• mammamutilltre

Rätt att va hemma?

Någon som vet hur länge man har rätt att vara f-ledig och hemma från jobbet? Är det 1½ år?? om man vill ta vårdnadsbidrag måste man då säga upp sig??

• Svar på tråden Rätt att va hemma?
  • mammamutilltre
    Catarina888 skrev 2010-01-21 12:19:18 följande:
    Man har rätt att ta ledigt om man tar ut vårdnadsbidrag.
    Är det så? Att man inte kan bli uppsagd om man väljer att ta vårdnadsbidrag? Alltså jag menar pga att man tar d?
  • Alltid

Upp till att barnet är tre år har man rätt att ta f-ledigt, om jag inte inte missminner mig.

• Anne69

Båda föräldrarna har alltid rätt att vara lediga tills barnet är 18 mån. Därefter har man rätt att vara ledig för tid man tar föräldrapenning eller har vårdnadsbidrag. Om man får vårdnadsbidrag kan man alltså vara ledig tills barnet är 3 år. Och visst kan man bli uppsagd även under föräldraledigheten, men tiden för uppsägningen börjar inte räknas innan föräldraledigheten är slut.

• mammamutilltre
    Anne69 skrev 2010-02-15 12:19:30 följande:
    Båda föräldrarna har alltid rätt att vara lediga tills barnet är 18 mån. Därefter har man rätt att vara ledig för tid man tar föräldrapenning eller har vårdnadsbidrag. Om man får vårdnadsbidrag kan man alltså vara ledig tills barnet är 3 år. Och visst kan man bli uppsagd även under föräldraledigheten, men tiden för uppsägningen börjar inte räknas innan föräldraledigheten är slut.
    Jo jag förstår att man kan bli uppsagd då man har vårdnadsbidrag men ag menar om man kan bli det pga att man tar vårdnadsbidrag, alltså kan jobbet kräva att jag kommer tillbaka eller att de alt säger upp mig då eller har man rätt att vara hemma om man tar det....om du förstår.
  • Catarina888
    mammamutilltre skrev 2010-02-15 16:08:55 följande:
    Jo jag förstår att man kan bli uppsagd då man har vårdnadsbidrag men ag menar om man kan bli det pga att man tar vårdnadsbidrag, alltså kan jobbet kräva att jag kommer tillbaka eller att de alt säger upp mig då eller har man rätt att vara hemma om man tar det....om du förstår.
    Man kan inte bli nekad att ta tjänstledigt för att vara hemma med barn upp till 3år om man tar ut vårdnadsbidrag, då har man rätt att ta tjänstledig! Så man kan alltså inte bli uppsagd för att man väljer att vara hemma med vårdnadsbidrag. 
    Jag tänker vara hemma med våran minsta i 3år. Kommer kanske att jobba extra på helgerna ibland för att dryga utt kassan lite. 
  • katrina

Jag TROR det är så att arbetsgivaren är skyldig att tillåta ledighet i 18 mån, därefter är det frivilligt. Alltså har du inte rätt att vara ledig i 3 år, utan skulle kunna hamna i en sits då arbetsgivaren nekar dig ledighet, så att du då får välja på att bli uppsagd och vara ledig eller gilla läget och jobba kvar. Men som sagt jag tror - inte vet.

• myrstacken
    Catarina888 skrev 2010-02-15 16:50:29 följande:
    Man kan inte bli nekad att ta tjänstledigt för att vara hemma med barn upp till 3år om man tar ut vårdnadsbidrag, då har man rätt att ta tjänstledig! Så man kan alltså inte bli uppsagd för att man väljer att vara hemma med vårdnadsbidrag. Jag tänker vara hemma med våran minsta i 3år. Kommer kanske att jobba extra på helgerna ibland för att dryga utt kassan lite. 
    Men hur har du råd att vara hemma i flea år medbara vårdnadsbidrag och några tusenlappar mer i kassan? Bor ni billigt?
  • Catarina888

Vi bor hyfsat billigt, men visst får vi tänka på hur vi spenderar våra pengar. Man får ibland prioritera och välja bort eller välja billigare allternativ. Men jag tycker ändå att det är värt det!

• Catarina888

Vi bor hyfsat billigt, men visst får vi tänka på hur vi spenderar våra pengar. Man får ibland prioritera och välja bort eller välja billigare allternativ. Men jag tycker ändå att det är värt det!

• Catarina888

• Catarina888

• Catarina888

• Catarina888

• Catarina888

Svar på tråden Rätt att va hemma?