Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Tips för er med stressymptom är www.utbrandhetshjalpen.com/forum/ .
Tips för er med stressymptom är www.utbrandhetshjalpen.com/forum/ .
Det verkar som att vi är många som reagerar extra mycket på synintryck? När jag var som sämst klarade jag inte höga/plötsliga ljud, beröring på huden och maten smakade konstigt. Men nu så återstår "bara" att jag är synkänsligt - framför allt olika avstånd och rörelser (för många eller såna jag inte är beredd på).
Har följt tråden och har gjort en sammanställning över de symptom som räknats upp av ren nyfikenhet. Har tagit mig många omgångar och det stämmer nog inte helt hundra men man får ändå en bra överblick vilka symptom vi i tråden har tycker jag (Siffran i parentes efter är hur många som angett det symptomet):
Somatiska (kroppsliga) symptom
Yrsel (31)
Balanssvårigheter/ostadighetskänsla (2)
Svimningskänsla (1)
Svimning/kolaps (2)
Hjärtklappning/hög puls (20)
Extraslag från hjärtat (1)
Hyperventilerar/andas ytligt (3)
Smärta i/tryck över bröstet (14)
Andnöd/tungt att andas (19)
Andfåddhet (1)
Ont i magen/magkatarr/halsbränna/problem med magen (26)
Illamående (11)
Diarré (6)
Förstoppning (1)
Kräkningar (1)
Dålig aptit (6)
Viktminskning (1)
Huvudvärk/tryck/spänning i huvudet/migrän (22)
Värk i nacke/axlar (7)
Värk övriga kroppen/muskelvärk (12)
Stela/onda leder (4)
Spänningar/kramper i kroppen (4)
Spänningar i käkarna/gnisslar/hackar tänder (16)
Spänning/obehag i halsregionen (4)
Svårt att svälja/klump i halsen (6)
Halsont (som vid förkylning) (5)
Hosta (blosig slemhosta) (1)
Domningar/stickningar/känselbortfall (ansiktet och övriga kroppen) (18)
Ryckningar/tics (t ex ögonen, munnen) (10)
Musklerna lyder inte (ansikte el kropp) (4)
Darrningar/skakningar (13)
Svaghet/matthet (8)
Problem med menscykel (1)
Svullet ansikte (1)
Känslig hy/ nässelutslag/ klåda/eksem/sår (5)
Feberkänsla/frossa/fryser/värmevallningar/svettningar (15)
Muntorrhet (2)
Tinitus (5)
Återkommande infektioner (1)
Myrkrypningar (1)
Kissnödig (1)
Allmän sjukdomskänsla (2)
Minne/kognition
Ljudkänslighet (12)
Svårt med synintryck (ljus, saker som rör sig etc) (5)
Synrubbningar (fläckar, blixtar, flimmer etc) (18)
Annorlunda smakupplevelse (3)
Svårt med beröring (3)
Minnesproblem (18)
Svårt att sålla intryck (4)
Koncentrationssvårigheter/svårt att fokusera (7)
Svårt att få ihop information (1)
Psykiska/övriga symptom
Panikkänsla/rädsla/obehag (3)
Panikångest (9)
Ångest (8)
Sömnproblem/störning (10)
Rastlöshet/svårt att sitta still/koppla av/oro (6)
Hypokondri (7)
Overklighetskänsla/avstängd/förvirring/tunnelseende (11)
Irritation (2)
Trötthet (13)
Håglöshet/nedstämdhet/hopplöshet (4)
Dödsångest (2)
Gråter (2)
Känsla av att vara galen/ska dö/tappa kontrollen/inte kunna röra mig (4)
Självskadebeteende (1)
Känslostormar (2)
Hallucinationer (2)
Clara: det stress kan göra är att skapa en oerhörd obalans i kroppen. Många olika hormoner som har olika uppgifter hamnar i obalans - det är därför symptomlistan är så lång. Musklerna behöver vila efter ansträngning. När vi är under stress pumpas blodet ut i musklerna som spänns, detta för att stressen från början var för överlevnad när vi t e x blev anfallna av en sabeltandad tiger. Skillnaden är att vid korta stresspåslag får muskeln sedan vila och återhämta sig - men är man spänd hela tiden och sen dessutom anstränger den redan ansträngda muskeln så kan man få såna problem som du beskriver. Min kropp begränsar mig så att jag kan inte anstränga mig över huvud taget. En rask promenad är inte att tänka på för så fort jag kommer upp i puls blir jag matt och skakig i stället.
Att få problem med finmotoriken är heller inte ovanligt. Jag får problem med munnen, känner att den domnar och inte hänger med när jag pratar. När jag mår som värst klarar jag inte av att ta ett glas och föra till munnen. Handen skakar och förlorar greppet, munnen och nacken skakar.
Svårt att svälja är vanligt vid ångest/stress.
Det finns också ett psykologiskt moment i det hela: när vi uppmärksammar något så upplever vi det också. Att försöka att inte tänka på är också att uppmärksamma. Skulle jag koppla upp din hjärna mot elektroder och säga "du får en miljon om du inte tänker på en rosa elefant på en timme" kan du ge dig sjutton att den rosa elefanten skulle dyka upp precis hela tiden. Hjärnan fungerar i bilder, ett "inte" kan den inte se. När jag hade "cancer i benet" hade jag en otrolig värk, jag var övertygad om att det var en tumör. När jag sedan kom iväg till doktorn och fick besked att det inte var något försvann värken.
Jag hoppas du får besked snart och jag hoppas innerligt att det finns andra förklaringar än de du fruktar.
Tryck "visa endast" under mitt nick så hittar du mina symptom. Jag har diagnosen utmattningssyndrom sen ett år tillbaka. Jag förstår att det är svårt men ju mer vi uppmärksammar ett symptom ju mer framträdande blir det. Stress tar sig många olika uttryck som man har svårt att tro kan komma från det men som sen visar sig komma ifrån det. Har själv varit inne på MS, hjärntumör, ALS och diabetes många gånger. Har du blivit utredd för firbromyalgi med tanke på värken och svagheten?
Förstår att det är fruktansvärt jobbigt, hoppas du får lugnande besked på måndag!
Clara: hur gick det idag?
Samtliga kriterier som betecknats med stor bokstav måste vara uppfyllda för att diagnosen ska kunna ställas.
A. Fysiska och psykiska symtom på utmattning under minst två veckor. Symtomen har utvecklats till följd av en eller flera identifierbara stressfaktorer vilka har förelegat under minst sex månader.
B. Påtaglig brist på psykisk energi dominerar bilden, vilket visar sig i minskad företagsamhet, minskad uthållighet eller förlängd återhämtningstid i samband med psykisk belastning.
C. Minst fyra av följande symtom har förelegat i stort sett varje dag under samma tvåveckorsperiod:
1. Koncentrationssvårigheter eller minnesstörning
2. Påtagligt nedsatt förmåga att hantera krav eller att göra saker under tidspress
3. Känslomässig labilitet eller irritabilitet
4. Sömnstörning
5. Påtaglig kroppslig svaghet eller uttröttbarhet
6. Fysiska symtom såsom värk, bröstsmärtor, hjärtklappning, magtarmbesvär, yrsel eller ljudkänslighet.
D. Symtomen orsakar ett kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
E. Beror ej på direkta fysiologiska effekter av någon substans (t.ex. missbruksdrog, medicinering) eller någon somatisk sjukdom/skada (t.ex. hypothyreoidism, diabetes, infektionssjukdom).
För vissa hjälper inte att prata, det är viktigt att veta. För vissa hjälper en kombination av samtal och medicinering och för andra behöver man medicinering först för att komma till en sån nivå att man kan tillgodogöra sig samtalsterapi.
Vad som hjälper dig Anonym (Så orolig) kan ingen annan veta. Du behöver stöd av en bra läkare som har kunskap gällande stress och som vet vilka vägar att gå som finns.
Overklighetskänslor är vanligt vid ångest och stress samma som tankar att man håller på att bli galen el liknande. Personer som har psykoser vet inte om det utan tror att det de upplever är verkligt - du kan alltså släppa dessa tankar.
Det är jättevanligt vid stress och ångest att man har svårigheter att andas. Dels kan det vara psykologiskt (att det inte finns någon kroppslig orsak alls mer än att "det känns så" och ju mer man känner efter ju mer känns det. Det är också vanligt vid ångest/stress med torra slemhinnor - det kan man också få neråt halsen och längre ner vilket gör att det känns trögare att andas. Muskelspänningar som många nämnt är också vanligt. Finns också en kota som kan hamna lite fel och som gör att just den där sista luften känns omöjlig att få ner.
Ett tips från mig: jag har haft detta problem många år och var på allergimottagningen för mina allergier. Tog då upp detta. De trodde inte på astma men jag fick en spirometer/spirometri eller vad det heter på recept som jag har hemma - den blåser jag i när jag har trögt att andas. Och inte en gång har det gått under mitt normala värde trots att jag känt att det varit svårt. Detta har hjälpt mig att slappna av och inte oroa mig.
Ska de kolla köldkörteln skall minst TSH, T3 och T4 kollas.