• osvath

erfarenhet av veckovis boende 12åring

Hej! 

Min kille är 12 och går i sexan, sedan han var 4 har han haft växelvis boende varannan vecka. Från fem års ålder har kan haft bonusmamma och bonuspappa. 
    Han har det allmänt jobbigt i skolan och är orolig och ofta ledsen. Dålig självkänsla och bråkar ofta hemma. men är superkänlig och mysig samtidigt och riktigt smart. 
    Problemet är att jag som mamma känner att hans bråk  med bonusmamman som har ett tufft sätt att utrycka sig på enligt sonen (skulle vilja strypa dig ibland) gör att han har tics och känner sig oälskad. Samtidigt tar det illa när min sambo tröttnar på honom och typ ignorerar killen under ett par dagar. Min son klarar inte kritik och tillsägelser, då blir han dum tillbaka. Samtidigt gör han massa dumheter som man inte kan blunda för.
    Är lösningen att han bor mer hos oss och tex fr-må varannan vecka hos pappa? Någon som har tagit ett sådant beslut? Jag tror inte hans pappa eller bonuspappa blir glada, så jag drar mig för att ta upp det. Sonen skulle aldrig erkänna att han ville välja bort sin idol till pappa....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 17:56
    ingen som kan hjälpa mig?
  • Svar på tråden erfarenhet av veckovis boende 12åring
  • cc Kitty

Din sambo är egentligen inte mycket bättre än pappans, att ignorera ett barn kan VERKLIGEN få den att känna sig oälskad.
    Tics är en skada och inte ett symptom på att någon är hård eller elak emot honom, att han inte klarar av motgångar eller tillsägelser och snarare kanske blir ännu dummare skulle kunna tyda mer på touretts syndrom eller liknande.
    Har du och pappan pratat om att eventuellt utreda pojkens besvär eller att ni skulle kunna gå på BUP?
    Försök inte att hitta felen hos andra i första hand utan förök hjälpa pojken med dom problem han har både i skolan och hemma, att kasta skulden på andra och inte lägga focus på pojkens problem gör bara att problem och symptomer bara kvarstår.

• Felle R

hmmm, kan vara en ide.

Men!!

Jag skulle rekomendera att ni träffades, föräldrar (alla fyra!!) Sonen hos mormor/farmor/kompis eller liknande.
    Du skulle kunna berätta om vad sonen ger dig för signaler och fråga om de upplever det likadant hemma hos sig. Kanske sonen ger dem helt andra signaler så att de inte vet att något behöver ändras. Sådana här saker kan inte "antydas" utan måste pratas om och beskrivas överdrivet tydligt så att det inte sker missförstånd. Kolla av om alla fyras mål är just tolvåringens bästa och hur ni då kan lösa det? Kanske ditt ex och hans partner själva har några ideer eller andra infallsvinklar från sonen.

//plastmamman

• osvath

Hej!

tack för svaren!
    Han har varit i kontakt med skolpsykologen förra året ang ticsen och tvångbeteende. Då fick han prata förtroligt då det framkom att Harald mest var ledsen över bonusmammans beteende. Pappan lovade att prata med sin fru och att sonen skulle sätta sig ner och säga att han blev ledsen för hur hon skrek på honom. Nu har dessutom sonens farmor och farfar tagit min sons parti gentemot sin svärdotter utefter vad deras barnbarn beskriver! 
    Jag ska fundera på era svar, tacksam för mera pepp! 
  • osvath

Skulle bara tillägga att min sambo inte ignorerar honom helt, han svarar om han frågar eller säger till om det är något. Jag har bett honom att intressera sig mer för min sons intresse och då gjorde han det direkt. 

Svar på tråden erfarenhet av veckovis boende 12åring