• versan

Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)

Känner du flera som gör storkok.
    Så kan man byta matlådor med varann.
    4 personer alla gör 5 matlådor sedan byter man till sig matlådor.
    Kul sätt att få prova ny mat.
    Ny rolig mat för en veckan.

• versan

Låt inget bli gammalt i kylen.

Tex så går det att frysa:
    Lätt & mellan & vanlig mjölk,
    När du tar fram paketet för att tina upp ställ den i kylen eller framme på bänken i några timmar.
    Sen skakar du mjölken ORDENTLIGT så allt blandar sig.

Smör & margarin går att frysa, (portionsförpacka dom gärna) tex 10portioner.

Jäst som man bakar med går bra att frysa.
    Tinas upp samma dag man skall baka det tar ca 40min att tina upp den helt i rumstemperatur.

Ägg kan man frysa in Separera äggvitan & ägggulan & frys in dom separat.
    Perfekt att ta fram om man tex ska ha pyttipanna.

Sylt & marmelad går bra att frysa in.

Ost som hushållsost, greve, osv går bra att frysa när den ska tinas ställer man den på bänken i några timmar & låter den tina upp.
    Ej direkt i kylskåp för då blir den grynig.
    Riv gärna redan nu färdig ost så ni har till gratänger & frys in i portionsförpackningar.
    Perfekt att ta fram till tacos, gratänger osv...

Hacka lök färdigt & frys in perfekt att ta fram när man ska laga mat. 

Kaffepulver ska man förvara i frysen så håller sig aromen längre.
    (perfekt för ensamhushåll & för dom som inte dricker så mycket kaffe.)

• versan

Glömde säga att fryser ni in äggen så glöm inte röra ut äggmassan.
    Man kan INTE frysa in ägget i sitt skal
    då skalen spricker vid infrysningen och gulan blir seg.
    Ägginnehållet ( gulan och vitan) kan slås upp och röras samman för att sedan frysas. Äggmassan går sedan bra att återupptina.

• versan

Mer tips! Angående sköljmedel.
    Visst man kan vara utan (det är billigare) Men tvätten doftar ju så gott med den.
    Så vill man spara på sköljmedel så blanda ut sköljmedlet med vatten.
    Det doftar lika gott & håller längre.

• versan
    piluttan1 skrev 2010-01-21 15:22:22 följande:
    Kul att läsa alla tips Ett bra tips jag har är att om man får en skvätt vin över, frys in i kuber i isformar, sen bara att ta fram och slänga i rödvinssåsen :) Smarrigt och enkelt!
    Hehe... tänk det tipset hade jag glömt.
    Superbra.
    Jag gör likadant med grädde som blir över eller om jag får tag i billig grädde.
    Fryser in i kubform & häller sedan kuberna i en plastpåse.
    Lätt & smidigt att ta fram när man vill ha i såsen.

Serverar man saft på sommaren så brukar jag frysa in iskuber med saft i.
    & så tar man några kuber i ett saft glas så håller den sig kall lääänge.

Istället för att köpa kallt vatten ute så fryser jag in halva sportflaskan med vatten & häller i vatten i den när jag ska ut & då har jag kallt vatten flera timmar framöver.
    Perfekt Om man ska på gym eller bad.
  • versan
    grynet80 skrev 2010-01-21 17:05:58 följande:
    Hur blir kaffet när man tar upp det? Kan man bara ta fram och sleva i som vanligt?
    Japp! Är det riktigt Djupfryst så öppnar man paketet som vanligt & medans man häller i vattnet i kaffepannan/perkulatorn så har kaffet tinat.
    Vi har haft kaffe i frysen i flera år nu och jag har aldrig haft problem med att sleva upp det.
    Är det riktigt djupfryst så dunkar man till paketet mot köksbänken så lossnar det.
    Bäst av allt är att kaffet smakar som nybryggt när det var nyöppnat.
  • versan

Har du det tajt med pengar men ork till tusen.
    Sätt upp lappar överallt att du gärna skottar tak (använd säkerhetslina) ,
    gårdar,gator, m,m...

På sommaren: klippa & vattna gräsmattor/ blommor, Vattna på gravar åt anhöriga (dom flesta kyrkor tar hutlöst betalt för detta nu)  

• versan
    LadyK skrev 2010-02-22 10:55:21 följande:
    För den som klarar av att hantera kontokort med kredit, alltså inte "förhandlar" sig, vill jag tipsa om mitt statoil mastercard-kort. De flesta andra kort kostar några hundralappar/år-detta är gratis. Förutom att du får rabatt på bensinen får du poäng på precis allt annat som du handlar. Detta löser man sedan in till rena pengar på en mack. Det är inget presentkort utan du får en 100-lapp direkt i näven. Jag brukar lägga undan alla dessa checkar när de kommer och lösa in 2 ggr./år. Brukar bli mellan 500-600 varje gång som jag gör något roligt för/sparar.Perfekt att betala maten med-det blir ju mycket pengar på ett år, om man gör ett större inköp som en resa eller någon möbel, då kan det komma en check på 300:- att lösa ut. Under åren har jag åtminstone löst in över 5000:-, pengar jag inte hade fått om jag betalat kontant.Obs! För er som vet att ni inte kan hantera kort, strunta i detta råd!Och det kanske finns liknade bra kort eller bättre, då får ni gärna dela med er av era erfarenheter så kan jag byta. När det gäller pengar kan jag vara "en otrogen jävel":)
    Hehe.... Det är vi med.
    "OTROGNA"
    Vi kör med coops Kort där man får poäng på allt man handlar.
    Och handlar vi tex på ica så drar vi icas kort får poäng där sedan betalar vi med coop/visa kortet och då får vi rabatt checkar även där.
    På 5månader nu så har vi fått 1000:- i rabattcheckar.

Nu tex så ska vi renovera badrummet kommer att landa på ca 90.000 då betalar vi det direkt med coop/visa kortet gissa om det kommer att regna in coops rabattcheckar som vi sedan handlar mat för.
    i & för sig kostar det att ha kortet men det har vi tjänat in flera ggr om.

Men jag håller med dig här vet man med sig att man ej kan handskas med kort så låt bli kort.
  • versan
    nostalgi skrev 2010-03-09 19:24:49 följande:
    Det låter ju interessant! Alltså menar du att ni laddar coopkortet med pengar, och kan sen betala med det överallt, och får poäng överallt?
    Japp!
    Man betalar en årsavgift men den får man igen med råge.
    Tex du handlar på Ica så drar du deras kort men väljer att betala med annat kort.
    Då får du bonusen på Ica kortet & sedan drar du coopkortet 6 får poäng där med.
    servar du bilen, köper möbler Köper en NY bil så köper man med det kortet.
    Då kommer det Måååånga 50kr checkar eftersom allt man handlar får man poäng för.
  • versan
    nostalgi skrev 2010-03-09 19:24:49 följande:
    Det låter ju interessant! Alltså menar du att ni laddar coopkortet med pengar, och kan sen betala med det överallt, och får poäng överallt?
    man laddar kortet med pengar & sedan betalar man som med ett vanligt bankkort.
    Du får poäng från första kronan.
    läs mera här.

http://www.coop.se/MedMera-kortet/Skaffa-MedMera-kort/Coop-MedMera-Visa/
  • versan

Angående bullar & bröd.
    När du väl bakar så bakar du MYCKET.
    & fryser in.
    När du ska tina brödet så behöver man inte använda ugnen,
    Ta fram dagen före det ni ska ha till frukost så är det tinat på morgonen.
    alternativ om man har micro är att micra snabbt brödet i micron. går på några sekunder.

Kokar du potatis så klyfta upp potatisen i mindre bitar så går det fortare att koka den. =sparar El.

Kokar du frysta grönsaker?? Sluta med det.
    Koka dom i micron istället med lite vatten & det går på max 3minuter.
    Och dom blir goda.
    man har snabbare koll på när dom är klar.

Har du En tryckkokare? Använd den.
    Om inte är det en väl värd investering när ni får råd.
    kostar 1000:- - 1500:- men det är det värt.
    Kika på Blocket, Tradera där kan man hitta en för en billig penning.
    Hittade en till min mamma för 200kr på blocket & den var ny.

Du kokar mat på halva tiden.
    Om så köttet är segt som tuggummi innan så in med den i tryckkokaren & ut kommer det möraste köttet i världen.
    man kan göra underbara grytor av som smakar himmelskt.
    Känns som om dom stått på långkok i flera timmar när det igentligen tog 40minuter att göra grytan.
    Stora Potatisar kokar du på 5minuter. 
    Världens snabbaste matlagning alltså. 

Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)