• asap

    30+ som fick första barnet 2006 *4*

    Milla - Ja, det känns igen, Ida gör likadant.

    Mandra - Tack, det är bra med oss. Det känns som att vi kommit upp i full hastighet igen, efter jullovet, och denna vecka har fullkomligt susat förbi och vips så var det helg igen.

    Hannapanna - Hoppas Agnes sover gott nu!
    Ida sov hos en kompis i somras och det gick bra. Dock försökte kompisen sova här en gång före det, men det slutade med att vi följde henne hem 22.30. Hon var inte ledsen, men kunde inte sova och ville hem. Vi bor på samma gata, så det var inga bekymmer att gå hem med henne.

  • asap

    Piggley - Man får bli sur i det läget, men kanske känns det bättre om jag berättar att på min tid cyklade man till skolan och kollade om lösningarna kommit upp i pappersform på en anslagstavla. Om de inte var där fick man snällt cykla hem igen och vänta...

  • asap

    Mandra - Kul med flytten! När vi flyttade till huset orkade vi inte renovera tv-rummet innan vi flyttade in, utan packade rummet fullt med de lådor vi inte packat upp och låste dörren. Den var sedan låst från inflyttningen i april fram tills renoveringen startade i november...
    Vi klarade oss galant utan både tv och det extra rummet alla de månaderna, men sedan var det rätt skönt när det blev klart trots allt.

  • asap

    Vi 4 - Oj då, hoppas du får till föreläsningen trots tidsbrist och sjukdomar, men kom ihåg att viktigast är att du tar hand om dig!

  • asap

    Gbg - stackars E som tycker det är så jobbigt med presentationer! Det låter som en bra plan ni kommit fram till, skönt att skolan är med på noterna! Hur har det gått hittills sedan mötet?

    Siggan - På Idas skola delar de upp barnen i mindre grupper vissa lektioner, indelade efter var de befinner sig i svenska och matte, och jobbar därifrån. Det är ju också viktigt att de som redan kan läsa eller räkna får sina utmaningar så att de inte tappar sugen. Det måste vara helt omöjligt att lägga en nivå i hela klassen som passar alla!
    Det är ju väldigt olika vilka sidor och färdigheter som utvecklas först och starkast, mina storbarn kan läsa och skriva och räkna, men inte cykla utan stödhjul tex!

  • asap

    Siggan - känner igen det där med bänkstädningen.
    Än så länge är de inte medvetna om vem som gör vad i de olika grupperna, men de lär säkert bli medvetna senare, precis som du säger.
    En kompis har berättat att de hade tre nivåer på matten på högstadiet, en grupp räknade med pi, en grupp med 3.14 och en grupp med 3. Även om man då går i den grupp som räknar med 3 kan man nog räkna ut att man hör till de som har lägst svårighetsgrad på uppgifterna...

  • asap

    kaz - Vad roliga de är ändå, tänk att det ska behövas tält i vardagsrummet för att man ska sova gott. Men så skönt!
    Är ni friska nu?

    Mandra - Skönt att flytten är klar, men oj så slitigt! Hur har det gått med magsjukan?

    Gbg - Skönt med framstegen för E! Grattis till flytten, var det från lgh till hus? Så läskigt med din mamma, tur att det gick så pass bra ändå, men AJ! stackars henne.

    Drutten - Vi valde på magkänslan utan att besöka skolorna först, har tre st att välja på i området. Den ena är kyrkans friskola och den ville vi inte ha, den andra är en F-9 skola som ligger vid områdets "genomfartsled", och den tredje (som vi valde) är nystartad F-6 och ligger närmast oss. De båda kommunala skolorna hade ett gemensamt informationsmöte med allmän info om klasser och lärare och lokaler osv. som vi var på, friskolan hade ett för de som var intresserade, men vi hade redan valt bort den då.

    Piggley mfl - Lite roligt om Montessori: Jag har en kollega som har gått Montessori och han skriver alla siffror och bokstäver nerifrån istället för att börja uppe. Det ser rätt lattjo ut, men slutresultatet blir ju lika bra som om han gjort "rätt".

  • asap
    Piggley Wink skrev 2013-01-29 21:06:28 följande:
    asap: Precis, det funkar kanonbra om man gör det fullt ut men tänk om han tvingats göra/lära om på något annat sätt mitt i? Hade han skrivit halva uppifrån och halva nerifrån då?
    Fast det ska väl sägas också - han själv är inte nöjd med att han gör på det här sättet, han säger att han tycker det är jättedåligt att ingen ens berättade vilket sätt som är "brukligt" att skriva på utan bara lät honom själv komma på hur han skulle få till bokstäverna så att de såg ut som på bilden. Han hade gärna vetat.

    Gbg - Vilka glada, glada nyheter! Hurra för Elliot!

    Mandra - Skönt att ha fattat ett beslut, även om det stjälper de ursprungliga planerna. Hur är det med Tyra, har hon bytt fsk eller hur var det?

    Vi har fritidsbekymmer igen. I höstas fick vi ju till dispens för Ida, så att hon får gå på fritids en timme/dag trots att vi är hemma med Elsa.
    Nu har vi fått bekräftat att Elsa inte får någon plats på "vår" fsk förrän i augusti, och vi har beslutat att vi inte tar någon annan fsk istället. Vi har inte akut brist på dagar eller så, och känner att vi hellre väntar på plats där vi vill ha den, än att krångla med lämningar och hämtningar på tre olika ställen, och dessutom skola in Elsa en extra gång.
    Så Ida kommer ju fortsätta att ha korta dagar hela denna termin också. Nu har de gjort ett nytt upplägg på fritids denna termin, de kommer att ha kör en dag och idrottsfritids en dag och tvärgrupper med alla klasser de andra dagarna. Detta kommer vara mellan 15 och 16 om dagarna, så vanligt fritids fram till 15 alltså. De har frågat barnen vilka som är intresserade av att vara med på kör och idrottsfritids och ska dela in grupperna efter hur många som är intresserade. De har även frågat Ida om hon är intresserad och hon har anmält intresse för både kör och idrottsfritids. Då kommer de till oss och frågar hur vi vill lägga upp våra 5h/vecka, vill vi fortsätta att ha det en timme per dag, eller ska hon få gå längre någon/några dagar och kortare andra?
    Vilket är lite bekymmersamt - hon har ju inte tillräckligt antal timmar för att kunna vara med på aktiviteterna hon vill. Hon skulle kunna välja en av dem, men då går ju i princip hela veckans fritidstimmar åt den dagen. En av anledningarna till dispensen var ju att skolan slutar 1h15min före dagis, och det var hopplöst att hämta barnen de dagar Gustav har dagis. Jag tycker de kunde ha låtit bli att fråga Ida om hon ville vara med, om hon nu inte kan vara med, det känns ju bara taskigt att göra så.
    Vi får se var det landar, jag har ställt frågan om hon kan gå hem först, och sedan komma tillbaka och vara med på tex kören, men det känns ju också lite konstigt. Och blir inte direkt enklare för vår samlade logistik i familjen.
  • asap

    Piggley - Nej, han sätter alltså pennan och börjar bokstaven/siffran där andra avslutar den. En tvåa tex börjar han längst ner till höger, gör först bottenstrecket åt vänster och gör sedan bågen, och avslutar och lyfter pennan högst upp till vänster. Ser jättekul ut när han gör det.

    Milla - Bra sagt av G!

    Kaz - Håll ut. Frågorna lär inte minska de veckor som är kvar...

    Vi tänker också så kring Ida, hon kunde väl bara få vara kvar lite längre någon dag för att kunna vara med på tex kören? Men personalen kan inte bestämma något utan rektorns medgivande, så vi får se.
    Men det är ju inte heller vårt förstahandsval att E ska vara hemma, utan omständigheter som gör det, synd att I ska lida för det...

  • asap

    Kaz - Vad skönt om han får gå på fritids även fast ni är hemma med bebis! På Idas skola är de kvar i samma klassrum med delvis samma personal när fritids börjar, så det är nog inte helt tydligt för barnen exakt när skoldagen slutar och fritids börjar. Det känns dumt att hämta hem Ida just som de andra kommer igång med något skoj, hon blir alltid besviken när man kommer.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*