Vi har inte delat exakt lika från allra första början, men från cirka tre månader har vi börjat dela veckorna med båda barnen. Vi har varvat perioder av deltidsledighet och heltidsledighet, allt efter vad som funkat med tanke på min verksamhet (är egenföretagare utan anställda) och att vi utnyttjat makens möjlighet att få ut lönekompensation för upp till fyra månaders heltidsledighet (han tjänar över taket). Med sonen blev det ungefär lika i tid i slutändan och det kommer det att bli med dottern som vi är föräldralediga med nu.
Med sonen var vi båda hemma första månaden, sen började maken jobba heltid ett tag. Dottern är född i maj och först tänkte vi att vi skulle båda vara hemma fram till semestern, men sen kände vi att vi kanske skulle spara lite på föräldradagarna (särskilt som hon blev född i början av maj istället för som beräknat i slutet, pga att vi behövde göra planerat snitt) så maken jobbade deltid fram till semestern.
Jobbmässigt har det varit lite stressigt ibland att jobba halva veckor (eller en dag i veckan som jag jobbat i några korta perioder), men för familjen har det varit positivt. Vi har delat ansvaret helt lika från början och är väldigt likvärdiga som föräldrar. Rutinerna har vi skapat tillsammans mer eller mindre (de rutiner vi har, det är inte vår starka sida). Barnen har anknutit till oss båda samtidigt, som man ju vet numera att spädbarn kan göra.
Jag har ammat båda barnen tills de tröttnat strax före åtta månader. Sonen hade mycket amningsproblem i början, till sist fick vi ordning på amningen men fortsatte att delamma. Och det fungerade så bra så dottern delammades enbart av praktiska skäl. När sonen ammade och jag började jobba hade jag fortfarande kontoret hemma så då tog jag en paus när han var hungrig och var jag ute på jobb fick han ersättning. Nu har jag kontoret på ett kontorshotell, så de dagar jag jobbade i höstas pumpade jag två gånger per dag och maken kom förbi på väg till/från dagis och hämtade flaskan. För mig har amningen inte känts som något stort problem, utan något som går att lösa på något sätt, men det har underlättat förstås att jag driver eget och att jag delammat.