• RQL

USA tråden!

AHöst skrev 2010-01-16 14:04:13 följande:
    ok, ska se om jag kan kopiera vad jag skrev i den andra: static.familjeliv.se/img/fmli/forum-thread-ol...); background-repeat: repeat-x; background-attachment: initial; -webkit-background-clip: initial; -webkit-background-origin: initial; background-color: initial; background-position: 50% 100%; ">
    AHöst skrev 2010-01-16 13:56:35 följande:
    Kanske jag som uttrycker mig klumpigt...eller sa funkar det olika mellan forsakringsbolagen.

Jag har kollat med Oxford vid 2 tillfallen och de sager att jag inte behover gora nagot eftersom jag redan ar godkand for HELA forlossningen (bade min del och bebisens del ingar i den 'plan" vi har) pa Mount Sinai, pa samma satt som sjukhuset anmalde mig som forlossningspatient sa skoter de det har. Sjukhuset meddelar dem nar bebisen ar fodd och sedan tar de hand om kostnaderna i 30 dagar fran den dagen bebisen ar fodd. Jag behover inte fylla i nagot sager bade Oxford och sjukhuset.

Enligt Oxford laggs aldrig bebisen till pa min forsakring under de 30 dagarna. De helt enkelt bara tar kostnaderna som uppstar for bebisen i 30 dagar. Darefter sa lagger man till bebisen om det ar det som anmals alternativt tecknar en separat forsakring.

Sjukhuset vet ju att jag har Oxford for mig men inget separat for bebisen, sa se kommer automatiskt att fakrurera Oxford sa de. Allt jag ar ansvarig for att betala ar visst en copay pa $150, och den sager sjukhuset att de skickar rakning pa efter forlossning.
    Vad jag forstar verkar jag ha en ganska generos forsakring som tacker t.o.m transport till sjukhuset om jag skickar in en 'claim' och jag har inga copays for nagon av de lakarbesok som jag gatt pa heller.

Att jag sedan har en arbetsgivare som ar for snal for att lata oss lagga till familjemedlemmar ar ju egentligen det stora problemet....
  • RQL

Julmusten - Jag tror inte att man maste vanta 30 dagar pa att fa forsakra sin bebis, eller det ar inget som jag har hort om.
    Dock sa kommer min bebis att tackas av min forsakring de 30 forsta dagarna, sa det ar den tiden jag har pa mig att hitta en forsakring som vi har rad med.
    Har tankt att soka Child Health Plus - hur krangligt det ar (dvs vilka papper som behovs) och hur lang tid det ska ta verkar har jag inte forstatt mig pa helt an. Men det ar det enda alternativet vi har just nu. Jag hoppas pa att vi far ett vettigt prisforslag inom 30 dagar.

Vad galler det dar med pre-existing conditions sa tror jag inte att det galler for den statliga varianten av forsakring...de ar nog tvungna att forsakra barn oavsett. Sa forstar jag det pa NYS hemsida i alla fall.

Anyway, pa nagot satt sa loser det sig till slut. Lite rorigt och stressigt just nu, men det kommer bli bra. Positivt tankande ar det som galler just nu.{#lang_emotions_smile}

• RQL
    AHöst skrev 2010-01-17 02:15:31 följande:
    Tack Evaoregon. Det lutar at ett Chase Saphire tror jag. 
    Chase har aven Continental Airlines Credit Card och Debit Card. Vet dock ej om det ar arsavgift pa kreditkortet?...inte pa debit card i alla fall
    De poangen kan du ju anvanda pa alla Star Alliance partners (inkl. SAS, United, US Airways, m.fl)
  • RQL
    Wagram skrev 2010-01-17 17:55:24 följande:
    Hoppsan, svarade RQL i andra traden, och sag att du redan svarat pa det har. Det enda jag kan rada dig ar att vara valdigt, valdigt forsiktig med det du gor, for forsakringsbolagen har ar en enda djungel och blir det fel kan inte all positive thinking i varlden hjalpa. Du maste vara 100% saker pa det dar med att preexisting conditions tacks, ring garna och dubbelkolla sa att det inte finns undantag du missat. Det allra basta tror jag trots allt ar om du kan hitta en forakring med overkomligt pris som tacker fran fodseln. Sweden: Har ni varit och kollat hos en lakare? Det kan ju vara samma sak som kommer tillbaka gang pa gang om ni aldrig hinner bli helt friska, typ Salmonella. Det later som ett konstigt sammantraffande att ni skulle bli sjuka sa manga ganger i rad av  vanliga magsjukevirus.
    Tack Kitty. Ja, det ar verkligen en djungel bland alla regler och fotnoter i forsakringsvalrden. Fy fan sager jag bara! (ursakta spraket!). Jag ska fodda om 32 dagar och har verkligen inte lust, ork eller motivation for att halla pa med det har.{#lang_emotions_throwup}

Det enda jag har lyckats komma fram till ar vi inte har rad med nagon av de vanliga forsakringsbolagen. Sa vi hoppas (och nastan raknar med) att Child Health Plus blir losningen for oss. Den ar ju pa nagot satt via NYS Social Services, sa de kan ju inte neka en helt...darimot ar fragan hur dyrt det blir. Det baseras pa ju pa hushallets inkomst osv. och aven om jag neligt deras tabeller tjanar for mycket sa ska det finnas nagot alternativ eftresom det ar statligt. Men man kan inte soka forran bebisen ar fodd. Man kan inte ens foranmala eller nagot och det kunde inte ge mig en 'estimate' pa vad det skulle kunna kosta mig.
    Sa det ar bara vanta som galler....
  • RQL
    AHöst skrev 2010-01-17 14:21:31 följande:
    Sa deprimerande. Kommer tillbaka sa ar det ingen som skrivit. Det ar val ett tecken om nagot pa att jag inte sovit tillrackligt. Henry vaknade sa klart. Han ar pa en valling kick anda sedan vi slutade nattamma och han vill ha en flaska mitt i natten ocksa. Det var ju substitutet och jag tankte val att det skulle bli sa har. Nu far vi val se om vi kan vanda det ocksa. Men han har precis fatt mitt daliga sovande. Till och med tiden pa natten han vaknar! Jag ar i en sadan Januari funk. Behover verkligen bryta det med pa nagot satt.  Det blir ingen Sverige resa planerad annu. Maken tror inte att hans jobb kommer att finnas kvar nar de slutar i April. Hur det ska ga vet jag inte. Som tur ar sa far jag en loneforhojning just da tror jag. Att jag sedan ar uttrakad pa mitt jobb ar en annan femma. Har ju jobb i alla fall. Folk runt oss forlorar sina jobb till hoger och vanster. Ok, nu ska jag sluta gnalla. Lite kaffe och en yoga klass sa kanske livet ser annorlunda ut!
    Jag tror jag har akt pa lite av ditt somnproblem!! vaknar mitt i natten av att bebisen i magen sparkar och har sig for fullt. Jag blir klarvaken och sa tar det flera timmar att soman om...och sa precis nar det ar som skonast sa ringer vackarklockan. Man masar sig upp och tar sig till jobbet dar stamningen just nu ar ratt sa blaaaaaaaaaa (i och for sig befogat). Men man ska ju vara glad att man har jobb kvar om 2 veckor da nastan alla mina nuvarande kollegor inte kommer att ha det.

Tur att man har bebis att se fram emot...det ar verkligen det som kanns meningsfullt just nu. Hade nog deppat ihop totalt nu annars.
  • RQL
    AHöst skrev 2010-01-18 00:55:59 följande:
    Jag raknar ju med att detta tillstand bara ar tillfalligt och att jag atergar till min normala somn snart .....(yeah!, who am I kidding?!?!).....
  • RQL
    Hjartesjalen skrev 2010-01-18 05:23:29 följande:
    Tack snalla! Ja, tyvarr e det sa illa, vi har kampat lange nu, o vi har gjort absolut allt vi bara kan vad gallande allt, men det haller inte sa vi maste lamna det tyvarr. Det som kanns sa jobbigt ar ju att vi blir tvingade o lamna det o att man en viss datum ska vara ute ur huset, o att man inte har valet som nar man saljer el valjer o flytta ut helt enkelt. Otryggheten kanns varst, men vi hoppas det loser sig sa smaningom, bara man far lite tid o andas emellan saker som hander, det blir lite mycket pa en gang ibland.
    Usch, later jobbigt verkligen. Kan man hoppas pa att det kan losa sig innan sommaren eller ar det kort?
  • RQL
    Mealla skrev 2010-01-18 15:45:26 följande:
    ooh, glomde att saga att Michael C Hall (som har cancer och genomgar behandling just nu) vann baste manlige huvudroll i TV drama, sa det var kul och valfortjant.  nae, nu ska jag forsoka fa ut barnen i det fina varvadret...
    Hader jag missat totalt, alltsa att han hade cancer. Det forklarar att han hade mossa och sag allmant blek ut...jag t.o.m kommenterade det for min sambo. Men jag visste verkligen inte att det var cancer. Dexter ar en av mina favvoserier!
  • RQL
    Trycksvärta skrev 2010-01-18 18:13:55 följande:
    OK, tror MKL betyder Mera KLaddkaka!
     Borde vara en MKL-dag varje vecka!!! {#lang_emotions_laughing}
    Jag bakade faktiskt en igar...finns lite kvar....maste nog ta en bit for nu blev jag supersugen!!!
  • RQL
    Hjartesjalen skrev 2010-01-18 22:01:19 följande:
    Jag vet inte, detta har pagatt sa lange for oss nu, o vi har kampat sa inni det sista....men vi hoppas ju det loser sig, for vi klarar inte av o leva pa bara min inkomst.. Men det e ju nagra manader nu till sommaren sa vi har ju lite till tid pa oss o se vad som kan goras.
    Jag vet nog hur ni har det. Vi har ocksa bara min inkomst och sambon soker ju jobb for fullt, men det gor ju aven alla andra arbetslosa sa konkurransen om tjansterna ar stor.
    Vi far bebis om ca en manad och da gar min lon ner under mammaledigheten...samtidigt sa okar vara levnadskostnader... Aven om vi inte haller pa att bli av med vart hem, sa kanns det anda inte sa kul. Och just darfor finns en ev. flytt med i framtisdplanerna - med aven det ar ju en kostsam losning.
    Men vi far hoppas for det basta, det loser sig nog till slut!!!
Svar på tråden USA tråden!