• Hyperduttan

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Jag får kroppsvärk och käkspänningar såpass att jag skaffat bettskena och måste göra käkavslappningsövningar en miljard gånger per dag, sätter sig även ner i nacke och axlar vidare till skuldrorna. 
    Sen påverkas min problemmage negativt (IBS).

Är jag riktigt risig kan jag knappt stå upp, känns som att jag har en dunderinfluensa fast jag inte har det, hela kroppshållningen blir åt helvete. Triggar tröstätande, tröstshoppande osv. Noll minne, dygnsvild... och massa massa mer.

Några tips:
    - avslappning/avspänning
    - andningsövningar/mindfulsness-app i telefon eller på skiva osv.
    - Ta ut sig fysiskt (storstäda tycker jag hjälper)
    - Rutiner, sova 22-06/23-07 varje natt, äta fasta tider, motionera fasta tider (frisk luft)
    - Lyssna på uppeppande musik
    - medicinsk hjälp i kombo med terapi

m.m

• Hyperduttan
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 10:15:11 följande:
    Min svaghet i armar och ben blir inte bättre.. Och ont i musklerna. Tror inte det bara kommer av psykisk stress. Det kan det inte göra. :( jag är så rädd. Ledsen. Förtvivlad. Har även känselnedsättning på flera ställen, pirrningar, domningar, stickningar, myrkrypningar, vibrationer, ont i ögat, ser dimmigt ibland, muskelryckningar, yrsel.. Jag är verkligen så rädd. Någon som haft svaghet/muskelvärk i armar och ben i flera veckor av psykisk stress?
    Äter du någon medicin som kan ha dessa biverkningar? 
  • Hyperduttan
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 10:35:03 följande:
    Äter inga mediciner..
    Hmmm... Jag känner igen det där med domningar och pirrandet, har aldrig kopplat det med stress dock. Utan nerver i kläm i mitt fall. Har i perioder lillfinger och ringfinger bortdomnat i vänster hand och nu har jag haft bortdomnat i höger smalben sedan februari. 

Har du kontaktat sjukvården? Det spär ju bara på stress/ångest att gå och vara rädd :-/
    Lugnande medicin under kort tid hjälper ju kroppen att slappna av och brukar hjälpa mig slippa kroppsvärk. Har även medicinerats (långtids, dagligen) med Lyrica för "generell ångest".

Fast sånt där är ju något läkare har bäst koll på och kan utreda och hjälpa.

KRAM 
  • Hyperduttan
    Anonym (Rädd) skrev 2011-08-08 11:08:43 följande:
    Hyperduttan: tack snälla för ditt svar! Jag har varit i kontakt med läkare och blivit utredd.. De tycker det är psykisk stress.. Jag tror det är ms. Värsta sorten. Man ska lita på läkarna, jag vet. Men jag vet också att de inte kan veta på de tester de gjort att det inte är ms. Jag drar mig verkligen för att kontakta sjukvården igen men jag blir verkligen inte bättre. Usch. Jag är så otroligt ledsen och orolig och fy fan. Vill bara ut ur denna mardröm!!!!! Vill ha tillbaka mitt liv. Har en underbar liten son på snart ett år som jag vill kunna ge allt i livet och lite till. Och en sambo som jag älskar.
    Jag har läst om MS för ett tag sedan (paranoid och halvhypokondrisk som man är hihi). 
    Tycker det låter som en väldigt skrämmande sjukdom, så jag förstår att du är rädd om du misstänker det.

För att få den diagnosen krävs det att man inte blir bättre alltså att domningarna inte går tillbaka va? Som för mig? (blir nojjig igen Tyst ).

Tar dom inte dina funderingar kring MS på allvar?
    Kanske du ska testa byta VC till ett VC du får rekommenderat med "bästa läkaren i staden"?

Jag har bytt pga missnöje och lyckats få en bra allmänläkare, dock har jag inte vågat gå in på MS och reumatiska sjukdomar (reuma ligger i typ hela släkten).

Kanske vore värt att testa att byta?
    "Mina vårdkontakter" brukar jag använda mig av för snabb kontakt med VC, myyycket smidigt i jämförelse för att ringa och vänta på att bli uppringd. Förvånad hur bra "Mina vårdkontakter" är. Tror det går att byta VC genom det också! :) 
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?