-
Jag känner igen det där med att det känns som man är febersjuk. Jag blir lite stel, lätt darrig och seg, precis som när man håller på att bli sjuk, typ influensa. Sedan får jag värk och ont lite överallt i kroppen, som sitter i allt i från några minuter till flera veckor. Värst för mig är krypningar och en massa läskiga muskel/nervryckningar som kommer och går. I går var jag tvingen att ta en stesolid för att kunna somna, det ryckte i varenda muskel (sådant som man ser under huden) det är inte hela armar och ben som sprätter. Direkt sätter tankarna igång om att det är någon sjukdom som är i antågande, jävligt jobbigt.Anonym skrev 2012-01-10 09:45:56 följande:Hej, jag har massa symtom på stress som kommer och går. Alla symtom kommer inte samtidigt. Det har varit känselbortfall i ena ansiktshalvan och ena handen. Varat från några sekunder till någon minut. Mycket huvudvärk, känslig för ljud och ljus. Minnesstörningar, glömmer vad jag ska göra, glömmer svänga när jag ska svänga in på en väg och kör istället rakt. Kan inte läsa en text och sedan komma ihåg vad det stod mm. Vissa dagar känns kroppen "tung" att orka t ex städa tar en evighet. Har bland värk i underarmarna, handlederna det liksom värker och sticker och sen försvinner det. Kroppen känns så samtidigt seg eller som man brukar känna när man är på väg att få influensa. Vissa dagar är det något konstigt med balansen. Har samma känsla som man har när man är onykter. En del dagar har min hjärna svårt att registrera typ intryck. Jag ser ,inget fel på synen men det tar så lång tid innan den signalen typ kommer upp till hjärnan. Jätte jobbigt när jag kör bil eftersom jag lätt missat saker i trafiken. Detta är ett rent helvete helt enkelt. Jag är inte ens fyllda 30 år ännu så det känns ledsamt att det ska behöva vara så här. Vet inte om jag kan klara av mitt jobb igen efter min föräldraledighet,.
-
Hade också lite B12-brist, men mina besvär blev inte bättre för att jag började käka B12. Käkar även magnesium, men det blir inte bättre..pilot93 skrev 2012-01-10 23:06:14 följande:Har i dagarna fått reda på av alla mina symtom beror på.
B12 brist, extrem sådan också.
Mina värden ligger på 110 (normalt ungefär 140), så jag får äta B12 tabletter i mängder dagligen.
Ganska ovanligt i min ålder (snart 19 år).
Men det är otroligt skönt att veta exakt vad det beror på, sedan kan det såklart vara inslag av stress/ångest/oro eftersom jag stressar över mina symtom...
På bättringsväg iallafall!! :) -
Jag får också alla möjliga kroppsliga symptom i omgångar, så jag skulle kunna presentera en lång lista. Jag får inga direkta panikattacker, utan jag går mest omkring och är orolig över alla mina symptom, som gjort mig hypokondrisk och av detta så får jag ångest eller om det är tvärt om. Jag har pratat med läkare flera gånger och tagit olika blodprov, bl.a. sköldkörteln, men inga avvikande värden. Blev remitterad till en KBT-terapeut och det kändes bra, men det var ett tag sedan, så man skulle behöva en ny omgång. Nu är jag inne i en period med lätt yrsel, inre skakningar och muskelryckningar, efter några veckar blir det nog något annat och jag blir lika orolig varje gång att det är någon sjukdom på gång..
-
Jag lider mycket av att det kryper i benen. I bland kommer det intensivt i korta intervall och i bland med lägre intensitet fast under längre tid. Sedan får jag en massa muskelryckningar som sätter sig lite över allt. Nu rycker det runt knäna, man ser hur musklerna rycker under huden. Då skenar tankarna direkt till sjukdomar. Sedan finns det perioder då jag inte alls lider av detta, fast det är dessvärre vanligare att det är besvär än inte. Sedan har provat alla möjliga kosttillskott som magnesium, B12 m.m. men det hjälper inte. Sedan har man ju en massa andra symptom där emellan..Jimmy 249 skrev 2012-01-28 15:47:30 följande:Har bara gått lite i en trappmaskin. Men de känns i hela benen när man går i den. Känns inte så jätte mycke i benet när jag rör mig är mest vid negativ belastning(sträcker ut). Sen när jag legat/suttit stilla ett. Men det kommer o går lite. Sen e de typ som man hade maskar som kröp i benet ibland o att det hoppar/rycker lite iblan runt knät lr i delar av vaden
-
Min mage brukar också guppa i takt med pulsen ..markbon skrev 2012-02-19 23:56:36 följande:Kära medmänniskor! Hur har ni det nu får tiden? Har inte varit aktiv här på ca 3 veckor nu. Har legat på sjukhus pga. Magsmärtor. Har nu fått diagnosen kraftig IBS! Men ångesten över allt har minskat avsevärt, knappt orolig längre, men blir orolig när det gör ont i rygg och mage.
Har även fått träffa en överläkare som sa att han hade analyserat mitt 24h ekg och den visade inga avvikelser! :D :)
Nu skall jag bara undersöka min oarta med ultraljud på fredag då min mage guppar i takt med pulsen.
Jag börjar nu må bättre och bättre, skall till och med provjobba om 2 veckor för att se hur jag orkar! Lyckligare än någonsin nu!
Kram på er alla! -
Ja, det är konstigt vad mycket skit kroppen hittar på. Det känns ibland som hela min kropp vibrerar och nästan gungar, det känns mest om jag ligger ner. Jag känner mig inte spänd, men det är jag säkert, men tanke på alla mina symptom, med muskelryckningarna, darrigheten och inre vibrationer, det låter ju faktiskt som kroppen är helspänd, fast man inte förstår det. Då får jag alltid ångest för att den är någon sjukdom jag drabbats av.markbon skrev 2012-03-02 23:55:48 följande:Att du känner att kroppen vibrerar och att du känner pulsen är ganska vanligt enligt mig iallafall. Jag känner konstant min puls, ligger jag ner i sängen känner jag pulsen slå tydligt som hela sängen guppar i takt. Tyckte till en början att det var jobbigt, nu är det en vana och jag börjar gilla det?!
Min yrsel har jag som kommer och går, idag på jobbet hade jag den konstant, när jag kom hem var den borta. Tror mycket kan komma in att man spänner sig, min yrsel yttrar sig så att jag får en slags ostadighetskänsla, lite båtgung ungefär.
När jag får dessa små skakningar brukar jag gå ner och titta på tv, bara vistas i ett annat rum kan hjälpa. -
Det var många bra tips, utom boken "Befriad från ångest", som jag håller med TS av denna tråd om:Anonym skrev 2012-03-18 18:45:32 följande:Jag har varit spänd under större delen av tonåren när jag ser tillbaka. Mycket spänningshuvudvärk och en del illamående. Troligtvis en del ångest när jag ser tillbaka. Under 2011 blev det plötsligt en del symtom. Ja det blev väl i perioder alla de symtom som ni innan har beskrivit. Sökte hjälp hos läkare, men hon frågade om det var mycket på jobbet. Jag kör på i 120 och är mest spänd och speedad. Jag skiter i att lyssna på kroppen och får ångest varje morgon när jag vaknar. När jag berättar för min man till slut bryter det ut ordentligt och håller i under en helg. Det ligger på en sådan nivå att det är outhärdligt. En tripp till akuten, vilket visade på att det inte vad något fel på hjärtat. Konstigt nog var det inte det jag var orolig för, utan jag ville bara få de obehagliga känslorna att sluta. Jag fick gå till min husläkare dagen efter och fick lite lugnande utskrivet. Jag var hemma en vecka, vilket var en fruktansvärd tid. Tänk att jag hade gått så länge utan att stanna upp och lyssnat på kroppen. Skulle jag bli galen nu? Läggas in? Psykisk sjuk? Tappa fattningen? Jag tänkte dock att nä jag ska tillbaka till jobbet så fort det går. Är det något jag har fått höra så är det att desto längre man är borta, desto svårare att komma tillbaka. Jag gick dock ner i tid några veckor. Det krävdes förändringar för att få allt att fungera. Min läkare sa " vad har ni nu för strategi?" Det går inte att göra som innan, utan det krävs förändringar. Jag tar nu mer egentid, lyssnar på kroppen och är en ny människa. Ångesten försöker att säga oss något. Ta reda på vad det är!!! Ja jag har även dödsångest, vilket ej går att ta bort helt men det går att tänka på ett nytt sätt.
Tips som fungerar för mig:
* blutsaft för att bli pigg
* magnesium för att lugna muskler och minska ryckningar
* träning regelbundet för att trötta ut kroppen och ta bort den inre oron
* positiva tankar
* positiva människor omkring mig som jag är AVSLAPPNAD med och VILL träffa
* göra saker som jag VILL, kunna säga NEJ till saker som jag inte vill
* våga göra saker som jag inte riktigt vågar men VILL göra
* läsa positiva nyheter
* läsa positiva böcker och se positiva filmer
* ägna sig åt det jag känner passion för =hobby
* vara ute i solen så gott det går för att få energi och minska trötthet
* enbart dricka kaffe när jag är avslappnad
* sparsamt med alkohol
* bra kost som grund för att sedan kunna unna mig i lagom mängd
* skratta ofta och mycket, vilket gör mig avslappnad
* massage, yoga, meditation och mindfulness för avslappning och fokusering
* klappa min hund eller krama mina barn i lugnande effekt
* leka med barnen helt fokuserade och i nuet
* tittar på " det okända" för att minska min dödsångest (som tillsammans med stress är grunden till min ångest)
* läst Lucinda Bassetts bok Fri fån ångest 2 gånger. Det är såååååååååååå bra. Jag har gått från jobbig ångest till ångest till mildare grad någon gång i veckan.
* om jag tänker " jag är lugn, avslappnad och stabil" samtidigt som jag ler och andas lugnt med magen och verkligen tror på vad jag säger så kan jag lura och manipulera mig själv till det blir en sanning. Jag har hört att det är omöjligt att må dåligt (känslomässigt) om man tänker positiva och goda tankar samtidigt.
Ni alla vet redan hur mäktiga era hjärnor är. De kan få er att känna fysiska saker i kroppen. Om den kan få er att må så dåligt kan den även få er att må så BRA. Glöm inte det! Det handlar om att vända på det hela. Jag vet att det inte är lätt, men samtidigt veta jag att det går. Fortsätt att kämpa!
www.familjeliv.se/Forum-4-50/m63252838.html -
Jag tror dessvärre att det var den där jävla medicinen (Cymbalta) som gav mig min muskelryckningar, jag hade inga innan jag började och nu 1,5 år efter jag slutade med medicinen, så har jag fortfarande en massa muskelryckningar som magnesiumet inte verkar bita på
-
Känner igen mig precis Carl R, vad är det för fel?
-
Jag tror inte att "tobbes" oro för sjukdom skrämmer upp folk i "onödan". De flesta här är rädda för att vi har eller ska få en "farlig" sjukdom, och om det nu har konstaterats att han inte hade sjukdomen så är det snarare bättre att berätta det, det lugnar snarare än oroar. Hade han däremot sagt att jag har dessa besvär/ symptom och har nu konstaterats ha denna sjukdom, då hade det skrämt upp alla med liknande symptom, och det ska man akta sig för i denna och liknande trådar.
Jag tycker faktiskt att det kan vara relevant att veta om sjukdomen han oroats sig för, och om detta har något med hans ångest att göra. -
Om man lär sig att hantera sin stress och oro, återställs inte signalstörningarna från hypofysen då, vad sa läkaren, eller måste man alltid medicinera?linch skrev 2012-08-24 11:01:58 följande:När man har det här stresspåslaget hela tiden så blir det tydligen kaos i hypofysen vilket kan göra att det blir signalstörningar som går ut fel till organen. Därav kan man uppleva fel på så många ställen samtidigt!
-
Om du haft förmånen att träffat en läkare som verkar påläst i ämnet stress/ ångest och dessa uttryck, så vore det intressant att höra vad denne har att säga om de bakomliggande orsakerna till våra symptom. Vi känner ju alla till att man kan får alla möjliga symptom när kroppen är anspänd och vi är oroliga, och man undrar ju varför vi får alla dessa symptom. Darrighet, pirrningar, muskelryckningar, stelhet/ värk, hjärtklappning, yrsel, domningar, känselnedsättning, ont i bröstet, m.m. trots att läkarna inte hittar något "fel" på oss. Är detta ett uttryck för att hypofysen sänder ut felaktiga signaler i kroppen p.g.a. "stresspåslaget"? Jag tror det är lättare för oss hypokondriker och ångestladdade personer att hantera våra symptom om någon kan förklara varför det rycker och pirrar i kroppen, så vi inte behöver oroa oss för MS, ALS eller något annat skit.linch skrev 2012-08-24 23:16:03 följande:Jag vet faktiskt inte!! Och jag vet inte heller om detta händer alla eller bara dom som har lite tokiga värden och låga tex kortisolvärden?! Men jag kan återkomma i frågan för jag ska dit igen :)
Så om du kan få lite feedback av denna läkare, så delge gärna oss andra efter ditt besök.. -
Jag har mycket muskelryckningar i perioder, ibland är det lite mindre, men så sätter det fart igen och det rycker och hoppar ta mig fan över allt. Det har varit så i ca 3 år och jag har tagit diverse prover etc. hos läkare men det är nog "bara" spänningar och ångest, hoppas jag . Har provat Magnesium, B12 m.m. men inget har hjälpt. Sedan kryper och pirrar det i olika kroppsdelar .Anonym skrev 2012-09-17 20:59:17 följande:Jag har haft många många symptom men på slutet har jag haft muskelryckningar lite här och där men mest i benen. Någon fler som känt så?
-
Frågade du din läkare om detta, du skulle återkomma med rapport?linch skrev 2012-10-22 19:04:40 följande:Någon som äter/ätit sertralin?! Erfarenheter? Min läkare rekommenderar en låg dos för att försöka stabilisera mina impulser i hypofysen. Alltså inte för att jag är deprimerad.. Även om jag på grund av alla mina fysiska symptom är ngt trött på att aldrig få må bra känner jag mig hyfsat stabil i det psykiska måendet. Känner mig dock rädd för denna medicin och alla biverkningar...
Citat: Om du haft förmånen att träffat en läkare som verkar påläst i ämnet stress/ ångest och dessa uttryck, så vore det intressant att höra vad denne har att säga om de bakomliggande orsakerna till våra symptom. Vi känner ju alla till att man kan får alla möjliga symptom när kroppen är anspänd och vi är oroliga, och man undrar ju varför vi får alla dessa symptom. Darrighet, pirrningar, muskelryckningar, stelhet/ värk, hjärtklappning, yrsel, domningar, känselnedsättning, ont i bröstet, m.m. trots att läkarna inte hittar något "fel" på oss. Är detta ett uttryck för att hypofysen sänder ut felaktiga signaler i kroppen p.g.a. "stresspåslaget"? Jag tror det är lättare för oss hypokondriker och ångestladdade personer att hantera våra symptom om någon kan förklara varför det rycker och pirrar i kroppen, så vi inte behöver oroa oss för MS, ALS eller något annat skit.
Så om du kan få lite feedback av denna läkare, så delge gärna oss andra efter ditt besök.." -
För att få dina symptom, så kan det aldrig bero på ett "något förhöjt blodtryck". Om det skulle vara ditt blodtryck som var boven i dramat, så skulle det vara skyhögt och då måste du ta medicin. Mycket märkligt att någon på VC påstod att dina besvär berodde på blodtrycket. Du beskriv ett klassiskt ångestsymptom, direkt taget ut skolboken. Du måste lära dig att varva ner och slappna av, gärna KBT-terapi. Det kan vara svårt att ta sig ur dessa besvär som tillsynes uppstår "utan anledning", men det är viktigt att du kollar men din läkare så det inte är något fysiskt, men det kan jag lova till 99,9% att det inte är.Anonym skrev 2012-10-31 23:58:33 följande:Jag är 24årig tjej. Jobbat på sjukhus sen jag var 18år som USK och har sett det mesta. Aldrig haft ångest/panikångest/hyperkondri tidigare.
I början på sommaren började jag känna mig yrslig, fick liksom stanna upp och ta ett djupt andetag. Och när vi var många i personalrummet fick jag svettningar, skakningar och panikkänsla. Men det lyckades jag dölja.
Sedan har det blivit värre, och en kväll då jag var ensam hemma fick jag en riktig panikångestattack. Vilket är det vidrigaste jag varit med om. Men på nåt vis lyckades jag hålla lugnet då jag fattade att det måste vara panikångest och försökte lugna mig.. Och efter ungefär två timmar gick det över.
I dagens läge har jag typ konstant yrsel, huvudvärk och trötthet.. Börjar få svårt att sköta mitt jobb då jag alltid känner mig så trött.
På kvällarna har jag typ fått mani på att känna efter pulsen på mig själv, i tron på att jag ska få ett hjärtstopp vilket är min största rädsla. Får i samband med att jag stressar upp mig ont i ryggen.
Och några gånger i veckan får jag nån form av "mildare" panikångest när jag ska sova.
Är också rädd för att vara ensam och vill inte gärna gå hemmifrån. Bor med sambo, som nog inte riktigt har förstått mina problem.
Har varit i kontakt med VC en gång då de sa att mina problem beror på mitt blodtryck som är något högt, men ville att jag skulle återkomma.
Men vet inte hur jag ska formulera mig och därför drar mig för att ringa.
Tänkte fråga er som kanske är mer insatt, går det att jobba med nån form av ångestdämpande medicin? Eller måste man vara sjukskriven? -
Jag har i perioder stora problem med muskelryckningar, och det oroar mig svårt. Tankarna far i väg till någon neurologisk sjukdom förstås. Jag gjorde en "enkel" neurologisk test hos min husläkare, men där fanns inget avvikande, så han tyckte inte det fanns anledning att skick iväg mig till neurologen. Vissa perioder så känner jag inte av några muskelryckningar och ibland är det intensivt (kan vara på flera ställen samtidigt och precis var som helst på kroppen), det vanliga är att det rycker till lite i bland, men sedan försvinner det. Nu har det börjat att rycka någonstans inuti en biceps, jag misstänker att något triggades igång när jag körde ett hårt träningspass (biceps) på gymmet, men man blir ändå orolig varje gång, vilket är fruktansvärt jobbigt. Mina muskelryckningar började för ca 4 år sedan, och det var en period då jag mådde mentalt dåligt och hade många av alla andra symptom som man kan ha, men muskelryckningarna och pirrningar i t.ex. benen är det som jag tycker oroar mig mest. När ska man bli av med skiten?Anonym (? 2) skrev 2013-06-04 10:28:37 följande:
Tack snälla du för ditt svar! Jo, jag vet allt det där men som du skriver, det är så skrämmande! Jag har ju haft muskelryckningar överallt, men det är så jobbigt när de kommer på samma ställe länge! Men det går väl över som allat annat Och någon svaghet har jag inte alls, så det borde ju inte vara nåt farligt! -
Magnesium har dessvärre aldrig funkat för mig, jag har provat olika doser. Jag tror att det är placebo som gör att vissa upplever förbättringar, men man vet aldrigAnonym (krasch) skrev 2013-06-09 13:22:51 följande:Oj ja det förstår jag! Ja för mig var det också så att många saker hände samtidigt och jag pallade helt enkelt inte det... ja hoppas det blir bättre med lite magnesium för dig också Och att du får möjlighet till egentid också. Det är skitviktigt just för att kunna ladda...
-
En förkylning brukar förvärra/ framkalla dessa dubbelslag. Jag har inte haft detta på nästan 1 år, men när jag nyligen blev förkyld, så började jag att få lite dubbelslag igen, men det har nu släppt. Då gäller det att inte börja grubbla på detta för då kan man lätt glida in i en ny period med dubbel och trippelslag igen och mer ångest får man, en ond cirkel.Anonym (Snurrig) skrev 2013-12-13 09:27:01 följande:Konstigt, har nu haft dubbla/trippla hjärtslag i tre dagar. Känns som man har en flipperkula i bröstkorgen. Kanske beror på att jag varit otroligt förkyld. Men irriterande är det iaf.