Min sambo hatar mina barn, och ger uttryck för det.
Det finns en annan tjej här på familjeliv som är rätt tydlig på att hon inte gillar sin sambos tidigare barn och jag var lite chockad över hennes attityd, på din beskrivning känns din sambo som hennes syster. Blir man tillsammans med någon som har barn tidigare så måste man acceptera den situationen, det finns inga undantag. Din sambo blir medansvarig för att dina barn har det bra när de besöker er.
Valet som jag ser det ser ut att vara att antingen få din sambo att ändra attityd eller att separera. För att göra ditt val mindre drastiskt, är det kanske bäst att försöka med parterapi, eftersom ni alltid kommer behöva kunna prata med varandra, ert gemensamma barn binder er tillsammans även vid en separation.
Som en separat grej, hur är din relation med mamman till barnen? En bra relation mellan er två skulle till viss del ge lite trygghet till dina barn trots situationen med din sambo.
Du kan också se till att din relation med barnen är bra, att vara närvarande 100% när du är med dem, tillbringa tid på egen hand med dina äldre barn utan din sambo. Fråga öppna frågor och se vad du får för svar (inte samma sak som att prata själv) - även om situationen inte ändras på ytan, så betyder det så mycket för självkänslan att bli förstådd.
Slutligen, för att motverka att dina barn börjar tänka på sig själva som en beklagansvärd påminnelse om en oönskad relation (såsom din sambo uppfattar dem), så får du berätta för dem att du och ditt ex planerade dem eftersom ni tyckte så mycket om varandra.