i en snygg italiensk skinka som saltats och lufttorkats och är hur gammal som helst.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?