Piggley Wink skrev 2013-01-29 21:06:28 följande:
asap: Precis, det funkar kanonbra om man gör det fullt ut men tänk om han tvingats göra/lära om på något annat sätt mitt i? Hade han skrivit halva uppifrån och halva nerifrån då?
Fast det ska väl sägas också - han själv är inte nöjd med att han gör på det här sättet, han säger att han tycker det är jättedåligt att ingen ens berättade vilket sätt som är "brukligt" att skriva på utan bara lät honom själv komma på hur han skulle få till bokstäverna så att de såg ut som på bilden. Han hade gärna vetat.
Gbg - Vilka glada, glada nyheter!
Hurra för Elliot!
Mandra - Skönt att ha fattat ett beslut, även om det stjälper de ursprungliga planerna. Hur är det med Tyra, har hon bytt fsk eller hur var det?
Vi har fritidsbekymmer igen. I höstas fick vi ju till dispens för Ida, så att hon får gå på fritids en timme/dag trots att vi är hemma med Elsa.
Nu har vi fått bekräftat att Elsa inte får någon plats på "vår" fsk förrän i augusti, och vi har beslutat att vi inte tar någon annan fsk istället. Vi har inte akut brist på dagar eller så, och känner att vi hellre väntar på plats där vi vill ha den, än att krångla med lämningar och hämtningar på tre olika ställen, och dessutom skola in Elsa en extra gång.
Så Ida kommer ju fortsätta att ha korta dagar hela denna termin också. Nu har de gjort ett nytt upplägg på fritids denna termin, de kommer att ha kör en dag och idrottsfritids en dag och tvärgrupper med alla klasser de andra dagarna. Detta kommer vara mellan 15 och 16 om dagarna, så vanligt fritids fram till 15 alltså. De har frågat barnen vilka som är intresserade av att vara med på kör och idrottsfritids och ska dela in grupperna efter hur många som är intresserade. De har även frågat Ida om hon är intresserad och hon har anmält intresse för både kör och idrottsfritids. Då kommer de till oss och frågar hur vi vill lägga upp våra 5h/vecka, vill vi fortsätta att ha det en timme per dag, eller ska hon få gå längre någon/några dagar och kortare andra?
Vilket är lite bekymmersamt - hon har ju inte tillräckligt antal timmar för att kunna vara med på aktiviteterna hon vill. Hon skulle kunna välja en av dem, men då går ju i princip hela veckans fritidstimmar åt den dagen. En av anledningarna till dispensen var ju att skolan slutar 1h15min före dagis, och det var hopplöst att hämta barnen de dagar Gustav har dagis. Jag tycker de kunde ha låtit bli att fråga Ida om hon ville vara med, om hon nu inte kan vara med, det känns ju bara taskigt att göra så.
Vi får se var det landar, jag har ställt frågan om hon kan gå hem först, och sedan komma tillbaka och vara med på tex kören, men det känns ju också lite konstigt. Och blir inte direkt enklare för vår samlade logistik i familjen.