Inlägg från: Anonym (stressad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stressad mamma)

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Blev också väldigt glad/lättad när jag hittade den här trådenGlad. Är så kallad "duktig flicka" och kontrollfreak som haft problem med stress i många år. Har även hypokondri och mycket dödsångest. Sedan jag fick mitt tredje barn (efter en extremt jobbig graviditetet full av stress/oro) har det eskalerat.
    Blev extra glad när jag läste att fler har synrubbningar...kan ni beskriva era mer exakt? Jag är just nu väldigt känslig för ljus och plötsliga rörelser, speciellt i ögonvråna. Om det kommer en fluga kan jag hoppa till. Får även för mig att vissa föremål är annat än vad de är, och att de rör sig. Detta är extra jobbigt när man kör bil. Någon som känner igen sig? Andra symptom jag har är: magkatarr, extremt ljudkänslig, huvudvärk (speciellt vänstra sidan), yrsel/overklighetskänsla, förstorar problem, lättirriterad mm mm.
    Vad gör ni för att varva ner. Går hemma med bebis + två vilda grabbar på 4 o 6 (som bråkar mycket) och det känns omöjligt att ta sig ur det här...suck)
    Kram till er alla!! 

Anonym (Lisa) skrev 2010-07-28 23:18:11 följande:
    Jag har allt det där också (och lite till...) utom magkatarr.

Mina synrubbningar består av att jag har svårt att fokusera blicken. Men jag känner igen det där med att "hoppa till" om jag ser något i ögonvrån. Ibland tror jag det är något där men det är det inte.

Jag blev lite nyfiken på huvudvärken du har. Jag har också haft huvudvärk på ena sidan till och från i 2 år. Alltid ena sidan enbart, mest bakhuvudet/"nackfästet" och mitt i huvet på den sidan. Nu har jag haft ont, inte jätteont men mer molande/tryckande, över tinningen på den sidan nästan dagligen sen i januari. Ibland rycker det/pulserar vilt under nån minut också. Skitorolig för detta, tror jag håller på att få hjärnblödning eller nåt. Har du känt huvudvärk över just tinningen också? Eller nån annan? Tänker om det kanske beror på spända käkar eller så....
    Min sitter också vid tinningen...tror helt klart att det är spänningshuvudvärk. Jag gnisslar mycket tänder och drar upp axlarna. Ibland har jag även konstig känsla i bakhuvudet, som att hela bakhuvudet sover...jätteläskigt.

Är också rädd för att det ska vara något fysiskt men enligt min läkare börjar hjärnblödning/hjärntumör oftast plötsligt...att man bara faller ihop...väldigt sällan med långvarig huvudvärk. 

Tack för boktipset - har beställt den nu :) 

Ett annat boktips är att läsa Raymond A Moodys böcker om nära-döden-upplevelsen. De hjälper speciellt om man har dödsångest eller är rädd för allvarliga sjukdomar. Just nu läser jag "Ljuset ur tunneln"...otroligt fascinerande...
    Obs! Inte alls religiösa böcker, bara andliga... 

Mammatilltretroll skrev 2010-08-19 23:18:13 följande:
    Och jag inväntar ju fortfarande magnetröntgen på huvudet samt besöket hos neurologen... och innan jag varit där är jag fullkomligen panikslaget rädd för att det här ska visa sig vara ALS.
    Symtpmen stämmer alldeles läskigt in på ALS nu när jag läste om det :(
    Muskelsvaghet, stelhet, muskelvärk, svårt att svälja och till och med ökad salivutsöndring...

Usch usch usch.. dödsångest here we go....
    Just muskelvärk och svårt att svälja är ju typiska stressymptom. Om man dessutom går och tänker på ALS och liknande blir ju symptomen mycket värre! Lider med dig och din oro...vet hur det är...men det är säkert bara stress/oro. 

Jag blev förkyld för ca 10 dagar sedan och fick då extremt ont i lederna, framför allt i underben och underarmar samt händer och fötter. Förkylningen har nu gått om men det gör fortfarande ont, speciellt när jag sitter stilla eller blir kall. Är det vanligt att man får ont i lederna vid stress? Har varit extremt orolig senaste tiden, framför allt att jag drabbats av någon sjukdom. Det blir en ond cirkel, jag får symptom som förmodligen beror på stress och blir sedan stressad av symptomen :(. 

Har inte skrivit här på ett tag men läser mycket...
    Jag lider av dödsångest vilket gör att jag stressar mycket över allvarliga sjukdomar. Så fort barnen är trötta, har ont i magen, mycket blmärken, huvudvärk mm går jag igång. Har tre barn och de har ju ganska ofta ont i magen mm så det är väldigt påfrestande. Jag tror också att jag själv har dödliga sjukdomar och en sak som återkommer är denna jobbiga klumpen i halsen. Varje gång den kommer tror jag att det är strupcancer och det är ju inte logiskt...men det är väl vårt problem i denna grupp...att vi inte är så logiska :). Just nu är det tjockt och kliar men om jag tänker på annat och t ex äter känns det inte så jag antar att det är mycket psykiskt. Samtidigt känns det otroligt att man kan inbilla sig denna otroliga klumpkänsla. Vad kan man göra åt det? Det känns verkligen tjockt i halsen och jag är även mycket spänd. Finns det några bra övningar? Detta känns långt upp i halsen och även tungan känns tjock...
    Kram till er alla som kämpar! 

Mizzii skrev 2013-02-17 10:59:28 följande:
    Upplever många av er smärta kring/näreheten eller i hjärtat som strålar tex ut på baksidan då vid skulderbladet?

Hur gör ni för att inge bli skrämda? 
    Jag känner ofta så fast både på vänster och höger sida. I mitt fall är det nog magen som spökar pga stress. Det blir bättre av losec eller liknande preparat. Jag blir uppskrämd av alla nya symptom - inte minst när det hugger på ena sidan av huvudet. Tycker också det är svårt att hantera det. Önskar så jag var en "normalt" orolig person :(. Tur vi kan stötta varandra!

Har någon här haft förhöjt Prolaktin som man kan få av stress. Detta kan bl a leda till rubbad menscykel och bröstmjölk (fast man inte är gravid/ammar). Jag har plötsligt fått bröstmjölk i ena bröstet (2,5 år efter avslutad amning) och undrar om det har med Prolaktin att göra. Har bett om att få komma och ta prover på det i april. 

Någon mer som är sjukligt oroliga för att barnen ska få cancer eller annan farlig sjukdom. Jag letar symptom hela tiden och just nu är jag säker på att lilltjejen som fyller 3 på lördag har leukemi. Hon är klumpig och ramlar mycket och har hela knäna fulla med blåmärken. Hon har även små eksem. Häromdagen var det dessutom lite blod i snoret. De här tre sakerna skulle de flesta föräldrar se som helt naturliga: Hon slår sig på knäna hela tiden så inte konstigt att hon får blåmärken. Hon har alltid haft problem med huden och den långa vintern gjorde att hon fick extra mycket torrfläckar (som inte alls ser ut som de röda små prickar de kan få av leukemi pga blödningar under huden). En blodstrimma i snoret när näsan har runnit länge är ju inte heller konstigt. Men jag nästan planerar hennes begravning och tänker inte alls rationellt. Igår grät jag mig till sömns. Jag har tre barn och gått igenom samma sak med alla...många gånger...orkar snart inte mer. utåt märks inget och tror som tur väl är inte att barnen märker något heller. Lilltjejen är världens piggaste och rosigaste tjej, varför kan jag inte bara njuta av mitt liv med tre friska barn!!! Blir tokig snart!

Jag har mina "stresssymptom" enbart pga hälsoångest och undrar om fler är i samma situation? Det blir en ond cirkel eftersom jag hela tiden oroar mig för sjukdomar och får stresssymptom pga det...som jag sedan tror är något farligt. Har försökt kbt men utan resultat.

Mina symptom som kommer och går:
    magproblem
    ont i leder
    huvudvärk på en sida
    trötthet i muskler
    tjock i halsen (känns ibland som klump)
    rosslig i halsen, hosta
    stickningar i händer
    ilar i bröstet och samtidigt i ett finger (mitt mest märkliga symptom)

Har egentligen inget att oroa mig för och har aldrig mist någon anhörig...men har ett otroligt katastroftänk och är väldigt rädd för att någon i familjen ska dö. Är annars mycket positiv och glad och fungerar på jobbet mm så ingen kan nog ana allt jag oroar mig för...tror jag framstår som väldigt lugn...

Min stress beror bara på hypokondri...eller hälsoångest som man visst ska kalla det nu :). Jag är inte stressad och absolut inte deprimerad...bara väldigt rädd för att jag eller någon i familjen ska bli sjuk och dö. Mycket bottnar i dödsångest som jag haft sedan 10-årsåldern. Har försäkt KBT men det hjälper inte. Går till läkaren ca 1 gång per år och gör en hälsokontroll med blodstatus mm...det håller mig ganska lugn. Det är värre med barnen...vill ju inte att de ska kollas i onödan så där försöker jag låta min man bedöma om de behöver kollas. Barn har ju symptom hela tiden - ont i huvudet, benen, massa blåmärken, ont i magen och det är väldigt påfrestande att hela tiden oroa sig för att de har cancer...har dessutom tre så det är alltid någon som har ont någonstans. Ja, usch vad jag hatar denna oro :(. Dessutom har äldste sonen börjat bli orolig för sjukdomar så är livrädd att det är jag som fört över detta på honom...har försökt spela cool men risken är ju att ens oro lyser igenom tyvärr...

MEW skrev 2013-06-03 19:20:46 följande:
    Men det här är ju inte klokt !!!!!! ALLA skriver ju om exakt de symtom som man får när kroppen inte orkar med mikrovågor och trådlös teknik längre. Jag säger inte att man inte kan ha ångest av andra skäl också men dessa symtom som beskrivs är klockrena !
    Vi som är känsliga för strålning ser ju hela tiden hur folk omkring oss drabbas mer och mer av samma symtom som vi har !! Det här med spänninga i käkarna är också så typiskt. Hur har ni det med närminnet och koncentrationsförmågan ?  Sömnproblem, depression, aggressivitet, hjärtstörningar av olika slag, utmattning, magproblem och matsmältningsproblem?Huvudvärk, och en hel del annat också.DNA kan skadas och förstöras.  Eftersom mikrovågor skadar på cellnivå så är det den svagaste länken som brister först. Men Nervsystem, immunsystem och hormonsystem är hårt utsatta. Många får sämre närminne efter att ha installerat  WiFi.
    Även om det är "vanlig" stress så släng ut allt trådlöst. Det belastar kroppens system enormt. Och symtomen kommer smygande så det är svårt att se sambanden. Sen har vi industrin och myndigheterna som ljuger om riskerna. Kolla forskningen. Den som inte är finansierad av mobilindustrin. Googla på :Bioinitiative Report , Vågbrytarna, och www.monanilsson.se länken forskning. Eller www.maxicom.se klicka på strålningsrisker.
    Vet att det här inte är populärt att tala om. Alla älskar ju sina smartphones. Men är det värt det ? Det är ju behov som är skapade av industrin för att dom skall tjäna pengar. Dom skiter i om vi blir sjuka.
    Ni har i alla fall möjlighet att ta bort en del och kolla om det blir bättre. Kan bli bättre på en gång eller ta några veckor. Önskar er alla allt gott.
    Anonym (svårångest) skrev 2013-06-03 16:22:22 följande:
    Jag är också för det mesta bara stressad över att jag eller någon i min  familj ska dö av någon sjukdom.

Har du samtal för det? Eller vad får du för hjälp?
    Jag får bara dessa symptom när jag oroar mig så tror inte på mikrovågor i mitt fall...men om man har det konstant kanske man ska fundera på det...

Anonym (svårångest) skrev 2013-06-03 16:22:22 följande:
    Jag är också för det mesta bara stressad över att jag eller någon i min  familj ska dö av någon sjukdom.

Har du samtal för det? Eller vad får du för hjälp?
    Jag har testat kbt på vårdecentralen men det hjälpte inte. Jag läser nu böcker och ligger på spikmattan som brukar hjälpa mig att slappna av. Jag har tankar på att ta kontakt med en "riktig" psykolog och se om det kan hjälpa mig. De på vc här som håller på med kbt har bara gått någon kurs så det känns inte så seriöst.

Anonym (? 2) skrev 2013-06-04 06:52:21 följande:
    Ingen som kan svara på min fråga?
    Muskelryckningar har jag haft till och från. Ofta kommer det när jag vilar. Om man spänner kroppen mycket (som man gör vid stress) blir det lätt muskelryckningar i vilande läge. Jag har frågat läkare om muskelryckningar och det är visst väldigt vanligt och nästan aldrig tecken på något farligt. 
    Anonym (stressad mamma) skrev 2013-06-04 09:02:05 följande:
    Muskelryckningar har jag haft till och från. Ofta kommer det när jag vilar. Om man spänner kroppen mycket (som man gör vid stress) blir det lätt muskelryckningar i vilande läge. Jag har frågat läkare om muskelryckningar och det är visst väldigt vanligt och nästan aldrig tecken på något farligt. 
    Inne på denna sidan kan man läsa om massa olika symptom och så här står det om muskelryckningar:
    http://symptomen.se/symptom/muskelryckningar/
    Jag frågade min läkare om just ALS (eftersom det är en skräck jag har...som jag vet att många här inne delar med mig)  och enstaka muskelryckningar har absolut inget med ALS att göra. Det kan istället börja med att man helt förlorar känsel i en hand och förloppet går ganska fort och man blir hela tiden sämre och sämre...det är alltså inte något som kommer och går... ALS är ju dessutom extremt ovanligt men så grymt att man som hypokondriker ofta har skräck för just detta...jag har dock hört att man börjar närma sig ett botemedel...hoppas!

Usch nu har jag upptäckt ett nytt symptom som jag måste kolla med er...har ömma fläckar på kroppen...ibland på huvudet men har även känt mellan revbenen, både på ryggen och bröstet. Det känns inga knölar och syns inga blåmärken. Det gör dock ont när man trycker på en viss punkt. Jag har mycket spända muskler så antar att det kan ge ömmande punkter...när ska man sluta att oroa sig för ALLT? Denna veckan har jag i mina mörka tankar haft bröstcancer, leukemi, hudcancer, hjärntumör, skelettcancer... Blir så trött :(. Någon som känner igen sig i det här med ömma fläckar???

Anonym (krasch) skrev 2013-06-08 23:06:23 följande:
    När jag gick in i väggen för några månader sen fick jag

muskelryckningar, (bak vänstra låret samt vänstra biceps) till och med så att det till slut gjorde jätteont i muskeln!
    Klump i svalget,
    jätteont i övre delen av magen,
    hårt tryck över lungorna så jag fick tunnelseende och trodde jag var döende,
    ena foten svullnade,
    starka overklighetskänslor.

Nu är jag dock på väg tillbaks men jag märker att vid minsta lilla negativa stress svullnar det upp i svalget och det sprids en jätteobehaglig känsla i kroppen. Självklart har jag en lång väg kvar att gå för att komma tillbaks till mitt egna jag, men jag märker att det är på rätt väg och det är jätteskönt!

Jag har haft depression och ångest tidigare men inte såhär kraftigt som denna gång. Nästan otäckt hur psyke och kropp hänger ihop!
    Låter precis som mina symptom. Jag kan också plötsligt känna mig jättekonstig och orkeslös...kan inträffa i de mest märkliga situationer. Senast var jag hemma hos mina föräldrar och kände mig jättelugn, ändå inträffade det. Ibland undrar jag om jag har en tumör i hjärnan som pressar på någonstans så att jag beter mig så här konstigt. Jag har egentligen ingen anledning att oroa mig, ändå förstör jag mitt liv med detta :(. Jag har också fått ont i vaderna och darrningar i händerna, speciellt ena handen börjar ofta darra vid vila...väldigt obehagligt. Jag har fått en del hjälp hos en massör som håller på med OrtoBioNomi-behandling. Han har hittat många låsningar i min kropp som ju uppstår när man spänner sig, speciellt på nätterna. Jag hade väldigt ont i ena sidan under ett halvår. Var (förstås) livrädd för cancer men han hittade en punkt som han fixade till och sedan försvann det. Rekommenderas!!

Jag är inne i en stressig och orolig period och ett nytt symptom är att jag glömmer saker :(. Kan sitta på jobbet och glömma vad det var jag skulle göra (fast min kollega precis bett mig). När jag var ute och körde bil och stressade innan kunde jag först inte komma ihåg vilken månad det är. Tycker att det är obehagligt och oroar mig för alzheimers :(. Någon som känner igen sig? Är det stressrelaterat?

Anonym (Fundersam) skrev 2013-11-20 15:51:37 följande:
    Jag är sjukskriven för första gången i mitt liv för utmattningssyndrom:(. De sista månaderna har jag varit disträ och glömsk på ett obehagligt sätt. Men för några veckor sedan började jag konstant ha hjärtklappningar ( känns som att hjärtat går på som efter en springtur fast inte lika "hårt"), yrsel, illamående, matt i kroppen, svårt att sova, lätt att gråta, irriterad och ljudkänslig( blir irriterad när barnen pratar högt), otroligt darrig i händerna vilket är pinsamt bland folk...
    Har ibland ett obehagligt "tryck" i huvudet som att jag håller på att få hjärnblödning och måste lägga mig direkt!
    Mitt EKG var inte bra, tecken på arytmi och ska på kontroll igen. Hur har det varit på era EKG ? När blev ni bättre?
    Vissa dagar är det jobbigt att bara gå till affären. :(
    Jag känner igen mig i mycket, speciellt det där med tryck över huvudet...mitt sitter på höger sida. I kombination med glömskan känns det som om det är något allvarligt fel på hjärnan :(. 
    Kram till dig!  

Här är en till med hypokondri och stress-symoptom pga detta! Senaste tiden har jag känt hur det hettar till på ena sidan av huvudet...kommer och går men känns obehagligt! Nästan som huvudet kokar. Tänker självklart på att det är hjärnblödning, tumör eller ett blodkärl som är på väg att brista :(. Någon som känner igen sig? 

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?