Ms Ms Kanga skrev 2010-04-15 19:59:39 följande:
Hej,jag har smugit i tråden ett bra tag nu men har inte vågat skriva nåt än för jag vill inte "jinxa" graviditeten *tvi tvi knack knack*. Jag är gravid i V23Grattis Mamsie - även gamla hönor kan lägga ägg - vilken fin julklapp det kommer bli.Anyah - Tyvärr är det så att det är svårt att lyckas med IVF för gamla kossor är ofta svårstimulerade (får få ägg) och äggkvaliten blir sämre så det är svårt att få fram ägg som kan ta sig hela vägen fram. Mitt råd är att du vänder dig till IVF Falun även om det blir en bit att åka för de använder sig inte bara av standard ivf protokollen som de flesta andra kliniker gör. De ger prednisolon, fragmin, extra progesteron, extra östrogen, trombyl, gör assisted hatching, ger akupunktur vid återföring - allt efter vad de bedömer att du behöver. Våra 2 knoddar är tillverkade i Falun- det beror på att mina äggledare är kass efter flera utomkvedshavandeskap och min ålder 41 år underlättar inte.
Hej och välkommen Ms Kanga!
Tack för tipset! Jag var faktiskt i kontakt med Sophiahemmet i Stockholm igår. De ville ha en massa provsvar innan de kan gå vidare, varav jag redan har tagit en del hos min gynläkare. Vi fick iaf en tid den 2 juli (lång väntetid). Men det kanske inte vore dumt att ta kontakt även med Falun och höra sig för.
Satt och kollade runt lite på nätet med gällande AVA-klinikerna. Vad jag har förstått är den i Riga en av dem som har bäst resultat både när det gäller IVF och äggdonation. Sambon och jag har pratat igenom detta och visar det sig att mina ägg är av alldeles för dålig kvalitet (vilket ju absolut kan vara risken eftersom jag är 42 år) så kommer vi nog att köra på äggdonation. Det gör de fram till 49 års ålder i Riga
Det positiva med detta surfande är iaf att kärleken och jag inte längre känner oss lika pressade av tiden. Det finns alternativ om man vill använda sig av dessa. Sedan är ju ingenting 100 % säkert men än behöver vi ju inte ge upp hoppet. Under tiden fortsätter jag med Pergon.
Ha en alldeles underbar fredag mina vänner!