• Enyana

Februari 2004 kör återigen vidare...

Så bra med en ny tråd Ts mamma! Här finns inte riktigt orken att skriva så aktivt, men jag läser och skriver litegrann nu.

Kalas, ja... I fjol slog vi ihop 3 kalas till ett - Ella hade två dagiskompisar som fyller år precis före och precis efter henne så vi gjorde ett enda kalas för dagiskompisarna vilket var fantastiskt skönt... I år vill alla tre tjejerna ha egna kalas...*allt fokus på mig * så nu har vi fått försöka pyssla med helgerna och tiderna så att det inte krockar. På Ellas inbjudningslista står det just nu 14 namn - och det tycker jag är lite väl mycket med tanke på att det säkerligen kommer föräldrar också plus att de inte är bebisar längre utan kräver ganska mycket utrymme... Så jag hoppas det landar kring 10. Men det är inte helt lätt eftersom man gärna vill bjuda de som Ella varit bjuden till...och det börjar bli några stycken nu. Nästan så man hoppas att några lämnar återbud...

Ella önskar sig Polly pocket och Playstationspel...och Hello Kitty-saker... Jag lämnade en önskelista till min mamma inför jul och sa att den får gälla för födelsedagen också - men själv vet jag inte vad jag ska köpa. Skidor tror jag att hon ska få iaf. Och några kapitelböcker som vi kan läsa som sagor och slippa alla bilderböcker som vi redan läst 150 gånger per styck...

Strax ska vi iväg på Öppet hus inför förskoleklassen så jag hinner inte skriva mer nu... Ha det bra alla!

• Enyana

Ett stort och kollektivt GRATTIS till alla våra barn som fyller 6 år nu i februari! {#lang_emotions_laughing} Jag kommer inte att kunna hålla reda på vem som fyller när så jag gör det enkelt för mig...{#lang_emotions_tongue_out}

Här blir det kalas på söndag - 13 barn och lite föräldrar skulle jag tro att det blir. Vi har bokat kvarterslokalen ifall att vi känner att radhuset blir för litet...
    Det är en skräckblandad förtjusning inför detta känner jag...det var enklare med kalas när de var små...

• Enyana

Här var det lugnt!

Idag har vi varit på 6-årsbesiktning av Ella... ...nu är hon 128.4 cm lång och väger 32.1 kg...mammas "lilla" tös...:-P Nåväl, så länge hon håller sig inom normalkurvan så är det ju bra...

Allt väl med er andra?

• Enyana

Hej i ruskvädret!

Jag börjar bli aningens frustrerad nu för Ella har varit sjuk i över en vecka. Började med ont i magen och illamående (inget kräkande, bara lite lös i magen) och ingen aptit förra fredagen. Måndag var vi hemma för säkerhets skull eftersom hon var bättre, men på tisdag vaknade hon med 39.8 graders feber... Detta har gått över i förkylning med inslag av ont i magen och fortfarande noll matlust. På dagis har det tydligen varit en farsot av liknande sjuka - igår var det 3 av 17 barn friska på Ellas avdelning... Nu har det som sagt gått drygt en vecka och läget blir inte mycket bättre, hon har fortfarande feber men nu bara runt 38-38.5, är lös i magen och förkyld.
    Någon som känner igen detta? Börjar tro att vi kommer att få vara hemma hela livet...

Hon är så sällan sjuk så jag lär mig aldrig riktigt vad som är "normalt" och när/om man bör kolla med sjukvården heller. Funderar dock på att ringa vc på måndag om det inte ger sig - feber ska man väl inte ha så länge om det bara är förkylning va?

• Enyana

Välkommen nya och nygamla. Jag kan bara instämma i det mesta som redan sagts om 6-åringarna... Ella är oerhört blyg ena sekunden och vill helst att man ska bära henne (vilket inte funkar med 129 cm och 30 kg 6-åring... ) och på gränsen till kaxig nästa sekund. Har känslorna utanpå kroppen verkar det som ibland, gråter hysteriskt om man glömt att säga till att Bolibompa börjat och funderar mycket på livsfrågor. Kan knappt leva utan sina kompisar och sin cykel och "hotade" idag med att hon skulle flytta hemifrån om vi inte satte upp hennes studsmatta NU!!! Det var ganska underhållande faktiskt. Annars längtar hon också efter att få börja skolan. Nästa vecka ska de få börja "inskolas" med nuvarande förskoleklass och det verkar som att det kommer att bli en bra grupp med många barn som hon redan känner. Hon läser ganska bra och kan skriva en hel del också. Dock tycker jag ändå att hon är ett rätt enkelt barn - vi har sällan riktigt stora konflikter och hon gör för det mesta som man säger, är duktig på att hålla tider och är omtänksam och snäll mot andra människor.

• Enyana
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 08:42:14 följande:
    Just ja, i Söndags ringde Tovas Farmor och undrade om de fick ta med henne till Grekland, tycker de kan ta med mig oxå men det skulle kanske bli lite skumt... Hur som helst Ja sa jag och så ringde hon upp en liten stund senare och sa "19 Juni åker vi en vecka till Santorini...."Ska bli hur roligt som helst för Tova men jag har redan ångest, vara utan Skrutt en hel vecka, hur i hela helvete ska jag klara det?????Enyana, hjälp, jag vet att du har varit ifrån Ella längre, hur ska jag klara det????
    Det kommer att gå jättebra! Njut av tiden du också - för det är jag säker på att hon också kommer att göra. Och faktum är ju att det är himla kul och mysigt att träffas igen efter ett tag isär... Själv åker jag snart på läger i 10 dagar, visserligen är jag ledig en dag i mitten, men då ska förmodligen Ella och hennes pappa åka och campa med några kompisar... Lite trist, men rätt skönt också för mig som behöver egen tid!

Just nu har vi en period när vi bara går omlott här hemma, pusslar med tiden för att någon av oss alltid ska vara hemma med Ella...sambon extrajobbar på kvällar och helger så då får jag se till att vara hemma. Tur att Ella mest bara är ute med kompisarna efter dagis så vi slipper gå varandra på nerverna hela tiden...
  • Enyana

Vi är också här trots värmen! Är på semester på Västkusten hos svärmor och här är det vaaarmt.... Vi har gjort en hel massa - Skara sommarland, Liseberg, lekland, stränder och massor av besök hos kompisar och släkt. Det har varit mycket trevligt men det ska bli skönt att komma hem på söndag också - det tär lite att bo inneboende i en liten lägenhet i nästan tre veckor...   

Ska också bli skönt att ha tre veckors semester kvar på hemmaplan...

Ha det bra alla!

• Enyana

En riktigt God Jul önskar jag er också!

Ella har haft nedräkning ungefär hela december...har uppmärksammat oss ordentligt varje dag om hur länge det är kvar till julafton...så idag är hon lycklig! "Tomten" (a.k.a. jag...) har varit in här i natt och lagt klappar under granen och det är sant för hon såg minsann stora fotspår på altanen i morse...

Idag har hon och två små kompisar sjungit två sånger på Samling kring krubban i kyrkan - såååå duktiga var de trots att det var rätt mycket folk där. Det är kul att se hur seriöst hon tar sina "uppdrag" nu - hon övar och övar för allt hon ska göra (vilket är en hel del när hon har en mamma som placerar in henne i allt från att spela ängel i julspel till att dela ut blommor på konserter... )

Annars är det lugnt och skönt här hemma, knappt några konflikter och ett barn som för det mesta gör som man säger. Jag väntar fortfarande på den där trotsåldern...:-P Jag gillar faktiskt de här 6-åringarna - det är rätt kul att prata med Ella och hennes kompisar och höra alla deras finurliga funderingar om det mesta.

• Enyana

Hej!
    Det känns ganska tydligt nu att våra barn börjar bli stora...man hinner inte alltid vara inne här och skriva även om man vill...
    Tänkte bara säga grattis till alla februaribarn och hoppas att allt är bra!

Vi var till skolsköterskan på hälsokoll i fredags och vår kärnfriska snart-7-åring är nu 134 cm lång och väger 33 kg, hör utmärkt men har sitt synfel och sina glasögon kvar. Hon "kan inte" gå, springer mest hela tiden, har gått simskola i höst, älskar sina kompisar, att sjunga, att brottas, gå i skolan, åka skridskor och skidor...och sina föräldrar också ibland. Hon är för det mesta glad, blyg ibland, är en riktig nattuggla och sover gärna länge på morgonen - en helt vanlig tös tror jag.

Ha det bra alla!

• Enyana

Grattis Ts mamma till bebis!
    Om Ella fick välja så skulle hon också bli storasyster... ...men hon får kanske en hund någon gång istället...

Så kul att se lite aktuella bilder på era "troll"...vi har ju följts åt ett tag nu...

Här en bild från i somras då vi var på bröllop!

• Enyana
    Flickmamma skrev 2011-02-19 15:14:14 följande:
    Tänkte höra vad ni köpt eller funderar på att köpa till era 7- eller blivande 7 -åringar. Ibland är det så svårt att komma på något bra eller något som hon inte redan har. Noura fyller den 28:e och hon längtar!
    Från oss och mormor & morfar fick Ella kläder (tights och tunikor är det mest som gäller här...), en Hannah Montana-film, en skiva, ett Buzz junior-spel till PS2, nagellack, hårprylar, pysselböcker, pyssel, Pet shops med tillbehör, en Barbie och säkert nåt mer som jag inte kommer på just nu... Sen hade hon ju kalas med kompisarna för ett tag sedan och då fick hon bl.a. mer pyssel och pysselböcker, smycken och biobiljetter.

Det går fortfarande ganska bra att köpa kläder till henne eftersom hon är väldigt tydlig med vad hon vill ha... ...men får hon helt bestämma själv så blir det gärna linne eller tröja med en ärm borta...och då säger hennes ömma moder stopp! Det är nog svårt att köpa barnkläder till en 7-åring som drar minst 134/140 i storlek, det finns nästan bara "mini-vuxen"-kläder och det tycker jag hon är alldeles för liten för att ha. Så därför får hon sådant som är lite coolt men ändå inte värst urringat, tight och kort...och det funkar hittills.

Vad tycker ni om kläderna för 7-åringarna? Har ni svårt att hitta vettiga kläder och vart köper ni helst? Jag köper mycket på Lindex, dels för att det länge varit den enda kedjan som funnits här i stan och dels för att jag oftast tycker att deras kläder är aningens vidare i storlek än ex HM. Nu har vi dock fått både HM och KappAhl för nåt år sedan så där går jag ju också förbi och kikar ibland...
  • Enyana
    Ts Mamma skrev 2011-07-23 18:12:09 följande:
    Nu har Tova äntligen blivit storasyster - till en Liten Agnes som föddes den 14 Juli, hon är mäkta stolt och gör inget annat än att gosa med sin syster just nu...:)

Bild på de två kommer när jag hinner logga in på datorn...:P

Hoppas ni alla har en riktigt bra sommar!!
    Ååååh...stort GRATTIS till lilla Agnes!

Förstår att T måste vara en mäkta stolt storasyster!

Här har vi verkligen semester - Ella och jag är lediga i 6 veckor och vi har fullkomligt vänt på dygnet...:-P Uppe sent på kvällen och sover länge på morgonen, badar och bara softar - superhärligt! Sambon jobbar varannan vecka hela sommaren förutom nu då han är ledig tre veckor i rad...så nästa vecka ska vi dra iväg på en kortare resa bara för att komma iväg en sväng. Ska bli kul!
    Snart börjar ju ettan också - lite svårt att fatta är det allt att de små liven nu är skolbarn "på riktigt"...

Ha en skön sommar alla!
  • Enyana
    Flickmamma skrev 2011-07-24 20:50:54 följande:
    Badar? I Skåne öser regnet ner, det blåser och är 12 grader.Som höst!!
    Här i Norrbotten har vi haft upp till 28 grader varmt och strålande sol ett bra tag...utom idag då vi nog fått en släng av söderns regnoväder...det har vräkt ner regn idag och varit 17-18 grader...:-/ Förhoppningsvis är det bara nåt tillfälligt - så de två sista semesterveckorna också blir bra!
  • Enyana

Ja ni...var tar tiden vägen...? Nu närmar sig födelsedagsmånaden igen...snart är de 8 år...:-P Ella har varit på ett 8-årskalas idag och jag blir alltid lite nostalgisk när det närmar sig hennes födelsedag och man inser att mammas bebis nu är drygt 140 cm lång, hellre är med kompisar än med mamma och sover länge som värsta tonåringen på helgen... Hoppas ni har det bra där ute - och grattis i förskott till alla blivande 8-åringar...

Svar på tråden Februari 2004 kör återigen vidare...