• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

bojji07 skrev 2010-07-23 20:42:55 följande:
    70 grader har jag hört att det ska ha uppnått....är det fel?
    70?
    Hmm... kollar...
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
    humdidumdidumpfh...

...
    Listeriabakterien
    är allmänt spridd i naturen och finns därför på många av våra livsmedelsråvaror. Den etablerar sig också lätt som husflora i vissa miljöer, till exempel i lokaler för livsmedelstillverkning. Bakterien bildar där så kallad biofilmer. Det är fläckar av bakterier som gärna sätter sig på oåtkomliga platser och är svåra att avlägsna. Därifrån kan de förorena livsmedlen under tillverkningsprocessen, vilket ställer till stora problem i vissa livsmedelsindustrier.

Det som utmärker listeria är att den kan växa i kylskåpstemperatur, i vakuumförpackningar och förpackningar med så kallad modifierad atmosfär. Bakterien växer långsammare ju lägre temperaturen är. Ju längre tid livsmedlet förvaras desto större är risken att bakterien växer till skadliga halter. Listeria tål höga salthalter och frysning men kan inte växa i sur miljö, till exempel ättiksinläggningar. Bakterien dör vid vanlig matlagningstemperatur, cirka 70° C.

Livsmedel där det finns risk för listeriasmitta är sådana där bakterien får möjlighet att föröka sig under produktionen (till exempel mognad av viss ost) eller förvaringen, och som inte upphettas innan den äts. Exempel är vakuumförpackad rökt och gravad fisk, skivad skinka, patéer, dessertostar (mögel- och kittostar) och kall färdigmat. Tillhör man någon av riskgrupperna, se nedan, bör man uppmärksamma denna typ av livsmedel särskilt. Läs mer om kostråd nedan.

...
    Toxoplasma
    är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten. 

Toxoplasmaparasiten dör vid upphettning till minst 65ºC eller djupfrysning i -18ºC i minst tre dygn. Däremot är det osäkert om parasiten dör vid gravning, torkning eller kallrökning av kött.

Summarum:
    Upphettning till 70 grader fixar både Listeria och Toxoplasmos
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

Näh, fan, ger upp nu..
    Är (som vanligt) megatrött. Det är nog måndan o tisdan som sög musten ur mig. För som ni vet är jag en krockskadad fibrokärring som inte orkar riktigt lika mycket som andra. Irriterande när man är tvungen att ta ut all sin energi på sjukvården eller förpliktelser - det blir så lite kraft kvar till nöjen och vänner (och sociala media).

Åh, joh, jag flyttade min blogg (barnbloggen)
    gittemedbarn.blogspot.com/
    Välkomna!

• Mamsie

Nattamning,
    efter 4 månders ålder så borde de klara sig utan nattmat. Men ungar är olika så det är bara att anpassa sig.
    Efter 6 månader ska de helt enkelt låta bli nattamat om de är fullt friska och välväxta.
    I alla fall mellan midnatt och tuppen vid 5-6 tiden.
    Tycker jag.
    Men så kom verkligheten och ungarna emellan.

"Förr hade jag många principer men inga barn. Nu har jag flera barn och få principer kvar"

Det har tagit några nätter till två veckor att sluta med nattamaten (för barnen alltså, jag nattäter i början av graviditeterna )

Om pappan hade hjälpt till med 88:an så hade det säkert gått snabbare än två veckor, men hon var 1 år, jag var utmattad på gränsen till kollaps och pappan "jobbar ju för fan 8 timmar om dan - och vad gör du? Du går ju för fan bara hemma och dräller! Jag tänker INTE vara uppe på nätterna - det är DITT enda jävla jobb!"

Så med mina åsikter och principer och erfarenheter så tänker jag fasa ut nattmten vid 4 månaders ålder så att det blir 6-7 timmar utan mat. Och den här pappan hjälper till. Jag bytte nämligen på vägen

Åh, har bloggat också: bit.ly/medbarn
    Välkomna!

Nu ska jag till svärisarna tills i morgon. Ha det gott!

Min barnablogg: -> bit.ly/medbarn
  • Mamsie
    Primrose skrev 2010-07-25 00:10:08 följande:
    Här sitter jag och oroar mig, trots molvärk och illamående, att det ska gå åt skogen redan! Jag ska försöka få en tid för VUL redan i nästa vecka, för jag fick höra att min gyn är tillbaka från semestern i en vecka och jag går hellre till henne än den andra läkaren, som jag inte känner. Det känns bättre att gå till henne, om beskedet skulle vara dåligt. Hoppas att jag kan få en tid....
    Kram!
    Hoppas du nojjar i onödan
  • Mamsie

Hej å goafton tjejjer!

Vi är kvar i stugan "mellan hästskiten och utedasset" och jag använder mobilen som modem till datorn; kängurulina och slött, men det duger

Har MsKanga kläckt? Whoah, GRATTIS! Baby

Ny tråd för de/er som fått sina bebisar. Tack!  Om 22 veckor är jag där  

KUB vs CVS / FVP:
    Hos oss är gränsen 1/200, dvs har man högre risk så erbjuds man CVS/FVP. Lägre risk så erbjuds man det inte.
    Siffran grundar sig på att missfallsrisken vid moderkaksprov/fostervattensprov är lika hög som risken att barnet har en trisomi ifall man gör prov.
    Tror det står på några landstings hemsidor också...
    Vi gick på CVS med en gång eftersom maken inte kände sig trygg med beräknad risksiffra Foten i munnen.

mariatösen skrev 2010-07-28 20:11:01 följande:
    Jag är snart 46-åringen... Jag är i chock. Plussade idag. Ska jag berätta NU för min nya kille (sedan ett år tillbaka) eller ska jag anta att det blir ett missfall?
    WOW! Kul, då är jag inte den enda stenåldersfossilen som är på tjocken här
    Grattis och Välkommen mariatösen
    Berätta för mannen tycker jag - vi väntar barn och inte missfall!
    Men missfall kan vem som helst få så då borde ingen berätta för barnafadern förrän ungen är kläckt hel och hållen?
    Dessutom har vi rätt till stöd och förståelse från våra nära o kära om det blir missfall - oavsett om vi är 21½ eller 48!
  • Mamsie
    hag7 skrev 2010-07-28 20:15:48 följande:

Godkväll tjejer ! hur har ni andra gjort med tidigt VUL ? Känner ju den där oron när det gäller MA/MF o vet ju självklart att det aldrig finns några garantier men det skulle vara skönt att se att hjärtat slår.

VUL är något jag fått efter att ha haft blödningar och/eller smärtor, och då har det varit akut-UL.
    Något inplanerat ultraljud före v 18 kan man se sig i månen eller plånboken efter här!
  • Mamsie
    Mimmi 71 skrev 2010-07-28 18:52:56 följande:
    Jag tror jag har kommit till 40-årskrisen! eller Jag har under några månaders tidern kännt att jag verkligen vill ha ytterligare ett barn (minb son bli snart 3 år). Till saken hör att min sambo redan har 3 barn sedan tidigare och är (enlig mina funderingar) inte så sugen på en liten till. Kanske kan man övertala honom har jag tänkt. I förra veckan fick vi reda på att hans äldsta son skulle bli pappa och ssmbon mao farfar. Nu tror jag inte han är så sugen på fler barn och jag mår superdåligt av det hela. Snyfit!

Efter några dagars minisemester med lilleman (utan sambo) har jag iallafall beslutat mig för att försöka övertala sambon. Nu eller aldrig känns det som och jag gråter floder när jag tänker "aldrig". Att inte få mer än ett barn känns fruktansvärt. Håll tummarna för mig att det blir en positiv reaktion från sambon.
    Naaaaw...
    Tjejjen då, fy attan för att må så.

Hoppas verkligen du lyckas övertala sambon - för som du säger så har du ett barn medan han har 3 barn och ett barnbarn. Orättvis helt enkelt! Skrikandes

Jag vill också ha barnbarn... men får nöja mig med egna ungar så länge
  • Mamsie

Nån med snabb lina:
    Var är listan???

• Mamsie
    mariatösen skrev 2010-07-28 21:09:39 följande:
    Hur gammal är du Mamsie då? Jag har nyss läst på nätet att en gynekolog har uttalat sig att han aldrig varit med om att en kvinna på 46 fått barn med egna ägg... (
    Den gynekologen har då inte varit utanför dörren på länge...
    Det är gubbar (jag förmodar det var en manlig gyn?) som han som ställer till det för oss mogna tjejjer Skrikandes:
    Antingen tror vi inte att vi kan bli med barn och är ledsna för det.
    Eller så tror vi inte vi kan bli med barn och slutar med preventivmedel och blir på tjocken till stor överraskning, fasa, nervositet och många tårar och kvalfyllda nätter!

Morr och Voff på honom!

Jag är 46, kommer att vara 4½ när den här lilla räkan föds.
    Förra barnet fick jag vid 42 års ålder.
    MED EGNA ÄGG! Och hör sen gubbjävel! Ja, eller kärringjävel om det nu var en kvinnlig gyn!
    Hmm... var är listan med alla oss gamla hönor? Där ser man åldern på oss.

PS.
    Btw så spelar det ingen roll vilken höna som la ägget - man kan ju värpa på andras om nu de egna trilskas. Så i den här tråden räknar vi bara "förtitaggare med bebilängtan" utan att lägga värderingar i hur det går/gick/ska gå till
  • Mamsie

Tack tålamod

Titta bara mariatösen, det dräller av gamla gravidosar!
    Det finns en 40+ lista till nånstans.. en annan tråd... ska leta...
    Här:  BIM-tråden för 40 + del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-235/m50626280.html
    Spana in listan säger jag bara

Jag uppdaterar min vecka. Fick ju backa 5 dar vid UL till den 27 december. Lika bra att knipa över nyår då så ungen blir äldst istället för yngst i sin klass?

Obestämd I verkstan och hoppet Drömmer

Bossan 43 år, 4 barn, BIM 23/7 Försök 6
    MPson 40 år, 2 barn, BIM 23/7 4 misfall Försökt i 3 år
    SASSA87, 46år 3 barn ÄL 12/7, BIM 28/7
    Kroppknopp 41 år, har 1 barn, beräknar ÄL 15/7 och BIM 28/7 (med lite prog-stöd från Äl som förlänger cykeln).
    Gabby 43 år 4 barn ÄL -  16/7 BIM 30/7
    Inanna68, 0 barn, Mens 3/7, BIM 31/7, Försök 10 (in Vivo försök 9)
    Kaakis 38 år, MF nyss, inväntar ÄL och mens, försök 8
    Hemulan 43 år, 2 barn, BIM 14/8
    Mammastitch 41 år 1 barn AL 3-4/8 Bim ca 21//8 försök 7
    ChippiChoppi43 år 2 barn, mens 22/7, ÄL 5/8, BIM 19/8, försök 6
    Amoremio, 45 år 2 barn, mens 25/6, BIM 10/8 Försök 13

Ej uppdaterade.. hur går det för er??

Underverket 06, 39 år (snart 40 år), 1 barn, mens 23/5, ÄL ca 7/6, BIM ca 19/6, Försök 10 (varav 9 " vanliga" försök o 1 FET)
    ewaulrica 38 år, 3 barn äl 5/6, bim 19/6

Plus ÄR GRAVIDA
     Gravid 

Teskedsmamman, 40 år, 3 killar + 2 bonus, pojke 100812, V.38
    Onskeglittra 40 år, 3.e barnet, KS 23/8
    Dynah, 39 år, 3 flickor, väntar en pojke, BF 25/8-10
    HappyMe, 39 år . Två pojkar, väntar en tjej. BF 22/9 
    Uvalisa 39 år, 3:e barnet BF 100930
    BÅsaK 44 år 3:e barnet BF 101003  v. 29
    Lemoni 40 år 1:a barnet BF 101010 
    Bettina, 41 år, 2:a barnet BF 101010
    Anetha, 44 år 1:a barnet BF 101207(v20 den 20/7)
    Mamsie, 46 år. 3 levande, 1 df. | 5:e barnet BPU 101227 (v19 den 27/7)
    gemigsinnesro 39 år, 2 barn, 2MF. 3:e barnet BF 25/12 2010 
    Isabell05 41 år, 2 barn, 3:e barnet BF 110111
    Lovelli 43 år, 4 barn, 5:e barnet Bf 110112 
    Liselotte13 48 år, 3e barnet (två tonåringar) BF 110115
    Kalaskula 41 år 3:e barnet 1 kille 1 tjej + 2 bonus BF 110210
    Oceanney 40 år 1:a barnet IVF/ICSI BF 110214
    Astro 41 år, 6:e barnet BF 110307
    Anya, 42 år, 3 barn, 1 MA -09. BF 20110311, v 7.
    Happiness 39 år 2:a barnet BF 20110314 , 2 bonusbarn, 2 MF+1 MA
    Asat 44 år 8:e barnet 20110318
    Primrose 45 år, 2:a barnet BF 20110322, 3 MF -06/-07 

Baby FÖDDA Skål

Mammaat , 39 år BF 31/12 (1000:e försöket, 3:e barnet tjej) - Isabell 17/12-09
    Helges älskling, 41 år, BF 27/12. 3:e barnet - Pojke 3/1-10
    annbom, 46 år 6:e barnet Flicka Pi 7 januari -10
    Xanni, 44 år BF 11/1 2:a barnet - Jesper 7/1-10
    Barnsäng, 40 år 3+4:e barnet Tvillingar flicka Luna och pojke Leo 8/1-10
    Evie, 44 år BF, 3:e barnet - Noel 12/1 2010
    Eriam, 40 år, 3:e DI-försöket, 2:a barnet - pojke, Nilas 20/2 -10
    Glimman2010, 40 år, BF 6/3, 4barnet, en flicka Alma 25/2 -10 
    Smytt, 37 år, BF 5/4 (3:e barnet) - pojke, Oscar 4/4 -10
    Nicholasmamma, 40 år, BF 13/4 (2:a barnet) - flicka, Isabella 9/4 -10
    Milk 41 år Snitt 13/4 4:e sonen - Ville 13/4 -10
    Floppan67, 42 år, Snitt 19/4 Pojke Ludvig 19 april-10
    Hopp i livet, 39 år, BF 25/4 3:e pojken - Nils 24/4 -10
    Brådis 44 år, BF 16/5 (3:e barnet på 5 försöket) - En prins 8/5-10 
    Golden2 38 år, en flicka - Ella 3/6
    Harley, 39 år, 2:a barnet (pojke) - Lennox 6/6 -10 
    Talamod, 45 år.  5:e - Miriam 12/6-10
    Ms Kanga, 41 år akutsnitt 26/7-10 Lillebror

Äpple UPPEHÅLLSRUMMET Kaffe 
     (med i tråden men inte listad)

Bojji07- ingen mens än....ammar
    Tjatte: Kikar in ibland 
    SusanneN
    Anna65
    Alicia72  
    Esther
    Nymåne, 44 år (är i förklimakteriet och inväntar trilskande ägglossning)
    Josie65, inget försök denna månad

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5