India skrev 2010-12-06 16:08:16 följande:
Hej,
Jag har precis fått reda på att det lilla livet i magen har Trisomi 18. Jag är i v13 och nu undrar jag hur ni som fick reda på sjukdomen innan resonerade. Behålla eller inte? Jag har förstått att många har fått reda på det sent eller inte alls och då har man ju inget " val" men om ni hade fått reda på det tidigare hade utgången sett annorlunda ut? Jag menar absolut inte något elakt eller okänsligt utan vill ha reda på era ärliga åsikter,,,jag hoppas att ni förstår vad jag menar.......och att jag är lite svammlig nu.............
Hej,
Har inte varit inne på forumet på ett tag. Kanske har du, India, redan beslutat vad som är bäst för dig och det är det viktigaste. Eftersom du ber om råd så tänkte jag skriva några rader ändå. Man kan inte råda i sådana här situationer men jag kan säga hur jag känner. Jag tillhör, precis som Cecilia, de som inte heller hade något "val". Livet med Hedvig är extremt paradoxalt, fyllt av massor av kärlek men med en enorm ångest i bakgrunden hela tiden över att förlora henne. Livet med henne har lärt mig så mycket, låter klyschigt men det är så. Man tittar på henne och översköljs av alla känslor man har i kroppen. Men det är svårt, svårt, svårt. Jag och min man hade velat veta innan. Beslutet hade varit oerhört jobbigt att ta, men vi hade med största sannolikhet gjort abort när vi hade fått reda på utsikterna. Och detta är ju svårt - Hedvig är över sju månader (hurra!) nu och mår bra, kanske är hon också en av de få procenten? Ingen läkare kan ju veta i just det enskilda barnets fall. Som många säger, livet är svårt men vem har sagt att det ska vara lätt? Vi får ta hand om varandra.
Stor kram till dig