• Lisa E

Någon som delat lika på föräldrarledigheten från första början?

Tänkte höra om det finns någon som har delat på föräldrarledigheten från första början? Givetvis beroende på vad man har för jobb och om man ammar, men jag är nyfiken att höra om det är någon som har försökt sig på att dela lika från första början och hur det i sådana fall har gått.

Alltså inte en fråga om huruvida det är lämpligt eller inte lämpligt att dela på ansvaret från första början! Utan hur det har fungerat för er som eventuellt har testat på det.

• Svar på tråden Någon som delat lika på föräldrarledigheten från första början?
  • Rulltrappa

nja, vi har inte delat lika men jag började gå till jobbet 2 kvällar i veckan 2 veckor efter förlossningen.

det gick bra, jag lärde lillen att ta flaska när han var 2 dygn och så såg jag till att alltid ha färsk utpumpad mjölk i flaskor i kylen så att det bara var för sambon att ta fram och värma i vattenbad.

visst blev man lite framtung på slutet av kvällen men det gick oftast att gå undan på toaletten och pumpa ur det värsta.

• FannyGioia

Jag önskar att vi kunde göra så, men det går tyvärr inte då min utbildning enbart går att läsa på heltid.

F!
  • FannyGioia

Vill tillägga att vi inte har några barn än, så hur vi kommer att göra om vi får några är inte bestämt.

F!
  • Lisa E

Hade hoppats att åtminstone någon hade haft erfarenhet av att ha delat lika och kunde dela med sig av sina erfarenheter.

• HWikström

Vårt andra barn ska komma i början av mars. Jag har en deltidstjänst som gymnasielärare och samtidigt pluggar jag 100% på distans och min sambo är brevbärare. Vi har bestämt att jag jobbar mina 2 dagar i veckan dvs. måndagar och onsdagar. Sambon är hemma måndag, tisdag och onsdag och jobbar torsdag och fredag.
    Det ger oss en gemensam vardag tillsammans och sen arbetar vi varsina två dagar. Helgerna tillbringar vi tillsammans.
    Det kallar jag nästan jämlik föräldraledighet.

• hemmamamma83

hej!
    Min mann har tatt ut alla föräldradagar(utenom 60 dager)jag har jobbat tidlig morron, hatt med bebisen eller lämnat dom hemma med pappa sovende...har ammat alla 1,5 år...

• Lisa E

Vad kul att höra att det har fungerat för er och till och med att amma!

• Rulltrappa
    hemmamamma83 skrev 2010-01-25 19:48:10 följande:
    hej!Min mann har tatt ut alla föräldradagar(utenom 60 dager)jag har jobbat tidlig morron, hatt med bebisen eller lämnat dom hemma med pappa sovende...har ammat alla 1,5 år...
    är det lagligt att ha med sina barn till jobbet? jag har själv funderat på att ha dem på ryggen så att jag kan jobba korta morgonturer men det har inte känts riktigt rätt.
  • Lisa E

När sonen föddes gick jag ner till 20% som jag fick jobba hemifrån. Det var ingen som sa någonting om att jag hade sonen hemma samtidigt som jag jobbade, men det är förmodligen skillnad på att ta med barnet till sin arbetsplats. Ser fram emot att höra om någon vet hur det ligger till.

• JsN

Man har laglig rätt att amma på arbetstid. *ler*

JAg ca 20% jobbade redan från början (pytte var knappt en månad när hen var på sitt första möte) Antingen var pytte med eller hemma med sin pappa. Vid sju månader började vi dela på halvtid. MEn jag har många vänner som valt att vara hemma båda i början och sedan jobbat halvtid bägge två hela tiden. (Det passade inte för oss, men i gengäld var vi pga olika omständigheter hemma tillsammans i fem månader, bortsett då från de 20% jag jobbade)

• ma ma

Tidigare trådar på samma tema:

Vi delade lika från början med båda barnen, och jag helammade i upp till 7 månader, och delammade i upp till 3 år, tack vare att jag jobbade/pluggade hemifrån för det mesta. Hade jag jobbat annanstans hade pappan kommit med barnet till mitt jobb någon gång under dagen, eller så hade vi kanske valt att kombinera med ersättning. Med första barnet jobbade vi halvdagar var, med andra två-och-en-halv dagar i veckan var.
  • Rulltrappa
    JsN skrev 2010-01-27 19:19:05 följande:
    Man har laglig rätt att amma på arbetstid. *ler*JAg ca 20% jobbade redan från början (pytte var knappt en månad när hen var på sitt första möte) Antingen var pytte med eller hemma med sin pappa. Vid sju månader började vi dela på halvtid. MEn jag har många vänner som valt att vara hemma båda i början och sedan jobbat halvtid bägge två hela tiden. (Det passade inte för oss, men i gengäld var vi pga olika omständigheter hemma tillsammans i fem månader, bortsett då från de 20% jag jobbade)
    att amma ja, men det är inte samma sak som att ha barnet närvarande när man utför sina arbetsuppgifter.
  • Johanna S

Vi har delat ganska lika. Min sambo har varit hemma sen våran dotter var 3½ månad, då började jag plugga. Jag har kunnat lägga upp min studietid mycket själv och har därför varit hemma ganska mycket och pluggat på kvällarna. Med ammningen har det fungerat ganska bra, ibland fick jag pumpa ut och ibland kom han till skolan så att jag kunde amma. Jag tycker att det har varit en perfekt lösning för oss. Vi har kunnat vara hemma mycket tillsammans hela familjen.

• Fenomen a

Vi har nog delat ganska lika

Barnen födda 30/4 -08
    Mamma hemma heltid först året +juni juli -09       totalt ca 14 mån

Pappa hemma maj,juni augusti -08, hemma 3dagar i v, våren -09
    heltid hemma maj-okt -09                             totalt ca 7mån heltid 6mån halvtid

Vi har ju möjlighet att ta dagar samtidigt

nästa barn tar mamma heltid (för att jag vill vara hemma länge) 1,5-2år
    pappa deltid från början hemma minst 3 dagar i veckan och på heltid efter ett år ca

• JsN
    Rulltrappa skrev 2010-01-28 10:36:11 följande:
    att amma ja, men det är inte samma sak som att ha barnet närvarande när man utför sina arbetsuppgifter.
    Det beror väl på jobb och arbetsuppgifter.
  • Ninni68

Vi har inte delat exakt lika från allra första början, men från cirka tre månader har vi börjat dela veckorna med båda barnen. Vi har varvat perioder av deltidsledighet och heltidsledighet, allt efter vad som funkat med tanke på min verksamhet (är egenföretagare utan anställda) och att vi utnyttjat makens möjlighet att få ut lönekompensation för upp till fyra månaders heltidsledighet (han tjänar över taket). Med sonen blev det ungefär lika i tid i slutändan och det kommer det att bli med dottern som vi är föräldralediga med nu.

Med sonen var vi båda hemma första månaden, sen började maken jobba heltid ett tag. Dottern är född i maj och först tänkte vi att vi skulle båda vara hemma fram till semestern, men sen kände vi att vi kanske skulle spara lite på föräldradagarna (särskilt som hon blev född i början av maj istället för som beräknat i slutet, pga att vi behövde göra planerat snitt) så maken jobbade deltid fram till semestern.

Jobbmässigt har det varit lite stressigt ibland att jobba halva veckor (eller en dag i veckan som jag jobbat i några korta perioder), men för familjen har det varit positivt. Vi har delat ansvaret helt lika från början och är väldigt likvärdiga som föräldrar. Rutinerna har vi skapat tillsammans mer eller mindre (de rutiner vi har, det är inte vår starka sida). Barnen har anknutit till oss båda samtidigt, som man ju vet numera att spädbarn kan göra.

Jag har ammat båda barnen tills de tröttnat strax före åtta månader. Sonen hade mycket amningsproblem i början, till sist fick vi ordning på amningen men fortsatte att delamma. Och det fungerade så bra så dottern delammades enbart av praktiska skäl. När sonen ammade och jag började jobba hade jag fortfarande kontoret hemma så då tog jag en paus när han var hungrig och var jag ute på jobb fick han ersättning. Nu har jag kontoret på ett kontorshotell, så de dagar jag jobbade i höstas pumpade jag två gånger per dag och maken kom förbi på väg till/från dagis och hämtade flaskan. För mig har amningen inte känts som något stort problem, utan något som går att lösa på något sätt, men det har underlättat förstås att jag driver eget och att jag delammat.

• Rulltrappa
    JsN skrev 2010-01-28 11:07:48 följande:
    Det beror väl på jobb och arbetsuppgifter.
    ja finns inga andra människor närvarande kan det ju inte spela någon roll hur arbetsmiljön är, men hur många arbetsplatser ser ut så? (förutsatt att man jobbar utanför hemmet)
  • hemmamamma83

jag städade på morronen innan affären öppnade...barnet satt i bilstolen eller sov i vagn, mens jag jobbade...funkar ju bare första halvåret...det var ingen annan der.
    Annars jobbade jag hemifrån som översättare och div. ekonomi, barnet låg på filt bredvid...ammade och gosade tog jag mig såklart tid till när det behövdes. Jag valde desse arbeten bare derför att kunna jobba hela tiden...tykker det är tråkigt att "bara" va med en bebis...och för att kunna va hemma så lenge barnen ville det. har haft mina barn hemma helt till skolstart...men dock alltid jobbat minst 50%. Passar våran familj helt utmärkt...alla glade och nöjda

Svar på tråden Någon som delat lika på föräldrarledigheten från första början?