Jag var hos tandläkaren igår för att göra om en rotfyllning. Hon fann då att den var rotfylld med amalgam (sen 10 år). Just i rotfyllningar läcker visst kvicksilver ut extra mycket också. När jag kom hem fann jag detta på nätet och blev lite "oj, där är ju nästan alla mina problem" (spec 3:e stycket). Inte så att jag tror vi alla är amalgamförgiftade men det är ändå lite läskig läsning, det finns ju en anledning till att det är förbjudet numer...
www.tf.nu/artiklar/samband-mellan-kvicksilver-fran-tandamalgam-och-psykisk-halsa/
Kvicksilverförgiftning och psykiska störningar. Exempel från litteraturen
Under förra århundradet exponerades arbetare som tillverkade filthattar regelbundet för kvicksilvernitrat. De blev kända som “galna hattmakare” på grund av de emotionella problem de utvecklade, inklusive plötsliga vredesutbrott, sömnighet, depression, minnesförlust, skygghet, insomningssvårigheter, hallucinationer, vanföreställningar och mani. År 1941 fann man att hjärnskador på grund av kvicksilver orsakade Galna Hattmakar-syndromet.
Arbetare, utsatta för kvicksilver i en termometerfabrik, visade en lång rad psykiska störningar, inklusive glömska, huvudvärk, irritabilitet, svårigheter att koncentrera sig och sömnstörningar. Intelligens- personlighets- och motoriska tester gav resultat som låg under de normala. Efter att kvicksilverexponeringen upphört gick testresultaten tillbaka till normalt inom 20 månader. Undantag var korttidsminnet som förblev försämrat.
Tre tandläkare, exponerade för kvicksilver i yrket, utvecklade irritabilitet, lättretlighet, rädsla, oro, melankoli, depression, skygghet, utmattning, svaghet, obeslutsamhet, huvudvärk och en känsla av hopplöshet. Symtomen försvann efter medicinering som minskade kvicksilvernivåerna (D-penicillamine & BAL).
Råttor, exponerade för kvicksilverånga, fick ökat aggressivt beteende. Kvicksilverhalter så låga som 0,002 mg per kubikmeter var tillräckliga för att åstadkomma beteendeförändringar. Utbrott av ilska är ett vanligt symtom vid kvicksilverförgiftning.