Dynah skrev 2010-04-15 19:40:05 följande:
Men det låter ju helt fel egentligen, ofostrig graviditet trots att det funnits ett foster men dött. Jag trodde ofostrig graviditet betydde just att inget foster alls hade bildats. Vid mitt MA kunde man se att fostret dött ca vecka 6 på storleken, med andra ord började aldrig något hjärta att slå. Har efteråt hört att de kritiska punkterna är just då när hjärtat ska börja slå och vecka 12 då moderkakan ska ta över.
Precis, oftast hinner man gå ett tag innan en ofostrig graviditet upptäcks och då har den lilla prick som fostret är hunnit tillbakabildas och då finns inget foster kvar. Jag som gått till vecka 10 båda gångerna har alltså hunnit tillbaka bilda det foster som var, upptäcker man det ganska snart så hinner man se foster.
Kritiska punkter är även när vissa kromosomer går igång och arbetar, jag såg en dokumentär för 7-8 år sedan som angav att när könskromosomen kickar igång är den mest kritiska punkten, i vecka 5-6 någon gång. Beroende på om felet ligger på x eller y-kromosomen så dör fostret vid olika tidpunkter. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad dokumentären hette så tyvärr kan jag inte lämna källhänvisning. Däremot har jag fått samma uppgifter från min BM med utdrag ur hennes kurslitteratur...
Hjärtat börjar slå på 22:a dagen efter det fäster i livmodern, vilket ger vecka 6+? och moderkakan är färdig i vecka 10 och mognar sedan i 1-2 veckor innan den tar över tillförseln helt, detta kan man läsa om i Lennart Nilssons bok "ett barn blir till", jag har 4:e upplagan.
Alltså, jag försöker inte säga att någon har fel, eller argumentera emot utan presenterar bara de fakta som jag har letat upp i min förtvivlan efter mina missfall och utredningar... Känner kanske att pekpinnen viftar lite för frenetiskt ibland