MariaBCN skrev 2010-10-11 14:29:47 följande:
Nu när vi kommit in lite på temat förlossningar/snitt...så blir jag nyfiken på om det finns någon mer 40+are som fött sitt 1:a barn vaginalt?
Då mina 2 första ju kommit med planerade snitt, så räknas denna 3e som 1a gångs förlossning - OM jag tillåts och kan föda utan snitt! Min nuvarande Dr är rätt tveksam till det, pg a mina tidigare 2 snitt i kombination med att jag är 1a gångsföderska vid 42...
- Är nu nyfiken på hur förlossning varit för er som fött ert 1a barn vid 40år eller mer?
- Gick du över tiden? Kom bebis innan BF? Hur lång tid tog förlossningen? Blev du igångsatt? Blev du sydd?
Ja, jag vill veta ALLT!
Har läst lite om att många 1a gångsförlossningar vid 40+ slutar med akut snitt? Stämmer det?
Som sagt, alla erfarenheter & synpunkter välkomna!
Tack på förhand,
Hej, några svar på dina frågor!
Jag fick mitt första barn vid knappt 41 och födde vaginalt med blev igångsatt då jag gått 1 vecka över tiden. Bebisen kom ut ca 12 timmar efter det att dom hade satt dropp och jag fick sys några stygn. Dom andra två som kommit vid knappt 43 och nu i våras vid 45 kom "självmant". Dom förlossningarna har varit helt annorlunda och bebisarna har kommit ut snabbt och "smidigt" på några timmar.
Angående vagnial förlossning efter snitt så rekommenderar dom ju snitt igen bla eftersom du inte får ta någon bedövning under förlossningen. Min syster har två snitt tidigare och födde nu i sommar ett tredje barn vaginalt. Hon ville verkligen det och fick "slåss" lite för det men det gick bra och hon är jätte glad att hon gjorde det.