• Computerworld

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

För ca 10 år sedan hade jag en stressig period i livet med skilsmässa, vantrivsel på jobbet, m.m.

Jag fick eksem i knäveck och andra böjveck, som kliade och till slut blödde. Decimeterstora hudytor utan ytterhud, som vätskade! Ögonlocken blev likadana och pulsen sällan under 100. Panikångest och begynnande utbrändhet.

Fick vila när jag blev arbetslös och då sökte jag hjälp hos psykolog och med hjälp av KBT hittade jag sakta tillbaka till livet igen.

• Computerworld

Det är verkligen en skrämmande tråd, detta! Över 100 000 läsare! Jag har haft både stress- och panikångestsymptom. Det kan vara svårt att veta vad som relaterat till vad ibland. Så här ser min historia ut, för er som orkar läsa:

För närmare 20 år sedan jobbade jag i en liten butik. Det var mycket stressigt och ensamarbetet gjorde att jag fick sällan äta eller gå på toaletten som jag ville, utan det var kundflödet som styrde. Även när jag väl tog mig tid för ett toalettbesök var det allt annat än avslappnat, med en kund som ropar "Hallå!" utanför.

Följden av detta blev en ständig stress och magproblem. Snart kom sömnproblemen, eksem flammade upp i alla möjliga veck på kroppen, klådan satte in och jag kliade mig blodig om nätterna. Till och med ögonlocken blev torra och fnasiga. Ångestsymptomen gjorde sig tydliga med ännu mera sömnbrist, hjärtklappning, ojämn puls, hård puls, ryckningar i ansiktsmusklerna och andra ofrivilliga muskelryckningar.

Allt detta spädde på oron och dödsångesten. Ett helvete utan slut, som mycket var kopplad till mitt jobb. Att byta jobb och orka söka nytt mitt i allt detta var mer än jag klarade.

Ett antal läkarbesök senare, som alla pekade på att jag var fysiskt frisk med utmärkta värden, stod jag där ännu mer förvirrad. Ett par besök på öppna psykmottagningen gjorde ingen direkt nytta, mest som vilken kurator som helst utan förslag till egenvård.

Sedan började jag plugga för att komma bort från butiken. Sakta återtog jag mitt liv, men tyvärr kunde ångesten komma på föreläsningarna och överallt där jag kände mig tvingad att sitta still, som bio, restaurang och bussar.

KBT blev räddningen. Andningsövningar, medvetandegöra kopplingen mellan tankarna och pulsen, resonera förnuftigt med mig själv innan jag "gått i spinn" och tappat kontrollen. Stoppa tigern framför mig medan den är en liten katt.

Ångestsymptom som jag upplevde var hjärtklappning, törst, overklighetskänsla ("bubbla"), diarré (exploderande tarmar, kändes det som), kissnödig, rädsla för allt som kunde öka pulsen (t.ex. sex och träning, vilket är absurt, eftersom det är sådant som slappnar av kroppen efteråt).

Jag har fortfarande vissa problem med styrketräningen, som ger hög puls, men så länge jag har trevliga träningskompisar att prata med så håller jag dumheterna i schack. Det är hemskt att just träningen som gav mig sådana kickar ska bli drabbat, men det är bara att bryta ihop och komma igen.

// Freddan

• Computerworld
    Idun84 skrev 2012-03-18 11:55:39 följande:
     Men som hypokondriker börjar man tänka " Vadå, hur kan hon veta detta utan att se i halsen?" "Hur vet hon att det inte sitter en tumör och trycker någonstans?". Och så är man tillbaka på ruta 1.  
    Mina symptom kommer inte heller i attacker, utan de är där hela tiden. Man är van vid klump i halsen, darrningar, svettningar, rusade puls etc etc och allt det där klassiska i en attack. Men när det aldrig försvinner, utan är där när man vaknar, då börjar man ju undra.

Jag känner igen mig så himla väl! Jag trodde också att de säkert missat något. Vadå frisk? Jag mådde ju PEST!
    Precis som du kunde jag känna klumpen i halsen i flera dagar. Troligtvis var varenda muskel så spänd att det blev som en klump.

Ett miljöombyte kan vara bra, men svårt att ordna mitt i vardagen. Dessutom gör lugnet att man observerar kroppen ännu mera. Jag tror på KBT, men det kanske inte hjälper alla.

// Freddan
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?