Trisomi 13 & 18
Hej! Jag valde att göra ett avbrytande i vecka 21 för att våran lilla ängel bar på full trisomi 13. Det upptäcktes ett hjärtfel på rul och efter många ultraljud på den lilles hjärta så valde vi att ta fostervattensprov för att se om barnet hade Downs, läkaren sa att sannolikheten var liten för det, eftersom vi fick 1:20 000 på kubtestet för Downs. Dom andra två vanligaste trisomierna nämndes inte vid kuben. Läkaren var själv förvånad över att vårt barn hade trisomi 13, eftersom allting annat såg så bra ut på ultraljudet. När han kom till oss för exakt 3 veckor sedan idag så såg han så frisk ut. Jag letade efter yttre fysiska tecken på att han var sjuk. Det enda som jag kunde se var att han hade lite lågt sittande öron och dom var ganska spetsiga. Är det någon annan som också upplevt avsaknaden av yttre missbildningar på sitt trisomi 13 eller 18 barn och att ultraljudet har sett bra ut? Jag vet att våran ängel har det bra där han är nu, men det är ett otroligt tungt val att ta. Varje dag så tänker jag på våran skatt som inte fick en chans här, men jag är också tacksam över att jag fick äran att bära honom i mig för en stund. Kram från Kakan