Inlägg från: Modesty Blaise |Visa alla inlägg
  • Modesty Blaise

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Jag måste säga att jag ogillar frågeställningen som handlar om hur man överlever förlusten av ett barn. Trots att jag vet att de som säger så naturligtvis inte menar något illa känner jag ändå att det i själva frågan finns en sorts anklagelse. 

I livet ryms alla möjliga saker. Glädje och sorg. En av de stora personliga tragedierna är när man förlorar sina barn. För mig blir det konstigt att man när det värsta händer förutsätts inte vilja leva längre. Man kanske inte bara måste leva vidare, man kanske faktiskt också vill. Och det är inget som någon skall skuldbeläggas för. 
    Många som förlorat barn umgås säkert med tankar på om livet är värt att leva. Sorgen kan vara av lamslående art och göra att det svarta hålets evighet känns både lockande och vilsamt. När ångesten river i människor känns själva tanken på att få vila från den som ett slags tröst. Det är och blir liksom något som man i alla fall kan bestämma över. Man kan välja att avsluta sitt liv. De flesta gör tack och lov inte det. Medvetet eller omedvetet ger de sig själva tillåtelse att leva. Det är förstås alltid någon som fattas dem. Och i tankarna genomlevs årsdagar och tårar fälls över allt det de blivit nekade att uppleva tillsammans -- föräldrarna och barnet som inte fick leva. 
    Man kan älska livet fast man lever det hand i hand med sorgen. 
    Man kan älska livet också när sorgen flytt och det känns tomt och fyllt av saknad.
    Man kan älska livet när tomheten krymper och lägger sig tillrätta i något av hjärtats alla rum.
    Man får leva och man får tycka om livet igen även om man berövats det barn man längtat efter att få. 
  • Modesty Blaise

Hoppar in och berättar hur min väninna gör med sin matskeptiker.

Gör hon köttfärssås så tar hon av den rena stekta köttfärsen innan hon smaksätter och färdigställer den för övrig familj. Han får stekt köttfärs när de andra får köttfärssås. 
    Så gör hon med alla andra maträtter också.
    Alla livsmedel, ingredienser, serveras helt rena och i större bitar (lite som man gör till ett mindre barn), vid alla måltider uppmuntras han att själv prova att föra samma ingredienserna. Han har små skålar (köpta på IKEA) bredvid tallriken i vilka det ligger exempelvis grantängsås till potatisgratängen medan det på hans tallrik bara finns potatis. Han får också bordskryddor i liten mängd serverad på samma sätt, han kan om och när han vill doppa en liten bit potatis i pyttelite salt eller potatiskrydda. Färska örter får han smaka på på samma sätt. 
    Osten ligger bredvid smörgåsen och så vidare.
    Han har blivit väldigt duktig och det blir hela tiden fler och fler maträtter
    som han vill äta som de är tänkta att ätas, så att säga.
    Hon lagar aldrig speciell mat till honom, han får samma som alla andra - han får bara maten i ett tidigare stadie. 
  • Modesty Blaise
    Mamsie skrev 2010-05-12 13:16:30 följande:
    Alicia, Sådärja, nu har jag läst, läst om och funderat Jag har också varit ett plåster på grannen När jag flyttade till Finland med 2 barn under 2 år kände jag ingen mer än min man som jobbade heltid. En grannfru (dörr-i-dörr-lägenhet) var trevlig, förstod lite svenska och hade barn i förskoleåldern. Jag var otroligt tacksam över att han någon att prata med - jag var ju så förtvivlat ensam! En dag när jag stod där och ringde på hennes dörr med ena ungen vid handen och den andra på höften så öppnade hon dörren och sa: "Nej, tack, jag hinner inte med er nu". Och stängde dörren igen. Gissa om jag blev snopen! och ledsen . Hur skulle jag förklara för det större barnet att vi inte fick komma in? Tänk om hon inte vill ha kontakt med mig mer? Jag undrade naturligtvis vad jag hade gjort, men så insåg jag att jag varit ett plåster på henne! Jag började på ny kula: var trevlig men utan att tränga mig på, lät hennes barn leka med mina barn när det passade båda familjerna, osv. Men jag hade fått mig en ordentligt näsknäpp och aktade mig noga för att bli plåster igen. Med tiden blev faktiskt våra familjer "bästa vänner" och vi tillbringade mycket tid tillsammans - men under mer normala former, dvs efter inbjudan till gemensam grillkväll, utflykter, åkte o gjorde något med barnen, gubbarna kunde fixa grejer utan familjerna osv. Så det kan bli bra i slutändan - men det krävs en hel del. Om hon INTE hade sagt ifrån så hade jag nog förstört chanserna till att ha den fina relationen med dem som vi sedan faktiskt hade! Men det krävs också att den andra partern (tex jag eller din granne) fattar grejen och är villig att ändra sitt beteende! Mitt råd är att vara mycket tydlig (som du var med stängd-grind-grejen) men samtidigt visa att ni kan träffas under "kontrollerade former", kanske föreslå en dag inom den närmaste veckan då ni båda kan vika undan tid för att låta flickorna leka? Kan du/ni vara "oanträffbara" lite då och då?  Tex att när ni kommer hem med en gång tydligt men vänligt meddela att "Åh, jag hinner inte nu tyvärr - jag o dottern ska till biblioteket/hälsa på en kompis/handla/bada/rida/ta en pausdag (drälla omkring i stan el nåt)" och samtidigt säga att det vore kul att ta en fika "i övermorgon?" Fyll schemat en period alltså! På det sättet hinner kanske inte din dotter sakna kompisen så mycket? Varm kram - det löser sig med tiden!
    Klokt inlägg. Mycket klokt!
    Stort grattis till graviditeten också. Jag är avundsjuk, extremt avundsjuk, men inte missunnsam! Tvärtom tycker jag att det är fantastiskt att läsa om att så många av er lyckas! Trägen pippare vinner! I alla fall i många fall, vilket den här trådens kvinnor och era påsättande män är ett vackert bevis för.
    Kram till alla som fått inte bara plus utan också vakennätter på kuppen. Grattis alltså till alla födda och alla föddas mammor. 
    /Trådläsare
  • Modesty Blaise
    Teskedsmamman skrev 2010-05-12 22:42:09 följande:
    Tja, hade det varit EN förening hade jag varit nöjd, det är dit jag vill komma.... Här har varit 3 st årsstämmor den senaste tiden, det är samma sak varje år, "ett par månaders åkande" blir 6 månader och så är all semester slut och jag får sitta ensam hemma med ungarna hela sommaren.... Han är ordförande i lokal museijärnvägsförening, ordförande i Järnvägshistoriska riksföreningen, vilket innebär möten över hela europa, dock "bara" 1 gång om året men alltid minst 4-5 dagar. Han är även säkerhetsansvarig (tror jag) i förening nr 3, där de har gemensamt trafiktillstånd med lokala mjf.... I lokala föreningen hålls det på att renovera lokstall, vilket han faktiskt har delegerat. Däremot så eftersom han är lokförare, 1 av 2 i föreningen, så är det en hel del förfrågningar om att han kan köra... Förutom föreningsarbetet är han även säkerhetsansvarig (eller nåt) för ångloken på High Chaparral och de ska besiktigas varje vår innan säsongen öppnar (det är det sista jobbet han har gjort den här veckan), men så ska ju lokhelvetena renoveras under vintern.... Han har en 4-dagars ledighet var 5:e vecka tror jag från sitt ordinarie jobb, nästan alla perioder hittills som han har jobbat har han lagt på förenings/extra-jobb... Innan det här så jobbade han borta på veckorna i 3½ år, var i princip bara hemma 30 timmar i veckan och hade han tur fick han sin lediga vecka, som skulle vara var 3:e vecka, då och då.... jag har haft en 24/7-jobbande man i 9 år.... nu får han visa att vi betyder nåt för honom, för nu börjar ungarna visa tecken på att börja lida, den minste gråter efter honom emellanåt och de två stora går luften ur när de frågar om pappa är hemma och jag måste säga nej, när det är dagishämtning.....
    Det där är inte okej!
    Nu drar jag i nödbromsen och slänger av lokföraren från tåget. Han har tur om du står där på perrongen och tar emot honom. 
  • Modesty Blaise
    Happiness skrev 2010-05-13 09:07:09 följande:
    Litet ego inlägg i IVF-fabriken: Magen känns hård och uppsvälld. Har tagit Gonal-F i 3 dagar nu. På lördag ska dom mäta äggen och kollahur många det är. Ev ökar dom dosen då. Jag längtar tills detta är över.... Var hos akupunktur-tanten igår. Avslappnande! Vi ska förbereda för det lilla embryot att riktigt gotta in sig i slemhinnan. Ni måste ursäkta mig om jag dubbelskriver nu...Har ett sånt behov av att prata av mig. Känns väldigt stort detta!! ************************KRAM********************** **********
    Om du känner dig svälld redan efter tre dagars sprutande så behövs nog ingen högre dos.
    Snart dags för äggplock då, inom en vecka i alla fall. Spännande! 
  • Modesty Blaise
    Happiness skrev 2010-05-13 10:06:38 följande:
    Låter som du är kunning i ämnet . Något du gjort själv? Äggplocket kommer bli den 21 så det är en lång bit kvar...Undra hur jag ska stå ut så länge??? Menmen vet inte när/hur dom skördar. Om dom kan gör adet tidigare eller senare beroende på äggstorlek. Lovat mig själv att go-with-the-flow. Ingen idé att JAG måste ha järnkoll på detta. Blir bara stressad för en gång skull ska jag släppa kontrollen och låta läkarna sköta sitt. En verklig utmaning för mig!!!!!!
    Lite kunnighet har jag kanske råkat ramla över under den tid jag själv höll till i IVF-svängen.
    De kan ju styra tillväxt på blåsor genom dosjustering. När de höjer dos är det för att stimulera fram fler blåsor, sänker de vill de kanske låta små blåsor komma ikapp alternativt undvika överstimulering. Själv hade jag oftast 9 dagars spruttid, därefter surfade jag en dag innan det var dags för ägglossningsspruta. När man väl tagit den måste plocket göras inom en speciell tid. Fönstret för pick up är bara öppet under vissa timmar. Sådant har klinikerna stenkoll på och man får då en tid för uttag som ligger inom den stipulerade tiden. 
    Ja, det är lika bra att överlämna sig själv i läkarvetenskapens händer. Det är inte mycket som man som patient kan göra. Ja, förutom det vanliga då. Klättra upp i gynstolen och samtala vänligt med den människa som för tillfället rotar en i hugget.
  • Modesty Blaise
    Happiness skrev 2010-05-13 20:24:08 följande:
    Ja men då vet ju du exakt vad det handlar om . Gick det vägen för dig/er? Oj vad många frågor jag vill ställa till dig. Försöker du få barn nu på "naturlig" väg? Var det längesen du gjorde IVF? Antar att det var just den korta metoden du hade. Fick du några till frysen? Vart gjorde du det någonstans? Hur gammal var du? Hur kändes äggplocket.... Som sagt här fick du ett gäng frågor. Välj vilka du vill svara på. Är glad för all info jag kan få. 1000 Tack!
    Tja, försöker gör vi väl eftersom vi gillar att sexa med varandra. Fast vi har inget hopp om att det ska ta sig på naturlig väg, min make har dåligt med spermier. Det var därför vi gjorde IVF under den långa tid som vi höll på med det. Ja, min ålder var förstås det andra tungt vägande skälet till att vi gav oss in i IVF-cirkusen.
    Nej, det är inte så längesedan. Däremot var det över lång tid. Vi gjorde fyra fullskaliga försök plus ett FET (frozen embryo transfer), och det tar tid att göra sådana försök. Behandlingarna ska klaffa med klinikens tider (sommarstängningar och jullov och annat) och eftersom jag fick flera missfall så gick det extra lång tid mellan gångerna så att säga. 
    Jag gjorde långa metoden alla gångerna. Sprayade och sprutade. Vi gick på IVF-kliniken i Falun. Jag var fyrtio när vi började och sista försöket gjorde vi förra året. Fick till frys en gång. Och fick tillbaka blastocyster tre gånger. 
    Äggplocket kändes ungefär ingenting. Det är ingen sak att oroa sig över. Drogerna är fina och plocket tar verkligen ingen lång tid. Och då plockades jag ändå på ganska många ägg. Hade mellan 13-16 ägg vid varje tillfälle. 
    Du får gärna fråga. Du kan göra det i inboxen också om du vill. Jag svarar så gott jag kan och med reservation för att vissa delar i behandlingen skiljer sig från klinik till klinik och från person till person. 
    Kul att ni är igång. Jag ska hålla mina magiska tummar för att allt ska gå riktigt bra för er.
  • Modesty Blaise

Bra jobbat Mamsie (och Papsie)! Jättesöt korvloppa!

• Modesty Blaise
    Happiness skrev 2010-05-24 11:16:52 följande:
    Tack alla ni för lyckönskningarna!!!!!!!!! Som ni vet är jag super negativ och pessimistisk så era lyckönskningar väger upp...MYCKET!!!! Jaha då är man på ruvardag 1. Känner INGET!!!!! Trodde änglar skulle spela nu och illamåendet skulle vara påträngande...but no!!!! Dom som gjort denna resa vittnar om den värsta perioden. Fråninsättandet till resultatet. Kan hålla med , men jag tackar min pessimism jag vilar tryggt i den. Så besviken nja kanske. Förhoppningsvis har vi ju två blasto till Mamsie: Jag har inte lagt ut bilden på embryot på min sida in fact har jag inte ens uppdaterat den och därför stängt den. OM jag plussar ska jag öppna upp dörrarna och visa bilden på min blivande bäbis. *************LOVE YA ALL********************************
    Hej!
    Kul att allt gick bra.
    Det tar några dagar innan du öht kan känna något. Ja, om du inte är en av de kvinnor som upplever symptom av progesteronet, som jag förmodar att du ska ta. Då kan du känna symptom redan innan återinsättningen. 
    För min del brukar första ruvarveckan gå ganska bra. Sedan smyger ruvarångesten sig på och tiden går sakta. Då brukar hoppet och missmodet tävla om att ta psyket i besittning. Kan vara extra skönt att kunna bubbla ur sig alla känslorna här på nätet då.
    Lite info:
    When does the embryo implant following IVF transfer?

A healthy human embryo will hatch from its shell on day 5-7 after fertilization and implant within hours after hatching out. So actual invasion of the embryo with attachment to the uterine wall occurs about 2-5 days after a day 3 transfer and within 1-3 days after a day 5 transfer.
  • Modesty Blaise
    Happiness skrev 2010-05-24 11:41:03 följande:
    Tack för infot tjejen!!!! Detta ska jag komma ihåg..Det kan alltså dröja upp till 5 dgar innan det hatchar. Haha nä då kommer jag inte märka något idag Ja jag känner symtom av progesteronet. Bröstvårtorna är stora som tefat Hur gick det för dig när du var i IVF-svängen. Lyckades det för dig? Ja, jag kommer och häcka här på FL varje dag fram till TD. KRAM!!!!
    Nej, det blev ingen bebis för vår del. Men det ska du inte låta bekomma dig! Lova det! För det går jättebra för jättemånga, och nu är det er det gäller. Jag kryssar tummarna för allt jag är värd. Hoppas, hoppas, hoppas.
    När har du din testdag?
  • Modesty Blaise

Tack Mamsie! Och du har rätt, jag har det oförskämt bra trots att det i detta braiga ryms en ouppfylld längtan och sorg över det barn som inte blev. 

MEN! Jag är också fylld av liv! Härligt fantastiskt liv och allt som hör därtill. Jag gillar att få vara en del av andra. Jag har armarna utsträckta mot framtida barnbarn. Och jag står gärna till tjänst med råd i den mån jag kan. Annars är också de magiska tummarna användbara!
    Jag gillar att leva. Kort och gott. Kan den erfarenhet eller känsla jag bär på spilla över till någon annan så blir jag så glad! Och jag unnar er så! 
    Framöver ska jag engagera mig i låtsasmormorskapet. Om det finns någon som vill ha avlastning och en hjälpande hand här där jag bor så finns jag här. Ensamma mammor och pappor eller föräldrar som bor långt från de egna föräldrarna kommer att, om de vill, kunna använda mig för en trevlig festkväll, en lång sovmorgon, en promenad när de vill städa utan barnen och så vidare. 
    Mina tonårsbarn tycker att det är världens bästa grej också, så hoppas att det finns dem där ute som letar efter oss som vi ser efter dem.
  • Modesty Blaise

Glömde.

I november åker jag och min man till Uganda. Där ska vi se över möjligheterna att öppna ett barnhem.
    Så vi gör saker. För barn. Och för barnens föräldrar. Samtidigt som vi också känner oss nödvändiga, vilket är trevligt.
  • Modesty Blaise

Jag ser precis lika gammal ut som jag är. Eller möjligen till och med lite äldre, jag vet inte. Jag har inga rynkor eller så men jag ser ändå ut att vara den ålder jag har. Och jag har aldrig någonsin blivit tvungen att visa leg på systemet, eller fått erbjudande att köpa barnbiljett på bussen.

• Modesty Blaise

Happiness, fortsätt med vagitorierna ett bra tag till.

Jag ser också ett tydligt plus. Får man verkligen inte säga G******? Säg till när jag får, jag vill skriva med STORA BOKSTÄVER!

• Modesty Blaise

Det är en sådan chock, en stunds verklig overklighet, då när barnet, bebisen -- det sprattlande livet inte lever mer.

Trots rädslan och ångesten många av oss känner innan vi går till läkaren för att få veta så hoppas vi ju ändå. Tror. Vi räds förvisso att fostret inte ska leva, i vissa fall är vi kanske redan inställda på det. Men även när vi fruktar det värsta vill vi få rädslan motbevisad, undanskaffad. Vi tror, många av oss ändå, att den gryniga grå bilden ska visa oss framtiden. Livet med det nya barnet. Vi önskar hett att få dansa ut från mottagningen med en suddig bild i handen. Vi ser framför oss hur vi tillsammans med vår älskade, vår partner och bebisens pappa ska få anledning att fira. Kanske en fika på ett närliggande café. Det där trevliga med markiser och goda bakverk. Där ska vi tillsammans sitta och mannen ska med ett beskyddande leende göra klart för oss att han är den som hämtar den tunga brickan. Den som dignar av allt vi, de gravida kvinnorna, kan ha lust på. 

Och så blir det inte så. Blev inte. Framtiden stannade för en stund. Blev en sorgsen stillbild. Mannens beskyddande gester och leenden blir något annat. En ledsen människas ansvar för en älskad. Många av oss har andra liv att engagera oss i. Barn som redan finns och som vi värnar, älskar och vill väl. Vi måste och vi vill och vi kan. Vi tar hand om. Sörjer bredvid allt som redan är och finns. Bredvid dem som också vill ha av oss och som måste få. Och livet blir igen glatt. Sedan. Senare. Och det är ingen uppoffring att älska dem som redan är. Det är bara en så stor förlust att inte igen få slösa den rikliga kärlek som finns. Som växt till sig genom längtan och sammansvetsande och inte sällan också frustrerande och bortstötande försök. Kärlek är. Kärlek ÄR. 

Och hålet i hjärtat sluts. Till slut. Några av oss gör nya försök. Andra måste hitta frid ändå.
    Men det där barnet som fattas ... Det finns för alltid med oss. Och bilden vi bär med oss på näthinnan ligger där helt nära. Stundtals och bakom slutna ögon görs livet till något annat. I fantasin får den som inte fick bli liv. Barnet spritter, suger på tummen, växer och kommer till oss. I fantasin rättas misstag till och för en kort och förbjuden stund lever vi tillsammans, barnet som stillnade och jag.

Andra gånger ser vi det precis som det var.
    En liten som tystnat. En stor sorg.
    Och så lever vi ändå. I alla fall. Och livet blir gott igen. En dag. Ganska snart. Trots allt. 

Stor kram till Isabell.  

• Modesty Blaise
    milk and honey skrev 2010-08-17 12:15:04 följande:
    Tack tjejer för allt stöd.. skönt att ni finns.. kramar imassor till er alla...
    Milk: vet du att de inte gör mammografi på kvinnor förrän sex månader efter avslutad amning? Det säger en del om hur missvisande (och för oss kvinnor oroande) knöliga brösten kan vara efter en period av ungars tuttsmaskande.
  • Modesty Blaise
    Rosahjärta skrev 2010-10-03 14:41:12 följande:
    sannolikheten är ju det att bebisen har större chans att få down syndrom om man skaffar barn såpass gammal .. ja tycker inte detta låter alls bra .
    Jag var tjugosju år när jag väntade mitt och min dåvarande mans första barn. När vi remitterades till en genetiker på grund av att min syster fått ett barn med en mycket ovanlig sjukdom fick vi reda på att det barn vi väntade med stpr sannolikhet skulle födas med en utvecklingshämning. Vi, min man och jag, enades om att vårt barn inte kunde ha kommit till en bättre familj än vår. Vi älskade varandra och hade så mycket att ge. Det barnet och alla. Vi kunde, vi visste och vi klarade. Och vi älskade. Varandra och det där ofödda barnet. 

Vi tyckte att det inte kunde ha blivit bättre. Visst, vi önskade vårt barn hälsan och allt annat som man önskar sina framtida barn. Men om och när det i så fall inte skulle få det så tyckte vi att det kommit helt rätt. Det skulle komma till oss. Och det var bra.

Nu visade det sig att läkarna hade fel. Det barn läkarna väntade på kom inte. De stod beredda för att rädda henne men blev onödiga. Hon var enligt norm och frisk. Och vi älskade också henne. Men vi hade både älskat och klarat och tillfört det andra barnet. Hon som var varslad och skulle komma.

Jag var tjugosju år då. Månne bör inte växlarna dras per år. Kanske inte heller per hårfärg eller annat. Jag har tidigare skrivit om var gränsen egentligen skall dra. Bör människor som anses fula inte tillåtas att skaffa barn? Eller de som är ignoranta och dumma? Ska inte de så avla? De som är rödhåriga? Eller dem som har någon sjukdom eller övrigt fel. En extra tå eller ADHD? 

Kanske bör ålderssnacket helt upphöra. Kanske ska människor och människors önskan respekteras. 
    By the way, så älskar jag och mina barns pappa fortfarande varandra. Lyckliga skilsmässor finns också. Fast några envisas med att tro motsatsen. 
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5