Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
Jag känner igen mig här. Även jag har massor av dubbelslag. Inte sällan ett dubbelslag efter varje två normala slag. Ibland ett dubbelslag mellan varje normalt slag. Vid större ansträngning så försvinner dock dubbelslagen. Och jag har också perioder varje dag utan dubbelslag. Enligt undersökningarna jag varit igenom (24-timmars ekg, ultraljud, arbetsbelastnings-ekg) skall det dock vara ofarligt. Sista 24-timmars visade på att jag hade 16% dubbelslag under det dygnet (vilket var en dag med "få" dubbelslag).
Jag håller lite koll på hjärtat med hjälp av en liten ekg som jag köpte för några år sedan. Det är en liten handhållen sak som mäter ekg:n genom att man håller tummarna mot ett par sensorer. Resultatet blir en 15-sekunders ekg-kurva som man kan plocka in i datorn och titta på och skriva ut. För mig har det varit värdefullt eftersom jag inte nödvändigtvis haft dubbelslag just när jag gjort ekg hos läkaren. Att då kunna dra fram dessa utskrifter har gjort det lättare att få en vettig diskussion. Vissa läkare är annars väldigt snabba med att vifta bort dubbelslagen med en anmärkning om att alla har dubbelslag lite då och då (trots att man precis talat om för dem att man ibland har dem i vartannat slag vilket definitivt inte är lika vanligt).
Kanske inget för hypokondriker eller de som får ångest så fort hjärtat slår ett litet dubbelslag. Då blir det kanske bara värre av att stirra på ekg-kurvor.