Inlägg från: Anonym (en till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en till)

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Anonym (Umattning) skrev 2012-02-15 17:48:25 följande:
    Jaha, nu fått det bekräftat av läkaren på stresskliniken, jag svarar inte på behandlingen som förväntat trots att jag genomfört den som jag ska. Har ju haft detta på känn ett tag.

Känns bra att få det bekräftat men samtidigt jobbigt - för jag har ju varit helt övertygad om att det är utmattning jag drabbats av - sedan dag ett! Nu tvivlar jag - finns det något annat underliggande som gjort mej känsligare än normalt för stressen jag utsatts för - och som gör att det inte hjälper med KBT? och VAD i så fall?

Nu blir det tillbaks på ruta ett - till vårdcentralen.

Jag känner igen mig i din beskrivning, har nu varit sjukskriven 2,5 år utan att bli bättre. Jag undrar när det kommer till den behandling du genomgår - hur  mycket handlar om återhämtning, att lära sig lyssna på kroppen och acceptans över situationen som är nu? Det är det många brukar ha svårast för i detta tillstånd, och så länge vi kämpar för att bli bättre, stressar upp oss när vi inte blir det är det en upprätthållande faktor. Tvärtemot vad som är mångas uppfattning är inte KBT en universalmetod som funkar för alla, långt därifrån.

Jag känner dock mer och mer att det kanske ligger något annat bakom mitt mående och fick kontakt med en privat läkare som nu gör utredning för Sjögreens syndrom och ME (Kroniskt trötthetssyndrom). Jag hoppas ju dock att det inte ska visa något då dessa är kroniska sjukdomar och jag hela tiden kämpar mot den dag jag mår bättre och kan börja leva och jobba igen.
  • Anonym (en till)
    Anonym (Umattning) skrev 2012-02-15 18:10:50 följande:
    Min behandling har handlat mycket om att acceptera min energinivå jag har nu, att lära mej stanna upp och lyssna in vad kroppen säger och vad jag känner, att få in bra rutiner på mat, pauser och sömn under dagen, (gruppträffar eg per vecka varvas med arbetsträning). Denna behandling har gett mej mycket kunskap men det har inte lett till att jag återfått någon energi - tvärtom orkade jag mer i somras innan behandlingen började.

Intressant med din utredning, du får gärna berätta mer om hur det går (i min blogg finns en mailadress du kan använda om du inte har lust att berätta i detta forum).

Jag har läst lite på din blogg och en sak jag funderar på är - har du fått någon tid för enbart återhämtning? Det vill säga en tidsperiod heltidssjukskriven utan "måsten" Frågan är när utmattningen sjunkit så djupt om det är en god idé att försöka "göra" bort den? Din kropp skriker ju efter vila samma som din hjärna - att då gå på arbetsträning och denna behandling, är det så bra? Om man bryter ett ben är det inte att träna upp benet som är prio ett, först måste det ju få läka?
  • Anonym (en till)
    Anonym (Umattning) skrev 2012-02-15 18:30:41 följande:
    Jag har inte haft någon sådan tid som du beskriver - i våras hade jag en kort sådan period, men då helt utan stöd och kartläggning - men jag tror att Gruppbehandling och Arbetsträning kom på tok för tidigt. Dessutom är det ingen som säkerställt och kollat upp med mej hur mycket och vilka vardagsaktiviteter totalt som är påverkade och vad jag klarar av och vad som händer med detta då grupp och arbetsträning läggs på.

Så vi får se vad som händer nu - är ju inskrivning i ett samverkansprojekt m FK o AF som är inriktning arbetstrehabilitering men ifrågasätter om det är rätt för mej att fortsätta med den i detta läget. Läkaren ville att det skulle göras en bedömning av mina funktionsnedsättningar innan arbetsrehab kunde fortsätta.
    Hm. Låter tyvärr som att du puschats på för mycket, tycker jag. Människor som drabbats av utmattningssyndrom (om vi nu utgår från att det verkligen är det) har som problematik att de är väldigt fokuserade att "göra", kämpa bara lite till etc. Den största utmaningen för sådana människor är att vara och begränsning ofta oerhört viktig i initialfasen om man har kommit väldigt långt i sin utmattning.

En bedömning av funktionsnedsättning och problematik ska ju herregud göras först - utifrån detta ska man sedan göra en vidare bedömning för vidare åtgärder.  Har du t ex träffat arbetsterapeut? Har du berättat att du blivit sämre under behandlingens gång?
  • Anonym (en till)
    Anonym (Umattning) skrev 2012-02-15 19:56:02 följande:
    TACK!! du tänker som jag!
    Ja, jag har varit tydlig med att jag inte blivit bättre utan snarare sämre, därav doktorns villrådighet.

Håller med dej till fullo - en noggrann kartläggning (av funktionsnedsättningen och hur den påverkar aktiviteter i vardagen) måste ligga till grund för resten. Detta är INTE gjort, och jag har efterfrågat det men inte blivit lyssnad på. Jag har inte träffat en arbetsterapeut och jag är sorgligt medveten om att arbetsterapeuten sitter på den kunskap jag behövt ta del av (är arbetsterapeut själv - men att behandla sej själv går ju inte som bekant).

På grund av den uteblivna grunden (som jag skrivit om här och här) har jag gått till patientnämnden som har tagit på sej att rota i det hela. Jag har även ifrågasatt om det är så klokt att gå vidare i en ännu mer avancerad arbetsträning då jag inte klarar av att utöka den jag har i det tempo de beräknar rimligt. Jag har oxå bett om att Stresskliniken ska överföra sina dokument till en rehabsamordnare på min nya VC, som oxå är arbetsterapeut.

Det tog mej från mars 2011 till januari 2012 innan jag kunde sätta ord på vad som kändes så ologiskt och fel, men sen jag kunnat sätta ord på det har jag verkligen hojtat till och sagt HALLÅ stopp, stanna!!! Kunde inte polletten trillat ner hos NÅGON av dem som har varit ansvarig för min rehabilitering lite tidigare??
    Tyvärr är det nog så för många har jag förstått, det fattas väldigt mycket kunskap inom vården. Blir dock ledsen att du ändå fått kontakt med "proffs" på denna typen av sjukdomar och ändå verkar de ha missat så fatalt. Det hör också till "KBT-andan" att det ska gå fort, att "göra" är (den enda) nyckeln till tillfrisknande och att alla människor är stöpta i samma form och behöver samma behandling.

Jag har själv fått söka hjälp om och om igen. För allt jag kommit med "beror på stress". Jag har dock en hel del kunskap inom området och har känt en längre tid att det inte stämmer. Det är något mer. Blir jag motbevisad så blir ingen gladare än jag - jag vill absolut inte ha en kronisk sjukdom och kanske må så här resten av mitt liv. Men det krävde att jag till slut gick till en privat läkare för 1200 kr besöket. Jag har tagit upp med min "vanliga" läkare otaliga gånger just gällande Sjögrens och ME men blivit bortpratad. Jag nämnde inte ens dessa diagnoser för privatläkaren utan hon lyssnade länge och sa sedan att just dessa två borde utredas.

Det tråkiga är att för en frisk människa är det jobbigt att stå på sig och kämpa för sin rätt, men för än sjuk människa kräver det krafter man inte har.
  • Anonym (en till)
    markbon skrev 2012-02-20 11:10:11 följande:
    Beroende på hur smala ni är så är det olika. SMala människor känner det ofta tydligt. Jag har aortabråck i släkten, därför ville doktorn kika så det inte är något. Jag har är inte smal och inte fet, men jag gick ju ner 10 kg när jag var nere i sörjan.

Därför behöver ni som är normala i kroppsbygnaden inte oroa er.
    Jag är långt ifrån smal och känner det ändå. Men jag oroar mig inte alls.
  • Anonym (en till)
    Anonym skrev 2012-02-24 19:45:00 följande:
    Ny här.

Jag mår pyton sen ca 3 år. Började i samband med att jag fick sägas upp från jobbet på mycket lösa grunder (det var utomlands) och blev därigenom arbetslös och fick flytta efter det. Flyttade inte inom samma stad, utan väldigt långt. Fick ett helt nytt och mycket sämre liv i samband med detta. Min mamma fick cancer samtidigt och jag fick ta hand om henne och lever fortfarande i ovisshet om hennes framtid. Har ingen annan familjemedlem än henne som kunnat vara till hands. Är annars ensam med två barn, har ingen avlastning. De fick byta skola och den äldsta blev mycket mobbad i sin nya klass, vilket gjorde mig grymt stressad, och tog min sista kraft för att lösa situationen. Hoppade på en utbildning heltid och extrajobb på helgerna för att skapa förutsättningar till ett nytt liv, men kraschade någon gång där. Kunde inte gå upp den där helgen, för kroppen lade helt av. Hade haft permanent blixtrande huvudvärk och levde på treo comp.

Blev då fysiskt sjuk. Jag gick till VC för att prova om det var något med sköldkörteln, men det var inget enligt proverna. Han sa däremot att han tyckte jag verkade deprimerad, men sen blev det typ mest "vad kom först, hönan eller ägget?"-diskussion av det hela. Är jag deprimerad för att jag har huvudvärk varje dag eller har jag huvudvärk varje dag för att jag är deprimerad? Fick ingen klarhet i det, fick utskrivet b-12 och hade järnbrist, tar tabletter för det. Remitterades till en psykolog också. Det tog tid, ca 6 månader innan det gick igenom. Under tiden blev jag sämre, och tappade a-kassan, den lilla lilla säkerhetslina som funnits. Har försökt lägga allt fokus på hela min familj, dvs åldrande föräldrar och två små barn. Har glömt mig själv på vägen. Att aldrig klara sig ekonomiskt är fruktansvärt stressande också.

Nu har jag gått till henne ett år. Jag sa att jag är helt sjuk av stress. Jag har sömnsvårigheter, kallsvettas, daglig värk, är orolig, ligger och vrider och vänder på allt. Har följt upp min svåra huvudvärk och läkaren sa att han aldrig sett någon ha så nedslipade tänder som jag, "antagligen efter års tandgnisslan och ihopressade käkar". Men det är skumt för det är psykologen som huvudsakligen följt mig, och som skulle kunna sjuksriva mig. Hon kan dock inte se att det kommer sig av stress, utan ville ställa någon annan slags psykisk diagnos. Nu har det fastnat där. Gnabb hela tiden.

Själv häpnar jag när jag ramlade in här och ser att vad ni skriver kunde jag ha skrivit också, men ni har fått annan diagnos. Hon vill få det till att jag har en personlighetsstörning. Jag som för bara några år sedan inte hade dessa fysiska problem!?! Jag som varit helt funktionsduglig innan. Mycket konstigt.

Hur som helst, försöker få rätsida på allt. Inte lätt. Stångar mig blodig i mötet med vården. Har aldrig fått en enda sjukskrivning beviljad. Vill bli frisk och kunna leva normalt igen!
    En psykolog kan för det första inte sjukskriva dig, det gör alltid läkare. Du måste också ta upp dina funderingar med psykologen om den diagnos denne vill sätta. Många symptom kan stämma in på flera diagnoser, många människor har också fler än en diagnos. Be din psykolog förklara hur denne tänker, fråga tills du fått svar på alla frågor. Berätta hur du tänker. En personlighetsstörning dyker inte upp i vuxen ålder och det låter ju onekligen som att du har haft det väldigt pressat. Läs också på på t ex stressmottagningen.nu (tror det är nu men kan också vara .se eller .com) om symptom, diagnoskriterier och åtgärder vid dessa sjukdomar så att du är väl förberedd. Det är alltid bra att skriva ner frågor och funderingar att ta med sig. Kommer ni inte överens så byt psykolog så att du känner att du får hjälp.

Och har du problem med tandgnissling bör du gå till tandläkare och få en bettskena, dels för att undvika ytterligare slitage på tänderna och huvudvärk, men också slippa belastning på käkarna.
  • Anonym (en till)
    Jaggg skrev 2013-07-02 09:16:01 följande:
    Hej,

Vilken är bästa metoden mot att bearbeta ångest tycker ni?
    1. Kunskap
    Genom att förstå vad som verkligen händer i kroppen och varför man upplever det man gör får inte fantasin på samma sätt spelrum att skena i väg i katastroftankar. En bra början: www.ltu.se/cms_fs/1.4458!/en_bok_om_panik.pdf (detta är dock reklam för mediciner, skippa medicinbiten).

2. Terapi
    Det är olika vilken terapi som hjälper olika personer, vissa behöver kbt för att jobba med symptomen, andra behöver psykodynamiskt för att arbeta med själva källan till panikångesten som kan ligga långt tillbaka i tiden.

3. Egenvård
    Här finns det många olika knep att ta till. Mindfullnes, meditation, distraktion (tvinga hjärnan att tänka på annat som t ex korsord, räkneövningar, balansövningar -stå på ett ben, ev medan man tittar i taket eller rör på övriga kroppen,  titta på film, lyssna på hög musik), spikmatta, ringa en vän, andningsövningar, ta en promenad eller springa, dansa till hög musik, måla, läsa böcker om ångest (man glömmer lätt det man läst under ångestattacken, när man läser kopplas logiken på men man ska INTE googla sina symptom om man har hälsoångest).
  • Anonym (en till)

Hej!

Ser att det är ett tag sen den här tråden var aktiv men gör ett försök.. Jag har miljoner (känns det som) symtom som enligt läkare beror på stress och ångest. Känner igen mig i så mycket av det ni skriver.

Jag har dock senaste tiden börjat få nya symtom i samband med att jag äter. Det börjar sticka/klia i hårbotten, sen sprider det sig till övriga kroppen. Jag får en känsla av panik och allra helst vill jag springa iväg. Detta SKULLE kunna vara någon allergi, jag har medicin och väntar på utredning, men jag funderar på om det inte "bara" är något ångest/stress relaterat. Det finns ingenting gemensamt jag ätit när det här händer och jag vågar knappt äta någonting längre, tänk om jag dör? Jag äter knappt det jag ens VET att jag tål och ätit hur många gånger som helst. Jag förstår ju att det här inte är ett normalt förhållande till mat men jag kan inte hjälpa det. Jag har tidigare kunnat äta allt utom nötter men inte funderat mer på det, nu är jag som sagt mer eller mindre rädd för all mat.

Är det någon om känner igen sig i det här?

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?