Inlägg från: Inanna Li |Visa alla inlägg
  • Inanna Li

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Barfota - en lutealfas mellan 12-16 dagar är helt normalt och det gör inget om det varierar lite från månad till månad liksom menscykeln där allt mellan 25-35 dagar är normalt. Kortare eller längre cykler än så tyder oftast på utebliven ägglossning.

FSH-provet ska du helst ta på cykeldag 3. Men dag 2 och 4 är också OK. AMH som är ett måttt på din äggreserv kan du ta när som helst i menscykeln.

Vad bra att du har kommit igång med utredning och planerar IVF. Jag försökte ett halvår innan jag tog det steget. Manlig faktor gör att vi inte kan bli gravida på egen hand och jag fyller 42 om en vecka så IVF är vår sista utväg om vi inte ska förbli barnlösa. Ett misslyckat första försök i maj/juni ledde i alla fall till tre långtidsodlade embryon i frysen och nästa vecka ska jag förhoppningsvis få tillbaka mitt första frysta embryo.

Denna tråd är jättetrevlig så det är bra att du har hittat hit men jag kan även rekommendera denna tråd med oss tjejer runt 40 som försöker gravida med hjälp av IVF:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m53069854.html
  • Inanna Li
    Mamsie skrev 2010-09-13 10:38:38 följande:
    Så nu är hoppet inne igen efter "städningen av babykammaren" Håller tummarna!

Tack Mamsie! Hoppas nu att jag verkligen får ÄL. Har ännu aldrig hänt (vad jag vet) att den uteblivit men alltid ska jag ju oroa mig för nåt...
    Det är 90 % chans att embryona ska klara upptiningen så då borde ju någon av mina tre blastocyster klara sig.

Babykammaren måste ju vara mysig nu Solig ...

• Inanna Li
    oceanney skrev 2010-09-14 08:34:04 följande:
    Då går väl jag mot strömmen då...

Mår inte särskilt illa, har relativt låga hormonnivåer, men väntar en flicka! 
    Vad underbart att du mår bra i din graviditet Oceanny! Vilken lycka att vänta en liten flicka!
  • Inanna Li
    Teskedsmamman skrev 2010-09-16 22:29:03 följande:
    Jag har ju också en yngre Iofs så är det "bara" 2 år och 9 mån mellan oss, men men....
    Min beauty är "bara" 4 år yngre men ha ser så ung ut att han fått visa leg två gånger i sommar på systembolaget och det har vi skrattat mycket åt sen dess ... Skrattande
  • Inanna Li
    Schäfer skrev 2010-09-17 12:03:16 följande:
    Haha, jag får ALLTID visa leg på systembolaget!? Vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte...
    Min älskling är ett år äldre än mig så jag får väl säga att det är min dotter som håller mig ung
    Jag handlar nästan aldrig på bolaget av den anledningen. Jag brukar ofta bli tillfrågad om jag ska ha en vuxenbiljett eller ladda vuxenkort när jag åker buss Solig!
  • Inanna Li

Mamsie - vad bra att du påminde om Dr Åsas senaste program för det har jag missat. Vilken tur att man kan kolla på webb-TV numera!

• Inanna Li

Självklart ska man få preventivmedel efter 40 om man så önskar men Nymånes omvända perspektiv väcker verkligen en viktig tankeställare. I realiteten skulle väl aldrig någon läkare rekommendera mot användandet av p-medel. Min mamma hade spiral till hon var 55 och det var aldrig någon läkare som sa åt henne att nu är det dags att ta bort den. Så länge hon hade mens tyckte de att det var nödvändigt.

• Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-22 16:37:57 följande:
    Ni som kollat ert AMH värde, vad hade ni för värde? Jag hade 1,4 o ny gör vi IVF försök o det verkar inte finnas så många äggblåsor. Visten är att få ut många äggblåsor, men på ultarljudet idag fanns bara 3. Kan dock bli fler. Så nu undrar jag, ni som blivit gravida eller håller på att försöka, vilket AMH värde hade ni? Mamsie, du har väl kollat, läste jag länge bak i tråden? Vad hade du för värde? Säger AMH värde allt? Är det stor chans att bli gravid med lågt värde eller kan man lyckas ändå pga av andra orsaker?
    1,4 är ett bra värde. Klinikerna accepterar 0,5-0,7 som lägsta gräns. Jag tror säkert att du kommer få fler blåsor med rätt dos hormoner.
  • Inanna Li
    tro hopp och kärlek skrev 2010-09-25 19:04:37 följande:

Citat från Mamsie:

"jag hade 4,9 pmol/L vilket alltså motsvarar 0,68 ng/mL = Low Fertility men blev ändå spontant gravid  "
    slutcitat.  

Det är mitt test, AMH-testet där fick jag <0,060 enhet mikrog/L
    ng/mL kan skrivas som mikrog/L så det är samma skala som Mamsies test på 0,68 ng/mL.
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5