• Anonym (? 3)

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Jag vet inte hur mycket som är stress då ingen utrett mig grundligt men det är vad de säger

Fysiskt:

Huvudvärk

Biter ihop käkarna

Stressblåsa

Illamående

Ont i magen

Darriga händer

Mensrubbningar

Ont i kroppen

Psykiskt:

Sover dåligt (4-5 timmar men vaknar upp flera ggr)

Ångest

Svårt att koppla av

Nedstämdhet

Lättirriterad

Dåligt minne

Svårt att koncentrera mig

Säkert mer men det jag kommer på nu.

Mitt största bekymmer är illamåendet. Är det vanligt?

Borde msn göra nåt åt dessa syntom eller är det inte alarmerande än? Tycker det är svårt att sova

• Anonym (? 3)
    Anonym (? 3) skrev 2013-10-26 23:07:48 följande:
    Jag vet inte hur mycket som är stress då ingen utrett mig grundligt men det är vad de säger

Fysiskt:

Huvudvärk

Biter ihop käkarna

Stressblåsa

Illamående

Ont i magen

Darriga händer

Mensrubbningar

Ont i kroppen

Psykiskt:

Sover dåligt (4-5 timmar men vaknar upp flera ggr)

Ångest

Svårt att koppla av

Nedstämdhet

Lättirriterad

Dåligt minne

Svårt att koncentrera mig

Säkert mer men det jag kommer på nu.

Mitt största bekymmer är illamåendet. Är det vanligt?

Borde msn göra nåt åt dessa syntom eller är det inte alarmerande än? Tycker det är svårt att sova

Glömde lägga till, ständiga mardrömmar om än det ena än det andra. Vaknar och är rädd att somna om, som nu.
  • Anonym (? 3)
    Anonym (zz) skrev 2013-10-27 16:08:35 följande:
    Har själv haft problem med illamående i perioder eller "attacker" från ingenstans, blir då även ofta känslig för mat ( även prat om), dofter, mm..o ofta panik känsla samtidigt. lite gravid typen av det..det som funkar på mig då är faktiskt magnesium, finns ju som tugg/sugtabletter vilket när det var som värst gick att lägga under tungan..även b-vitamin komplex hjälper. annars är ju ingefära droppar eller te bra, och nåt som jag numer alltid har med mig..en påse vitpeppar och en med kryddnejlika. vitpeppar mot orolig mage o diaree och nejlikor är toppen att tugga mot illamående. räddat några gånger på tåg o stan mm

Ok tack måste testa! En annan sak som verkligen oroar mig är huvudvärk och yrsel...rädd att det är en tumör typ ????
  • Anonym (? 3)
    Anonym (zz) skrev 2013-10-27 17:45:38 följande:
    Ja gör det, hoppas det förbättrar läget för dig!det förstår ja, yrsel har jag haft o har typ som mitt värsta obehag, har haft det i perioder från 2006, o ibland även hemskt hemsk huvudvärk ( hormonbaserad vilket även min yrsel är oftast) så det kan det mkt väl vara för dig oxå.ingefära och magnesium och b-vitamin komplex har haft förbättrande effekt på min yrsel oxå. men får du ingen förbättring så gå o kolla upp det så slipper du må ännu sämre av oron.har du kollat upp sköldkörteln tex? jag är en sån där känslig typ, och fick onödiga problem i tonåren när jag hade en svår period med en för mig icke bra kille, levde i princip enbart på sötsaker, stressade i skolan o började äta mini-piller.. ja va nära diabetes sa läkarna, och efter det så kom div andra problem som fortfarande inte riktigt är i balans.kolla bakåt i ditt liv o se vad som skulle kunna ge någon hint  om varför du har det som du har det nu?annars kan ju verkligen stress,panik och liknande ge många otrevliga symptom.hoppas du mår bättre snart!!

Jag äter absolut väldigt dåligt. Mest sötsaker...

Testat sköldkörteln ett par ggr, inget konstigt.

Jag har haft ett förhållande med en person som inte var bra för mig. Tyvärr måste vi ja kontakt än idag eftersom vi har barn ihop. Kanske är det en stor orsak? Jag är dessutom under rätt stor press att få ihop allt i vardagen. Kanske den största orsaken just nu.
  • Anonym (? 3)
    Anonym (zz) skrev 2013-10-27 19:07:18 följande:
    Ni som inte vill va själva;jag har kanske en annan "variant" på det, för jag har under dessa år av mina problem gått från känslan av att jag klarar allt, gått mila vandringar själv, verkligen trott på mig och min kropp, till att nu inte alls lita på att jag klarar..typ mkt alls..för har varit i så många situationer där jag inte kunnat flytta mig ur fläcken, lyfta huvudet från kudden osv pga både yrsel, panik o annat..i flera timmar..vad gör man då om man måste till toa, ta hand om nån annan osvHar lixom upptäckt hur skör jag KAn vara o därför är ja rädd att ge mig ut o göra saker, o ibland ( fortfarande) när ja mår dåligt/sämre/ inte vilja/våga vara ensam..Hur är det för er?

Jag är nog lite så. Jag klarar allt själv liksom och vill inte ha hjälp. Vilket gör att jag tar på mig mer och mer saker och blir mer stressad. Samtidigt känner jag en större likgiltighet ich vill helst ligga i sängen.

Det är först nu när jag har konstant illamående, huvudvärk ich yrsel som jsg börjat tänka på allvarligare sjukdomar än stress och utmattning.

Jag bor däremot själv med barn så känns extra olustigt. Lärt barnen att ringa 112 ifall de inte får liv i mig...
    Anonym (zz) skrev 2013-10-27 19:02:18 följande:
    bra kost är väldigt viktigt i att må bra, återhämta sig och lugna ner kroppen. socker har på senare år fått mig extremt yr och väldigt snabbt efter intag, kan räcka med en nonstop. så från att ha varit på nåt sätt beroende eller iaf helt avtrubbad sockermässigt har jag gått till helt andra hållet nu, fast är inte någon förlust alls känner jag. blir man yr av att äta vissa saker är valet att välja annat inte svårt.för ungefär 10 år sen när det var som värst med maten så kunde jag flera gånger per dag äta honungsyoghur med start mysli, en stor sked honung och mörk sirap så pass mkt att det gav färg..det är för mig HELT oförståerligt..alla saker i sig är så söta..vidrigt. tilläggas bör att jag under denna period mådde illa så fort jag åt..oavsett vad och att magen svullnade upp på direkten. hade candida o parasit överväxt..för jag har samma kläder idag som då men vägde några kilo mer då.. hade dessutom vissa andra symptom som dimmigt huvud, overklighetskänslor, såg jag läskiga eller filmer där det var i himlen/rymden osv så "följde" jag lixom med i allt ja såg..kändes som att trilla av jorden. ja är rätt säker på att dessa år gav mig en stor obalans att "utgå" ifrån där vissa problem lixom blivit kvar sen denna tid eller förvärrats av många år med jätte mkt inre stress..så att du har symptom som de du beskriver låter inte alls osannolikt att de hänger mestadels ihop med din livssituaation och ev mat. testa att undvika så mkt socker o snabba kolhydrater du kan o se om du mår bättre på nåt sätt :)har du sett nåt samband mellan när illamåendet kommer, om det har nån koppling till när du äter eller vad?

eller om du ofta blir känslig för dofter o tankar på mat..för då tror jag starkt på hormonrelaterat illamående. 

Illamåendet är väl delvis kopplat till mat. Främst varm mat. Blir illamående direkt och inte alls sugen. Mackor och yoghurt ev varm soppa går bättre.

Men ska prova att ta bort så mkt sött jsg bara kan. Grejen är att jag gått ner så mkt i vikt och ändå ätit mkt skit så frågan är hur mycket jag kommer gå ner om har tar bort allt sånt? Men ska prova!
  • Anonym (? 3)

Är eller har alla varit sjukskriva som har dessa symtom här i tråden?

Jag har aldrig varit sjukskriven mer än nån dag gör och där som jag själv sjukskrivit mig men aldrig fått en sjukskrivning av läkare. Har inte direkt gått iväg på det viset heller och krävt det.

Förra vintern var jag riktigt på väg in i den berömda väggen med mycket fysiska och psykiska symtom. Depression mm men lyckades ta mig ut på egen hand och lite kortare psykologkontakt.

Var helt ok i våras men sedan började det i somras igen och nu blir det värre och värre igen...

Ringde vc idag ich hoppas få nån hjälp där med yrsel och huvudvärk iaf. Sedan ska jag försöka börja äta bättre som någon föreslagit samt äta kosttillskott ich se om det hjälper...

• Anonym (? 3)

Fattar inte riktigt. Är sjukskriven ett par dagar pga yrsel och huvudvärk. Dock har jag nästan inget problem med det när jsg är hemma eller hos nära vänner men så fort jag kommer till jobbet eller att jag är och handlar mm så får jag huvudvärk och yrsel. Vad sjutton beror det på???

Känner mig inte alls stressad eller ångestladdad. Jag trivs helt ok på mitt jobb. Helt sjukt!

• Anonym (? 3)
    Anonym (zz) skrev 2013-11-02 19:29:54 följande:
    så är det för mig oxå, inte alltid men för ofta.jag har blivit "opraktiskt" bekväm hemma. men i mitt fall har jag haft helt överkänsliga sinnen så i miljöer där jag inte känner igen mig/känner mig trygg, där det är starkt ljus, mkt rörelse, höga ljud, mycket mönster/plottrigt, jag inte hittar osv så blir det i mitt fall känsligare o ofta panik/yrsel o svindel. kanske liknande  för dig med? 

Alltid varit extremt social men nu vill jag bara gräva ner mig!! Jag vill sitta hemma och uggla hellre än att hitta på något. Inte haft så mycket ångest senaste året men nu är det på väg tillbaka igen och vet inte hur jag ska bryta detta. Varför mår jag såhär?? Är jag extremt vek??
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?