• milk and honey

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Här fortsätter vi som är runt 40 och gläds åt plus och är deltagande när det inte fungerar som man vill.. Att vi har lika skoj och skrattar med varandra.. Alla är välkomna oavsett om det är första eller tionde barnet..  bara ni är lika galna som vi här i tråden

Och när vi fått de efterlängtade beskedet så fortsätter vi såklart att följas åt här oxå..

Länk till gamla trådarna ifall ni vill ha någon info om något..
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46066177.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m42054418.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43931565.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m44034420.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48216865.html

Mina älskade söner 90, 92, 94 och i maj smäller de igen
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-28 16:10
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53688669.html

En fortsättningstråd för oss som pluppat ur sina underverk
    Även om jag gärna hänger kvar i denna tråd oxå
  • Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5
  • Susanne N

grattis primrose till plus. Jag hoppas jag kan haka på där Hjärta
    välkommen MrsMcC. Jag är inte det mest aktiva här i tråden, men jag finns i kulisserna Flört

Har BIM runt den 20:e den här månaden. Har inte varit så mycket aktiv när det gäller listan, ligger och skräpar i uppehållsrummet, men nu skulle jag så gärna vilja....

Hoppas alla får en riktigt härlig helg. Här i Helsingborg vräker solen ner, om man nu kan uttrycka sig så.
    Kram!

• Mamsie
    Hej Flickor!

MrsMcC,
    synd... Men å andra sidan skönt att mensen är regelbunden fortfarande
    'always look at the bright side...'

glimman2010,
    jag får inte upp låten på sidan, men tårarna började bränna av att bara läsa texten
    Snacka om gravidhormonig!
    NU fick jag upp låten...  'buääääh' Gråter
    Jag fick hem "kärleks sånger för ett barn 2010  2 cd" och det finns en hel del (gråtvänliga) pärlor där!

Primrose 45 år, 2:a barnet BF 20110322, 3 MF -06/-07
    WOW! Gamla kossor kan Tungan ute  Grattis till  Plus.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

Åh, just det ja...
      Läkaren på Spec-MVC ringde igår. Vi tog cytologprov sist.
    Jag har cellförändringar ! Förvånad.
    Men det känns som att jag kan ta det lugnt i avvaktan på vad de säger om provet på Sahlgrenska (läkaren har skickat dit det för analys).
      Jag känner inte till någon som dött av det, men har hört om några som haft cellförändringar och sen har det inte varit mycket mer med det än uppföljning och ibland har de tagit lite av cervix.

Vad tror ni? Borde jag oroa mig eller kan jag fortsätta ta det lugnt?
    Hur påverkas det av graviditeten och hur påverkas graviditeten av det?

Sökte och hittade det här www.oc.gu.se:16080/gyn/cell.html
    "  Cellförändringar kan ibland vara förstadier till cancer på livmoderhalsen, men kan också vara tecken på en tillfällig virusinfektion.
       Varje år får cirka 450 kvinnor i Sverige livmoderhalscancer, medan betydligt fler,
    cirka 30 000 kvinnor, får besked om att de har cellförändringar. "

Jag tycker det låter betryggande men vill väldigt gärna höra vad ni erfara kvinntimmer har för erfarenheter

• Primrose
    Susanne N skrev 2010-07-16 10:20:11 följande:
    grattis primrose till plus. Jag hoppas jag kan haka på där Hjärta
    Tack! Ja, det håller vi tummarna för! Host, host - litet gravidbaciller.
    Mamsie skrev 2010-07-16 11:40:48 följande:
    WOW! Gamla kossor kan Tungan ute  Grattis till  Plus.
    Tackar! Muuu.
    Hemulan skrev 2010-07-16 12:42:20 följande:
    Primrose - helt fantastiskt!
    Tack! Det känns helt overkligt! Vi har ju "setts" förr. Hjärta
    Charlie3 skrev 2010-07-16 09:04:42 följande:
    Men Primrose! Underbart stort grattis! Dig känner jag ju igen från 40+bimtråden. Hur fick du till den här lille?
    Tack, gulliga du! {#emotions_dlg.flower} 
    Den här lille kom till med listig övertalning och milt våld (min man var tveksam...).

Skämt åsido - vi har kört "hemmaverkstad" och det här var c:a det 8:e försöket. Jag tog inga ÄL-tester den här gången (har gjort det vid de flesta andra försöken) utan litade på att jag var regelbunden. Jag slutade amma först i mars-april, men har haft regelbunden cykel (utom vid två tillfällen) sedan lillpojken var två månader. Jag började ta Pravidel igen i o m att jag slutade amma. I måndags (på vad jag gissade var BIM -1) testade jag minus. I onsdags kväll (BIM+1) kom det ett oerhört svagt streck på stickan, så jag tänkte att det troligen var ett "spökstreck". På torsdag morgon var strecket liiitet starkare så då gav jag mig iväg för att köpa ett ClearBlue-test. Jag hade en tid inbokad för magnetröntgen av hjärnan på fredagen så jag behövde veta innan dess. CB-testet visade "Gravid". Så då var det bara att rasktavboka MR och få tag i en gynekolog som kunde skriva ut Progesteron och Trombyl. Får se om det håller hela vägen!
  • Primrose

Mamsie: Jag trodde inte att cellproverna var tillförlitliga under graviditet, men jag kanske har fel. Cellförändringar behöver absolut inte leda till cancer. Men det måste ju kollas upp ordentligt.

Jag borde också göra ett test - har inte gjort det sedan jag bodde i England, så det är mer än fyra år sedan. Jag har fått kallelser (och ävent till mammografi), men det har ställts in pga graviditet, amning etc.

• Ms Kanga
    Primrose skrev 2010-07-16 15:09:50 följande:
    Mamsie: Jag trodde inte att cellproverna var tillförlitliga under graviditet, men jag kanske har fel. Cellförändringar behöver absolut inte leda till cancer. Men det måste ju kollas upp ordentligt.

Jag borde också göra ett test - har inte gjort det sedan jag bodde i England, så det är mer än fyra år sedan. Jag har fått kallelser (och ävent till mammografi), men det har ställts in pga graviditet, amning etc.
    Mamsie - jag har också fått infon att man inte ska kolla cellförändringar under gravidietet - tidigast 10 veckor efter förlossning får man rättvisande resultat enligt min BM när vi pratade om det tidigare i veckan - det är snart 3 år sedan som jag gjorde min senaste koll och tänker försöka ta nytt prov i samband med efterkontrollen
  • Mamsie
    Primrose,
    Pravidel ?? Varför?
    Progesteron och Trombyl kan jag kanske hänga med på...

Cytologprov under graviditet,
    Eftersom min läkare på sjukan är en riktigt gammal räv med fötterna på jorden och huvudet i modern vetenskap så har jag fullt förtroende för honom. Men jag ska för nyfikenhetens skull fråga honom varför han tar prov på gravida när andra avråder?

Nu ska jag steka pannkakor utan mjölk, ägg eller vete/havre/korn/råg.
    Sug på den ni
  • Primrose
    Mamsie skrev 2010-07-16 16:35:36 följande:
    Primrose,
    Pravidel ?? Varför?
    Progesteron och Trombyl kan jag kanske hänga med på...
    Pravidel tar jag för att jag, för sex år sedan, fick diagnosen prolaktinom/godartad tumör på hypofysen (det gör en infertil om det inte behandlas, jag var infertil i c:a sex år innan diagnosen, därav problemen att bli gravid...). Man medicinerar inte under graviditet och amning. Det var också därför jag skulle göra en Magnetröntgen, jag kan nämligen vara en av dem som har turen att bli botad av graviditet (även fast jag tidigare har fått veta att det är kroniskt och att man troligen måste medicinera livet ut). Så nu får jag göra MR när jag inte är gravid (eller ammar) längre. I stället ska jag gå på synfältsundersökningar för att kolla att tumören inte växer pga de höga halterna av prolaktin i kroppen då man är gravid.
  • Primrose
    Mamsie skrev 2010-07-16 16:35:36 följande:
    Nu ska jag steka pannkakor utan mjölk, ägg eller vete/havre/korn/råg.
    Sug på den ni
    Du ska, med andra ord, steka smör.
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5