Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Hej!
Har följt den här tråden ett tag och tänkte dela med mig av de symtom jag upplevt under tiden med stress/ångest/panikångest.
- Avdomnande känsla i huvudet
- Som ett hårt "band" runt huvudet
- Sockerdricka i huvudet
- Brännande/stickande känsla på höger sida av huvudet, eller skalp
- Yrsel
- Lock för örat, låter som det är "fullt" när man andas och hör sig själv
- Synen på främst höger öga, glansig, suddig
- Ont/Spänd nacke, rygg, skuldror
- Stickande känsla i armar, delar av handflator
- "Jobbig" pirrande, vibrerande, spänd känsla runt vänster bröstmuskel, hjärta
- Hjärtklappning
- Känns som om hjärta slår "hårt"
- Känner och tänker, fokuserar på pulsen ... håller hand på hals/hjärta
- Ont i mellangärdet
- Ont i magen, främst nedtill
- Spänd, bubblig, gasig mage. Jobbig känsla i magen, som om något lurar därinne. Ett tryck, reflux, halsbränna, som om maten inte går ner ibland.
- Gurglande, poppande ljud från näsa/hals
- Svårt att djupandas
- När man andas känns det inte som om jag får tillräckligt med luft, alt. känns den väldigt kall (eller som när jag är förkyld)
- Stickande, brännande känsla i tunga och näsa
- Overklighetskänslor, känns inte som jag är i min kropp utan att jag tittar på mig utifrån
- Varma/Kalla sensationer i kroppen
- Kalla händer/fötter, fryser
- Som "blixtar" i huvudet
- Nerver som sprattlar
- Spända halsmuskler
- Svullen lymfkörtel på hals
- Trött
- Sockersug
- Ibland hungrig ibland helt aptitlös
- Inte så intresserad av sex heller
Tja ... det var väl lite av det jag upplevt. Jag har gjort i princip alla tester man kan göra inom sjukvården, enda är väl att ingen gastroskopi eller "röntgen" på huvud har gjorts men troligtvis (säger troligtvis då hypokondrikern i mig fortfarande till viss del påtalar att det är något annat fel) ... är det "bara" ångest/stress. Har även tagit hjälp av alternativmedicin och har börjat tagit vissa tillskott (bla. c-vitamin, järn, kalcium/magnesium, omega 3) samt Papaya/Lactiplus för matsmältning/mage.
Jag har gått hos KBT'are och Kommunikolog och tycker det har hjälpt mycket ... men fortfarande finns en del kvar som det känns. Jag vet i det stora hela vad jag behöver jobba med och förhoppningsvis kommer det ge med sig mer och mer ... dock är det upp och ner.
Någon annan som upplevt lite som jag nämner?
/andreas