• IngentingAlls

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Listan kan bli lång verkligen. lider bland annat  av djup depression, ocd, borderline, panikångest och lite annat smått och "gott"....

Synrubbningar (periodvis) hög puls (dagligen) svettningar (sällan) Illamående (periodvis dagligen) kräkningar (händer vid specifika tillfällen då jag är stressad eller har väldigt hög ångest) Tappad aptit (periodvis, är inne i en sån period nu, har tappat snart 20 kilo....) klumpkänsla i halsen (ofta, mestadels vid panikångest) Yrsel (periodvis, det känns som jag går på ett fartyg) Stel nacke och axlar, smärta (dagligen) overklighetskänslor (periodvis) Känsla av att jag inte kan röra mig även om jag kan det (periodvis) kraftiga Skakningar (0-3 gånger i månaden) Sömnstörningar (periodvis, sover i princip aldrig bra men vissa perioder är det åtminstone lite bättre) Andnöd (ofta) tryck mot bröstet (dagligen) Domningar i armar och ansikte (någon gång ibland). Känsla av att jag ska dö (periodvis, just nu varje dag) Diarre (endast vid speciella tillfällen då jag blir extra nervös eller får hög ångest) Magknip (ibland) Känsla av att jag kvävs (ofta) Halsont, såpass att man tror att man håller på att bli sjuk (någon/några gånger i månaden) känslan av att det står mat upp i halsen på mig (periodvis, just nu dagligen...) Hallucinationer (periodvis, som tur är så kommer inte dessa perioder så ofta.) Allmän sjukdomskänsla, såsom känsla av att vara febrig el liknande (ibland/mindre ofta)
    Är lite nyfiken på vad alla i tråden menar här med magkatarr? Jag har väldigt mycket problem med magen eller har fått det sedan några månader tillbaka fick diagnosen magkatarr när jag var hos läkaren men besvären försvann men de kommer tillbaka när jag har mycket ångest under en lång period. Kan det vara samma sak som kommer tillbaka?
  • IngentingAlls
    Anonym (stress) skrev 2010-08-14 01:54:02 följande:
    Har följt tråden och har gjort en sammanställning över de symptom som räknats upp av ren nyfikenhet. Har tagit mig många omgångar och det stämmer nog inte helt hundra men man får ändå en bra överblick vilka symptom vi i tråden har tycker jag (Siffran i parentes efter är hur många som angett det symptomet):

Somatiska (kroppsliga) symptom

Yrsel (31)

Balanssvårigheter/ostadighetskänsla (2)

Svimningskänsla (1)

Svimning/kolaps (2)

Hjärtklappning/hög puls (20)

Extraslag från hjärtat (1)

Hyperventilerar/andas ytligt (3)

Smärta i/tryck över bröstet (14)

Andnöd/tungt att andas (19)

Andfåddhet (1)

Ont i magen/magkatarr/halsbränna/problem med magen (26)

Illamående (11)

Diarré (6)

Förstoppning (1)

Kräkningar (1)

Dålig aptit (6)

Viktminskning (1)

Huvudvärk/tryck/spänning i huvudet/migrän (22)

Värk i nacke/axlar (7)

Värk övriga kroppen/muskelvärk (12)

Stela/onda leder (4)

Spänningar/kramper i kroppen (4)

Spänningar i käkarna/gnisslar/hackar tänder (16)

Spänning/obehag i halsregionen (4)

Svårt att svälja/klump i halsen (6)

Halsont (som vid förkylning) (5)

Hosta (blosig slemhosta) (1)

Domningar/stickningar/känselbortfall (ansiktet och övriga kroppen) (18)

Ryckningar/tics (t ex ögonen, munnen) (10)

Musklerna lyder inte (ansikte el kropp) (4)

Darrningar/skakningar (13)

Svaghet/matthet (8)

Problem med menscykel (1)

Svullet ansikte (1)

Känslig hy/ nässelutslag/ klåda/eksem/sår (5)

Feberkänsla/frossa/fryser/värmevallningar/svettnin gar (15)

Muntorrhet (2)

Tinitus (5)

Återkommande infektioner (1)

Myrkrypningar (1)

Kissnödig (1)

Allmän sjukdomskänsla (2)

Minne/kognition

Ljudkänslighet (12)

Svårt med synintryck (ljus, saker som rör sig etc) (5)

Synrubbningar (fläckar, blixtar, flimmer etc) (18)

Annorlunda smakupplevelse (3)

Svårt med beröring (3)

Minnesproblem (18)

Svårt att sålla intryck (4)

Koncentrationssvårigheter/svårt att fokusera (7)

Svårt att få ihop information (1)

Psykiska/övriga symptom

Panikkänsla/rädsla/obehag (3)

Panikångest (9)

Ångest (8)

Sömnproblem/störning (10)

Rastlöshet/svårt att sitta still/koppla av/oro (6)

Hypokondri (7)

Overklighetskänsla/avstängd/förvirring/tunnelseend e (11)

Irritation (2)

Trötthet (13)

Håglöshet/nedstämdhet/hopplöshet (4)

Dödsångest (2)

Gråter (2)

Känsla av att vara galen/ska dö/tappa kontrollen/inte kunna röra mig (4)

Självskadebeteende (1)

Känslostormar (2)

Hallucinationer (2)

Bra summering. Dock så¨finns det ialla fall vad jag har sett i denna tråden minst 2 stycken med kräkningar och inte bara en.
  • IngentingAlls
    Anonym (stress) skrev 2010-08-14 20:37:51 följande:
    Det har du rätt i - kräkningar var minst två tror jag. Som jag skrev stämmer inte listan hundra. Har varit tvungen att ta det i många omgångar eftersom min skalle inte funkar som den ska på grund av flera av symptomen i listan. Men tänkte ändå att det kunde vara intressant att se på ett ungefär vilka symptom man kan drabbas av och vilka som är vanligast.
    Absolut! Jätte bra med lite summering. Inte så lite egentligen men det är bra med statestik. Det hjälper nog många här :)
  • IngentingAlls
    Mammatilltretroll skrev 2010-08-16 18:15:35 följande:
    Jag är ny här i tråden och har ingen diagnos än utan är under utredning. Jag har mått dåligt i ett halvår ungefär, men senaste 3 månaderna har det ökat kraftigt.
    Jag har magnetkamera på huvudet, gastroskopi, besök hos neurologen kvar... men är sjukskriven tills vidare.
    Hittills har det bara pratats om MS, ALS och andra läskigheter som jag verkligen inte vill ha men senste besöket pratade han om utmattningsdepression...
    Och jag tycker inte det är pinsamt på något sätt att få en psykisk diagnos men har svårt att tro att alla mina symptom beror på detta...

Jag undrar om ni här känner igen ett eller flera symptom som jag har? 
    Jag tycker det vore skumt om blödningar och sår i munnen och underlivet kan bero på stress..?

*Väldigt lätt uttröttad i musklerna. Typ om jag går en promenad så får jag mjölksyra fort och en onormal träningsvärk dagen efter. Och när musklerna blir trötta det är då det blir svårt med finmotoriken.
    Mest ont får jag i underarmarna. Benen kan kännas som cement.

*Ont i ryggen och runt bröstet - som att någon står och kramar mig alldeles för hårt... 

*Klumpkänsla i halsen och bröstet. Som om något vore i vägen... och känner mig tung i magen och bröstet. Denna känsla kan komma och gå från timme till timme...

*Svårt att andas ibland.

*Blödningar från munnen/halsen. Inte kraftiga men det kommer liksom uppblandat med spottet...

*Blödningar även från underlivet. Inte heller kraftiga men liksom ljusrosa flytningar. Jag ammar fortfarande och har inte fått tillbaka mensen..

*Skakig i kroppen eller känsla som att det är kolsyra i kroppen...Känns främst när jag ska lägga mig och vila eller sitter still..

*Ingen aptit och illamående

*Huvudvärk

*Ljudkänslig

*Dåligt tålamod med barnen

*Vill göra mycket men orkar mindre...

*Domningar på olika ställen - oftast håller det bara i sig i max 30 sek och sen flrsvinner det och kan dyka upp på nytt ställe.. Vanliga ställen är delar av huvudet, underlivet eller händerna.

Det mesta låter absolut som symptom på stress/ångest/panikångest eller något liknande. Däremot är jag lite skeptisk till blödandet. Att man kan få problem med halsen när man mår psykiskt dåligt är ingenting ovanligt. Jag själv vaknar varje dag med massor av slem i halsen och harklar mig ofta.
    Möjligheten finns ju att du har en väldigt orolig mage som gör att du får sura uppstötningar som fräter på din hals och därav får du blodigt slem. Du använder inga läkemedel eller något sådant?

Även blödningar i underlivet har jag svårt att se som en stress-symptom MEN det behöver inte betyda att det är något farligt för det. Är inte alls påläst om detta området men det borde bero på din förlossning och är förmodligen inte sammankopplat med de andra symptomen. Om vi ska räkna dem som utmattningsymptom eller liknande.
  • IngentingAlls
    Anonym (mimmi) skrev 2010-08-16 18:50:35 följande:
    jag har många av dessa stress symptom men vad gör man åt det?
    vill inte äta sk lyckopiller.
    funkar akupunktur?
    Avslappningsövningar är väldigt bra. Beror problemen ändast på stress och ingen störra psykiisk belastning så kan det räcka med att ta tid för sig själv. Ta sig tid att ligga i ett varmt bad, läsa en bok, gå en promenad eller bara ligga och tänka på bra saker. Se till att få rutin och inte missa din egentid! Ta inte på dig mer än vad du klarar av.
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?