Inlägg från: Ts Mamma |Visa alla inlägg
  • Ts Mamma

Februari 2004 kör återigen vidare...

Flickmamma skrev 2010-05-18 08:29:29 följande:
    trodde bara att det var Noura som hade det..........
    Nää, jag tror det är nått 6-års syndrom, iof trodde jag det var 5-års innan dess och före det 4-års, 3-års, 2-års och 1-års....
  • Ts Mamma

Just ja, i Söndags ringde Tovas Farmor och undrade om de fick ta med henne till Grekland, tycker de kan ta med mig oxå men det skulle kanske bli lite skumt...

Hur som helst Ja sa jag och så ringde hon upp en liten stund senare och sa "19 Juni åker vi en vecka till Santorini...."

Ska bli hur roligt som helst för Tova men jag har redan ångest, vara utan Skrutt en hel vecka, hur i hela helvete ska jag klara det?????

Enyana, hjälp, jag vet att du har varit ifrån Ella längre, hur ska jag klara det????

• Ts Mamma
    Flickmamma skrev 2010-05-18 08:42:37 följande:
    ungefär så ! vi har en 1-åring och en 3,5-åring och huvva en 16-åring!!! här finns det temperament kan jag lova!
    Oh det låter som här hemma.

Jag har varit själv med Tova länge, jag och hennes Pappa flyttade ifrån varandra när jag var gravid (vi har en bra kontakt och allt funkar nu efter många om och men, svackor och toppar...).

När Tova var 4 år flyttade jag ihop med min sambo, han har sedan innan två söner, Kasper som nu är 10 (snart 11 år) och Kristoffer 14 (snart 15 år) och vissa dagar så undrar jag hur i *piiiiiiiiiiiiiiiiip* man ska överleva.

Igår var vi till Skövde och skulel köpa skor till den äldsta, de andra fick i helgen. Åker till Skövde (45 minuter i bilen) och hela vägen tjatar den ena om varför var han tvungen att följa med, den andre än sur för att det är trångt i bilen och den tredje para pratar i ett, när vi hoppade ur bilen hade jag skavsår i öronen, minst sagt...

...så fixade vi lite saker, var in på Rusta och skulel kolla på en Tapet och hela tiden var det någon av de tre som hittade något de bara va tvugna att ha...

Och gissa vad? Varje gång de hittade något de ville ha (allt från Pennor till tält, typ...) så hörder "Meeeeeen snääääällllllaaa, du är VÄRLDENS bästa om jag baar får den här......"

Jag hade lust att skrika rätt ut efter halva varvet "JAG VILL IIIIIIIINNNNTTTEEEE VARA VÄRLDENS SNÄLLASTE, SLUTA TJATA!!!!!!"

Typ...

Så efter ett varv på Rusta med både de ena och andra som vi inte skulle ha, alltså inga tapeter köptes, så lovar alla tre att inte tjata mer för något hade de ju fått alla tre, Tova lite inför resan och de andra lite utegrejer de bara va tvugna att ha...

Så sa min sambo att vi gå rin på Media Market för det ville Kasper & Kristoffer, vi gå rin där och springer på en som vi kände så vi stod och pratade lite HELA tiden stod Tova & Kasper och pratade med mig SAMTIDIGT som jag pratade med henne vi känner, något de vet att jag hatar, man väntar på sin tur punkt slut. Jag gjorde mitt bästa att bara ignorera men i takt med att jag ignorerar så ökar deras röster i decibel för att jag liksom inte ska kunan ignorera....

*Morrrr*

Så var det dags för skoköp, vi går in i skoaffärnen, hittar ett par snygga skateskor som han ville ha, de va rätt dyra så vi sa att skulel han ha dem så fick han oxå köpa ett par billigare att skatesönder för vi vet hur han sliter skor på sin bräda (han hade i princip ingen sula utan gick typ barfot amed skorna på) då vänder han, han ska bara ha ett par skor!

Jag och min sambo fattade nada, vi säger att han får de dyra skorna som han vill men att han då oxå får ta ett par billigare att slita sönder men ungen vill absolut inte, han ska bara ha ett par skor!

*such vilket I-lands problem*

Efter en massa tjafs om att han visst kan stae i de skorna han ville ha etc så kom vi överense, när de här skorna är trasiga så får han köpa egna helt själv, vi lägger inte till en krona...

....nöjd och glad var det dags att ätqa något och vi valde MAX som ligger närmast, barnen överlyckliga tills vi ätit klart, Kristoffer e då inte mätt efter en meny och en extra cheese (snart 15 år och kille, jag hoppas vi sparar in de här matpengarna på Tova sen... ) så vi sa att han kunde få en burgare till, men nej det skulle han inte ha han skulle ha en glass. Vi gjorde klart för honom att man äter MAT om man är hungrig och INTE glass, det kan man få sen kanske. Men då vägrade han då skulle han inte äta mer fast han va hungrig, och det var vårat fel....:-O

Så åkte vi hem, samma tjatter i bilen hela vägen hem bara att nu var två av tre barn trötta...

...kom hem rätt sent så Topva gick raka vägen in i sängen, DÅ kom hon på att hon inte fått spela dator på hela dagen (precis som om det är en rättighet de har....) och det blev tredje världskriget här hemma, inte borsta tänder, inte gör anått skulle hon mer än spela dator och vips var den där "Världens snällaste" Världens dummaste...

Somnade på två röda gjorde hon i alla fall när hon la huvudet på kudden...

Då var det dags för nästa att göra sig klar för sängen, jag smet upp till datorn då i hopp om att få vara i fred lite och lugna nerverna...

...då hörs bara en smäll där nere och det är Kristoffer som har dragit, i farten ropade han nog att han gick till Ricky, jag vet inte riktigt men då blev i alla fall Kasper skogstokig för att Kristoffer fick gå ut när han skulel gå och lägga sig...

...så någon lugn och ro blev det inte, Tack och lov smög Kristoffer där nere när han kom hem igen och han gick och la sig utan väsen och utan bråk...

...Puh, vad långt det här blev men attans va skönt å få ur sig och tack och lov att det inte är så här varje dag, inte så här extremt i alla falll...
  • Ts Mamma
    Flickmamma skrev 2010-05-18 09:17:50 följande:
    låter som Nadia 16 år!! Hon har aldriiiig några kläder att ta på sig Nyligen köpte vi 4 par leggins till henne, ett par i ljust jeanstyg, 2 vanliga (svarta och mörkbeige) och ett par tunna till kjol. Vad händer, de svarta har hon sönder första dagen (lagade nu), de mörkbeiga var det någon kompis som sa att de liknade ridbyxor (nu vägrar hon ta dem på sig), de i jeanstyg lånade hon ut och sen har jag inte sett dem och de tunna är till kjol och Nadia känner inte för kjol just nu. Jaha, den som inga byxor har han får gå med rumpan bar!! eller skrika på sin mamma.............
    Ha, ha, ja precis, det sistnämnda verkar vara det mest populära, så fort något inte passar e de bara att tjura och måste man hjälpa till hemma så gud hjälpe vilken ond människa man är...
  • Ts Mamma
    Flickmamma skrev 2010-05-18 09:36:30 följande:
    det går bra!! jag var ifrån Noura och Nadine i 6 veckor (24/11-8/1). Julen var jobbigast! De åkte med min man och hälsade på släkten i Algeriet!
    Åhh, jag bara ryser...

Vet ju egentligen att det kommer gå jätte bra, bara jag som är så töntig...:-S

Usch, 6 veckor, stackars dig...

Men endå så vad mysigt att de fick åka själva och vara själva å allt det där. Så tycker jag ju med Tova oxå, hon kommer få det super, har Farmor & Farfar lindade runt sina lillfingrar hon kommer leva på Glass, Cola och Godis och jag skulel aldrig vilja missunna henen hela upplevelsen, hon älskar tex Fetaost, oliver och allt sånt och inte finns det något bättre ställe att äta det på än just i Grekland...

Och jag vet, det är bara en vecka, en låååååång vecka...
  • Ts Mamma
    JFL skrev 2010-05-18 10:05:52 följande:
    Flickmamma: Vad hon är fin.Ts mamma: *gulp* ser inte riktigt fram emot tonåren just nu.Idag var jag på möte på skolan. Är så glad att jag har sagt upp mig och kunde delta i mötet och träffa personalen. Inte för att jag är orolig för Elsas skull men ändå. Fröknarna sa sist att vi skulle träna våra barn så att de kunde gå på toa själva, skära sin mat och knyta sina skor. Tänke jag "hjälp finns det 6-åringar som inte klarar det" Fast det är klart de som är födda sent på året kanske inte har hunnit utveckla just de bitarna, det kändes så självklart att Elsa kan sånt redan  .
    Jag förstår det!!

Jag läser bara den här terminen, har tagit tjänstledigt för att bli klar och det är sååå skönt att kunna lägga bort böckerna och känna att jag kan hämta tidigare idag, det här är första terminen som Tova inte är först på förskolan på morgonen...

Jag håller med, Tova gör allt det där också, utan att knyta skorna, det går till att hon hon ska dra åt öglorn, så snart så...

Det där med toaletten håller jag med om, tänkte på det här förra veckan när Tova hade en kompis här och rätt som det är kommer Tova och säger att I måste ha hjälp å torka sig, då blev jag helt paff men tänkte som dig att de som är födda senare kanske inte kan....
  • Ts Mamma

Halloj, lever ni där ute i värmen??

Här är det full fart i ett. Tova har kommit hen från sin vecka i Grekland nu och jag överlevde även om det var bra tufft...

....hon hade det bra men saknade mig mycket och tyckte det var jobbigt. Hon träffar ju bara sin pappa sporadiskt annars så det var kämpigt för henne, ringde hem och var jätte ledsen ett par gånger vilket ju så klart skar i mitt hjärta men hem kom hon och nu är hon så glad att vara hemam att hon aldrig mer ska åka någonstans säger hon, undrans tro om hon säger samma sak om 5-10 år...

Hon hade det så klart bra med, badade massor och lärde sig simma helt själv, utan puffar så nu simmar hon runt runt i pollen här hemma, varv på varv, så söt så... Å så red hon på en åsna, det var nog höjdpunkten tror jag...

Nu väntar bara en lugn och skön semester med lite kortare resor, liseberg, någon djurpark och Mormor, Morfar å alla andr som bor en bit bort...

Har någon av er varit på Noaks Ark??? Är det bra där i så fall??

Ha det riktigt Gott i värmen!!

• Ts Mamma

JFL: Vad jobbigt för Elsa, hoppas hon blir bättre snart...

Skolplikten gäller inte i Förskoleklassen utan börjar gälla först i ettan - Fsk.klassen hör till skolan men är ett skolförberedande år - däremot vill de att har man satt sitt barn i Fsk.klassen så ska det vaar där - men är det sjukt så är det ju sjukt - ett himla trassel att hålla reda på - men gör det som känns bäst för dig...

Tova älskar än så länge skolan men är så himla arg för att de inte har börjat läsa och skriva än vilket honju redan kan - hon tycker det är tramsigt att leka med stora tärningar och allt vad de är de gör för att väcka nyfikenheten hos barnenn för att vilja lära sig - hon köper det inte alls - det är ju självklart att man ska lära sig saker i skolan för henne och hon vill inget hellre än att få göra det...

...här är det extremt vad noga det har blivit med att ha "rätt" kläder och allt vad det är - jag tycker det är lite läskigt, de är ju så små, ska inte alls behöva tänka på det tycker jag.

Hon har sina bästisar som hon hänger med - Ida, Felicia, Julia & Antonia - alla är rätt lugna av sig och leker super ihop - både tillsammans och två och två - det är så himla skönt! Dessutom är alla deras föräldrar vettiga vilket ju inte är helt fel direkt...

Tova har börjat träna med sin nya ponny Zita för tränare två dagar i veckan i ridhuset och det går super - hon har siktet  klart utstakat - hon sk abli bäst i dressyr - That's it. Hon och Ida rider för samma tränare så de träffar varandra rätt mycket hemma också - annars bor alal så långt ute på landet att de åker skolbuss, men det funkar det med även om det var läskigt i Torsdags när hon för första gången åkte med Ida hem efter skolan...

Hoppas att allt håller i sig och att hon fortsätter tycka om skolan och allt som hör till...

• Ts Mamma
    JFL skrev 2010-09-01 10:56:06 följande:
    Ännu sämre morgon idag. Satt länge utan för klassrummet innen jag fick ut hennes lärare som fick tvinga in Elsa på plats. Känner mig hemsk.

Men jag tror ändå att det enda är att låta henne gå, det kan väl inte tjäna något på att låta henne vara hemma, det gör väl bara saken värre?
    Usch vad jobbigt!

Vad är det som gör att hon iunte vill dit? Är det kompisarna? Läraren eller något annat?

Kan du kanske vara med henne en dag (jag vet att det inte går hur ofta som helst men kanske en dag?)? Då kanske du ser vad som är "galet"?

Går hon på Fritids också? Huär är det där i så fall?

Usch vad jag tycker synd om er båda, skolan ska vju vara rolig...

Håller alla tummar och tår jag ha att det bara är just nu när allt är nytt och lite läskigt...
Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...