• Erika Ö

Mammor på åland?

Finns det några mammor som är hemma med sina små som bor eller vistas på Åland? Min sambo jobbar på Åland i veckorna och jag och lillan kommer förmodligen att vara där en del. Nu behöver vi saker att sysselsätta oss med på dagarna. Inte så lätt när man inte känner någon där.

Så alla ni mammor på Åland, skriv gärna en rad. Kom gärna med tips och idéer på vad man kan hitta på med en liten på dagarna på Åland. 

• Svar på tråden Mammor på åland?
  • Cecese

Jag bor på Åland Är dock inte så kunnig på vad det finns att göra för vi bor på landet och håller oss mest hemma på dagarna medans äldre syskonen är i skola och på dagis. Vet att det i stan/mariehamn finns öppna förskolan men vet inte på rak arm var det är eller tider. Jag ska försöka hitta nåt om det.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Erika Ö

Då ska jag kika in på den länken.

Min sambo bor på Havsvidden så vi kommer att bo där när vi är över och hälsar på. Så det är ju en bit in till stan. Vi får väl gå promenader i det blåsiga vädret om vi inte hittar på nåt att göra.

Helst skulle man väl vilja träffa andra mammor som bor i närheten så man kan umgås. Jag hittar verkligen inte på Åland heller så jag åker väl vilse om jag ska åka nånstans haha

• Cecese

Jaha, havsvidden. Det är inte allt för långt från oss, eller jo en bit är det ju men inte lika långt som till stan. När man kör till stan från Havsvidden så passerar man där vi bor (ungefär iaf) och sen är det 2,5 mil till stan från oss. Det finns nog några mammor här på fl som bor i Geta. Vi har haft en ålandstråd men tyvärr verkar den ha dött ut.

• Erika Ö

Åh vad tråkigt.. det kanske händer att några av dom hittar hit istället.

Vi ska väl åka över till Åland och vara där en vecka snart tänkte vi. Jag har aldrig vart i Geta så det ska bli roligt att se lite mer av Åland.

Hur långt är det från Havsvidden till stan, 4-5 mil va?

• Cecese

Jag är inte säker på hur långt det är eftersom jag sällan är ut till Geta (blir ju liksom "fel" håll för oss )  men jag skulle nog gissa att det är ungefär så långt.

• Erika Ö

Inga fler Ålands mammor som vill titta in här?

Jag tänkte på en sak.. öppna förskolan i Mariehamn.. måste man vara boende på Åland för att gå dit? Jag tänk om vi kunde åka dit en sväng när vi är över men det kanske man inte får om man inte är bosatt på Åland?

• SmillaMilla

Här är en till ålänning. Men tyvärr finns det väll inte så mycket at göra norrut.

• Erika Ö

Nej jag har börjat inse det :( Vi har inte kommit iväg ännu men det blir väl om nån vecka kan jag tänka mig. Vi hade väl tänkt att vi kunde åka in till Mariehamn nån dag iaf och hitta på nåt. Tänkte kika in på öppna förskolan nån dag.

Såg att dom hade bröllop och kalas mässa i mars så den veckan ska jag absolut dit :)

• LakeHill

Hej där Här är en till Ålandsmamma, bor i Mariehamn. Såg att du frågade om öppna förskolan. Den är öppen 9.30-12.30 tisdag - torsdag och måndag o fredag är man ute någonstans tror jag. Nästa vecka är det sportlov så då är den inte öppen alla dagar.

• SmillaMilla

U

LakeHill skrev 2010-02-19 13:09:50 följande:
    Hej där Här är en till Ålandsmamma, bor i Mariehamn. Såg att du frågade om öppna förskolan. Den är öppen 9.30-12.30 tisdag - torsdag och måndag o fredag är man ute någonstans tror jag. Nästa vecka är det sportlov så då är den inte öppen alla dagar.
    Ute är det parken i hindersböle som gäller. Jätte härlig park med en liten stuga som man kan gå in o värma sig i och äta lite.

Jag var mycket där när svea inte gick i "parken". Jätte bra!
  • snöfall

hejsan!
    Jag har bott i geta, flyttar in till stan i veckan med båda mina barn (en på snart 3 år o en på 5 månader), i geta har vi mammor som har barn i ungefär samma ålder (0-3 åringar) börjat träffats regelbundet varannan onsdag hemma hos varandra. Vi har en träff denna onsdag. Är du intresserad får du säkert haka på, kan ju fråga de andra. VI har utökat vår grupp med två andra också, som båda bor i finström! (o nu bor jag som sagt i stan, men vill hålla kontakten med alla "där ute".

Öppna förskolan har vi börjat gå ofta på, måndagar o fredagar är man ute i en lekpark och tisdag, onsdag torsdag är man inne i deras en lokal. kostar 50 euro för en termin (45 om man är under 29 år tror jag det var) och man får prova på det några dagar (behöver alltså inte betala om man inte alls trivs)

Svar på tråden Mammor på åland?